Svar: Amning, opretholde mælk og søvn
29. oktober 2008
Alder:
1 mdr.
Kære Annemarie
Hvor er det dejligt at høre at det går bedre hos jer og hvor er det super flot at det er lykkes for dig at øge din mælkemængde og super at du også kan mærke på din krop, hvornår mælkemængden er tilstrækkelig og hvornår den falder igen. Stort skulderklap herfra!
Hvorvidt din datter er i stand til at opretholde mælkemængden selv afhænger hvordan hun er i stand til at spise. Hvordan hun dier, hvordan hun holder vacuum osv. Det at du en gang imellem er nødt til at bruge en suttebrik kunne godt tyde på at hun stadig har lidt svært ved at klare det selv. Men ud fra det du fortæller, så lyder det dog som om at hun stille og roligt vokser sig stærkere og bedre til det, så der er bestemt håb forude :o)
Du må forsøge dig lidt frem, det er super fint at du både lader hende selv forsøge og måske vil hun nogle dage fint kunne klare det selv og andre dage må du så stimulere lidt ekstra, for at hjælpe på vej og det er helt okay. Den mælk du malker ud, vil du jo stadig kunne gemme og tilbyde hende, når og hvis hun har behov for noget ekstra.
Det er helt normalt for så små børn som din datter og i forhold til det forløb I har været igennem, at hun om aftenen ligger ved brystet hele tiden. Mælkemængden er naturligt nedsat om aftenen - det vil sige at selve mælkevolumen ikke er så stor, derimod er mælken lidt mere energitæt og det betyder at hun netop ved at spise meget hyppigt tanker op til natten. De små hyppige måltider af den lidt mere koncentrerede mælk giver således en bedre ro til natten, hvor hun så sover et noget længere stræk.
At sove 7 timer i træk når man ikke er mere end 1 måned gammel er dog ret meget og du skal her være opmærksom på at det generelt er vigtigt at holde hende til brystet. Netop amning om natten er også med til at opretholde din mælkemængde, fordi du om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon. Så hvis din datter om natten sover 7 timer uden amning, så er det altså uhensigtmæssigt i forhold til din mælkeproduktion og opretholdelse af denne.
Jeg tænker derfor at det ville være rigtig godt, hvis du om aftenen kunne amme hende hyppigt, men samtidig også tilbyde hende lidt af din udmalkede mælk, så hun ikke var vågen i 3-4 timer der, men kunne sove og så vågne op igen 3-4 timer efter og blive ammet, så du om natten også blev stimuleret.
Hendes trevleagtige grønne afføring kan sagtens handle om skiftet mellem modermælk og modermælkserstatning. Det kan dog også nogle gange ses på barnets afføring, hvis mor har spist et eller andet - afføringen kan ændre farve og udseende fordi visse fødevarer påvirker mælken som så påvirker barnets afføring. 20 skiftninger på et døgn lyder dog af meget og jeg tænker at I skal forsøge at hjælpe hende lidt med at komme af med det.
Giv hende et varmt bad og prøv så at give hende lidt mavemassage, hvor I med et par fingre masserer i cirkelbevægelser rundt om navlen i urets retning. Prøv også når hun ligger på ryggen, at hjælpe hende med at presse, ved at bukke hendes ben, så hun bukker i hoften og bukker lårene op over maven og strækker igen - bukke, strække, bukke, strække osv. Prøv også at cykle lidt med benene, det kan også hjælpe lidt på maven og få gang i den, så hun ikke afleverer en lille klat hele tiden, men ligesom bliver færdig på en gang.
Så længe hun i øvrigt er upåvirket og trives, ikke virker sløv, ikke virker til at have ondt eller lignende, så tager I det helt roligt. Så handler det ganske givet om at hun lige skal have gang i systemet. Men hvis det fortsætter og I synes hun virker mærket af det, så drøft det med lægen for en sikkerhedsskyld :o)
Rigtig meget held og lykke med hende fortsat, håber du hermed er hjulpet videre på vej:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske