Gravid og trist - konstant klump i halsen

28. november 2008

Kategori:
Alder:
0 mdr.

Gravid og trist - konstant klump i halsen

Hej Helen,

Du har hjulpet mig med både stort og småt og vi har herhjemme sat stor pris på din sparring. Denne gang henvender jeg mig i et lidt mere personligt anliggende.

Det er lykkedes mig at blive gravid igen – helt planlagt, det tog kun 3-4 måneder. Jeg er ikke ret glad – det var jeg heller ikke i min første graviditet, først henne omkring hvor jeg mærkede liv, blev jeg glad for graviditeten. Jeg tænkte dengang, at det var fordi jeg ikke kunne forholde mig til at skulle være mor. Nu ved jeg jo hvad det vil sige, men glæder mig altså stadig ikke over det. Jeg er bekymret, bange for eventuelle handikap, der vil vende op og ned på tilværelsen, som vi kender den.

Ved godt der sker en masse hormonelt, men denne gang handler det mest om alt det jeg er bange for går fra min søn. Fx: hygger vi os i sengen en morgen alle tre, så tænker jeg: om 8 måneder ligger der en og skriger kl. 5 og skal ammes, han vågner og jeg ...

Annonce

... kan ikke putte med ham, som nu.

Så tænker jeg på hvordan det var, da han var spæd. Al den tid jeg brugte på ham, amning, nusseri, gå med barnevognen osv. Hvor træt jeg var, og hvor lidt jeg kunne overskue, udover ham.

Jeg prøver virkelig at sige til mig selv, at det er en gave at få søskende, men jeg tror ikke rigtig på det. Jeg går rundt med en konstant klump i halsen og siger hele tiden til mig selv, at nu må vi virkelig nyde den tid vi har, hvor vi bare er os tre. Det virker helt forkert, men jeg tænker mest på min lille, meget følsomme dreng, der ikke engang når at blive 3 år og så skal være storebror og starte i børnehave lige bagefter.

Det virker så dumt at være ked af noget, som vi jo i fællesskab har planlagt og ønsket for vores lille familie. Jeg burde være taknemmelig over, at det er lykkes så hurtigt. Tror du bare det er et udtryk for hormon-helvedet her i starten?

Hvad du ikke må lægge ører til!

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

20. december 2023 | Sovevaner | 0 mdr.

Vuggedød og sovestilling

Kære Helen Jeg er netop blevet farmor til en dejlig lille dreng. Fødslen er...

9. oktober 2023 | Diverse | 0 mdr.

Nyfødt første bad

Hej Helen Så kom vores lille dreng til verden, med en FV på 3840 og 54 cm,...

4. oktober 2023 | Graviditet | 0 mdr.

Gravid og hånd-, fod- og mundsyge

Hej Helen Jeg er gravid i 5 måned, og vi skal i weekenden til...

Annonce

Viden om børn:

Amning og sex

Når du ammer og dit bryst er fyldt med mælk, så vil det være helt naturligt at brystet lækker eller direkte sprøjter med mælk, hvis du bliver seksuelt stimuleret.

Brysterne kan også være følsomme på en anden måde, end hvis du ikke ammer. De kan være mere ømme og mere spændte, brystvorterne kan også gøre ondt.

Det er heller ikke unormalt at man oplever brystet meget anderledes, når det pludselig tjener som næringskilde for ens barn. Nogle kvinder (og også mænd)...

Læs mere i Babylex

Fedt

Små børn har brug for fedt i maden. Det anbefales at tilsætte en tsk fedtstof i hver portion hjemmelavet mad. Det er udmærket at skifte imellem de forskellige typer fedtstof som olie, smør og plantemargarine.

Efter 1 års alderen kan barnet fortsat have behov for at få lidt ekstra fedtstof. Det er især i familier, hvor man spiser meget magert og gerne vil at barnet skal have sunde spisevaner fra starten.

I mager mad er der mange grøntsager, frugt og brød og kun lidt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

tusind tak for en eminent brevkasse, den har jeg fundet og finder meget trøst og viden i.

Mor til dreng 16 måneder