Svar: Hyppig amning om dagen og mme

2. november 2008

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Lea

Det at du ammer hyppigere om dagen og er meget opmærksom på at fylde din dreng rigtig godt op i dagstimerne, er nok årsagen til at han ikke vågner så hyppigt om natten. Hvis du om dagen i øjeblikket kun ammede hver 3-4 time, så ville han sandsynligvis vågne hyppigere om natten, netop for at få sat din mælkemængde op.

Du formår altså ved den hyppige dagsamning at øge din mælkemængde og sikre ham tilstrækkeligt indtag til at kunne sove lidt mere sammenhængende om natten :o)

Jeg kan dog godt forstå at du synes det er hårdt at amme hver 2 time eller mere hele dagen igennem og da jeg ved fra dine tidligere breve, at du gerne vil kunne supplere din amning med en flaske en gang imellem. Derfor er det helt fint, hvis du tilbyder din dreng en flaske i løbet af dagen, for at se om det kan give lidt mere ro og måske en lidt længere middagslur ...

Du bør ikke give ham vælling eller skemad før han er 4 måneder, men derefter kan du godt forsøge med lidt af begge dele. Du kan dog også sagtens bare forsøge at supplere med lidt almindelig modermælkserstatning (eller tilskudsblanding -type 2 fra fire måneder), da det godt kan ...

Annonce

... mætte ham mere end modermælken.

Det er sådan at modermælkserstatning er længere tid om at blive fordøjet i barnets tarmsystem og derfor mætter lidt mere end modermælk - også selvom du vælger helt almindelig erstatning. Det er blandt andet også derfor at børn der får modermælkserstatning ikke spiser så hyppigt som børn der bliver ammet. Halveringstiden for brystmælk er mindre end 48 minutter, hvor det for modermælkserstatning er 78 minutter.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hvis du vælger at supplere med en flaske mme om dagen, så vil det stadig være rigtig godt at du starter med at amme din dreng, så han får stimuleret dig og din mælkedannelse og så kan du supplere med lidt ekstra på mme inden han f.eks. skal sove, for at se om han så tager et lidt længere søvntræk.

Husk at jo mere mme du giver, jo mindre modermælk vil han drikke hos dig og jo større risiko er der for at din egen mælkeproduktion nedsættes. Det gør ikke noget, hvis du har det rigtig fint med at kunne give flaske og det er dit ønske, det kan være et helt reelt valg. Men du skal naturligvis vide, hvad det er du vælger :o)

Jeg håber ovenstående hjælper lidt på vej, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Fiskeolie og børn

Fiskeolie eller det der også hedder Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk. De er livsnødvendige for os mennesker, både for børn der skal vokse og udvikle sig og for ældre der skal "vedligeholdes". Derfor skal der være omega-3 fedtsyrer tilstede i vores kost.

Fødevarestyrelsen anbefaler, at du selv spiser og også giver dit barn fisk 2 gange om ugen som hovedmåltid. Derudover næsten hver dag som pålæg til frokost.

Det er vigtigt at variere...

Læs mere i Babylex

Angst hos børn

Børn vil i løbet af deres liv have perioder, hvor de er bange for forskellige ting. Man kan skelne lidt imellem frygt og angst. Barnet kan f.eks. blive bange for en stor hund der står og gør - her er der tale om frygt, og det kan være hensigtsmæssigt, fordi det er med til at holde barnet fra en situation, som måske kan være farlig.

Angst ligger lidt dybere og det kan f.eks. være når barnet ikke kan falde i søvn på grund af f.eks. tordenvejr. Når barnet oplever angst, så oplever...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar som er virkelig brugbare.

Jeg er glad for din tilgang til barnet. Synes det kan virke meget frustrerende at der stilles store krav til de små og at der er en holdning til at man bare skal tage "kampen" med dem og dermed have sig et ulykkeligt barn. Så hvor er jeg glad for at have dig!

Med venlig hilsen
Pernille, mor til dreng på 6 måneder