Brev:
Gravid og trist - konstant klump i halsen
28. november 2008
Alder:
0 mdr.
Gravid og trist - konstant klump i halsen
Hej Helen,
Du har hjulpet mig med både stort og småt og vi har herhjemme sat stor pris på din sparring. Denne gang henvender jeg mig i et lidt mere personligt anliggende.
Det er lykkedes mig at blive gravid igen – helt planlagt, det tog kun 3-4 måneder. Jeg er ikke ret glad – det var jeg heller ikke i min første graviditet, først henne omkring hvor jeg mærkede liv, blev jeg glad for graviditeten. Jeg tænkte dengang, at det var fordi jeg ikke kunne forholde mig til at skulle være mor. Nu ved jeg jo hvad det vil sige, men glæder mig altså stadig ikke over det. Jeg er bekymret, bange for eventuelle handikap, der vil vende op og ned på tilværelsen, som vi kender den.
Ved godt der sker en masse hormonelt, men denne gang handler det mest om alt det jeg er bange for går fra min søn. Fx: hygger vi os i sengen en morgen alle tre, så tænker jeg: om 8 måneder ligger der en og skriger kl. 5 og skal ammes, han vågner og jeg kan ikke putte med ham, som nu.
Så tænker jeg på hvordan det var, da han var spæd. Al den tid jeg brugte på ham, amning, nusseri, gå med barnevognen osv. Hvor træt jeg var, og hvor lidt jeg kunne overskue, udover ham.
Jeg prøver virkelig at sige til mig selv, at det er en gave at få søskende, men jeg tror ikke rigtig på det. Jeg går rundt med en konstant klump i halsen og siger hele tiden til mig selv, at nu må vi virkelig nyde den tid vi har, hvor vi bare er os tre. Det virker helt forkert, men jeg tænker mest på min lille, meget følsomme dreng, der ikke engang når at blive 3 år og så skal være storebror og starte i børnehave lige bagefter.
Det virker så dumt at være ked af noget, som vi jo i fællesskab har planlagt og ønsket for vores lille familie. Jeg burde være taknemmelig over, at det er lykkes så hurtigt. Tror du bare det er et udtryk for hormon-helvedet her i starten?
Hvad du ikke må lægge ører til!