Svar: Hyppig amning om dagen og mme
2. november 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Lea
Det at du ammer hyppigere om dagen og er meget opmærksom på at fylde din dreng rigtig godt op i dagstimerne, er nok årsagen til at han ikke vågner så hyppigt om natten. Hvis du om dagen i øjeblikket kun ammede hver 3-4 time, så ville han sandsynligvis vågne hyppigere om natten, netop for at få sat din mælkemængde op.
Du formår altså ved den hyppige dagsamning at øge din mælkemængde og sikre ham tilstrækkeligt indtag til at kunne sove lidt mere sammenhængende om natten :o)
Jeg kan dog godt forstå at du synes det er hårdt at amme hver 2 time eller mere hele dagen igennem og da jeg ved fra dine tidligere breve, at du gerne vil kunne supplere din amning med en flaske en gang imellem. Derfor er det helt fint, hvis du tilbyder din dreng en flaske i løbet af dagen, for at se om det kan give lidt mere ro og måske en lidt længere middagslur ...
Du bør ikke give ham vælling eller skemad før han er 4 måneder, men derefter kan du godt forsøge med lidt af begge dele. Du kan dog også sagtens bare forsøge at supplere med lidt almindelig modermælkserstatning (eller tilskudsblanding -type 2 fra fire måneder), da det godt kan mætte ham mere end modermælken.
Det er sådan at modermælkserstatning er længere tid om at blive fordøjet i barnets tarmsystem og derfor mætter lidt mere end modermælk - også selvom du vælger helt almindelig erstatning. Det er blandt andet også derfor at børn der får modermælkserstatning ikke spiser så hyppigt som børn der bliver ammet. Halveringstiden for brystmælk er mindre end 48 minutter, hvor det for modermælkserstatning er 78 minutter.
Hvis du vælger at supplere med en flaske mme om dagen, så vil det stadig være rigtig godt at du starter med at amme din dreng, så han får stimuleret dig og din mælkedannelse og så kan du supplere med lidt ekstra på mme inden han f.eks. skal sove, for at se om han så tager et lidt længere søvntræk.
Husk at jo mere mme du giver, jo mindre modermælk vil han drikke hos dig og jo større risiko er der for at din egen mælkeproduktion nedsættes. Det gør ikke noget, hvis du har det rigtig fint med at kunne give flaske og det er dit ønske, det kan være et helt reelt valg. Men du skal naturligvis vide, hvad det er du vælger :o)
Jeg håber ovenstående hjælper lidt på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske