Svar: Amning, opretholde mælk og søvn

29. oktober 2008

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Annemarie

Hvor er det dejligt at høre at det går bedre hos jer og hvor er det super flot at det er lykkes for dig at øge din mælkemængde og super at du også kan mærke på din krop, hvornår mælkemængden er tilstrækkelig og hvornår den falder igen. Stort skulderklap herfra!

Hvorvidt din datter er i stand til at opretholde mælkemængden selv afhænger hvordan hun er i stand til at spise. Hvordan hun dier, hvordan hun holder vacuum osv. Det at du en gang imellem er nødt til at bruge en suttebrik kunne godt tyde på at hun stadig har lidt svært ved at klare det selv. Men ud fra det du fortæller, så lyder det dog som om at hun stille og roligt vokser sig stærkere og bedre til det, så der er bestemt håb forude :o)

Du må forsøge dig lidt frem, det er super fint at du både lader hende selv forsøge og måske vil hun nogle dage fint kunne klare det selv og andre dage må du så stimulere lidt ekstra, for at hjælpe på vej og det er helt okay. Den mælk du malker ud, vil du jo stadig kunne gemme og tilbyde hende, når og hvis hun har behov for noget ekstra.

Det er helt normalt for så små børn som din datter og i forhold til det forløb I har været igennem, at hun om aftenen ligger ved brystet hele tiden. Mælkemængden er naturligt nedsat om aftenen - det vil sige at selve mælkevolumen ikke er så stor, derimod er mælken lidt mere energitæt og det betyder at hun netop ved at spise meget hyppigt tanker op til natten. De små hyppige måltider af den lidt mere koncentrerede mælk giver således en bedre ro til natten, hvor hun så sover et noget længere stræk.

At sove 7 timer i træk når man ikke er mere end 1 måned gammel er dog ret meget og du skal her være opmærksom på at det generelt er vigtigt at holde hende til brystet. Netop amning om natten er også med til at opretholde din mælkemængde, fordi du om natten producerer mere af det ...

Annonce

... mælkestimulerende hormon. Så hvis din datter om natten sover 7 timer uden amning, så er det altså uhensigtmæssigt i forhold til din mælkeproduktion og opretholdelse af denne.

Jeg tænker derfor at det ville være rigtig godt, hvis du om aftenen kunne amme hende hyppigt, men samtidig også tilbyde hende lidt af din udmalkede mælk, så hun ikke var vågen i 3-4 timer der, men kunne sove og så vågne op igen 3-4 timer efter og blive ammet, så du om natten også blev stimuleret.

Hendes trevleagtige grønne afføring kan sagtens handle om skiftet mellem modermælk og modermælkserstatning. Det kan dog også nogle gange ses på barnets afføring, hvis mor har spist et eller andet - afføringen kan ændre farve og udseende fordi visse fødevarer påvirker mælken som så påvirker barnets afføring. 20 skiftninger på et døgn lyder dog af meget og jeg tænker at I skal forsøge at hjælpe hende lidt med at komme af med det.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Giv hende et varmt bad og prøv så at give hende lidt mavemassage, hvor I med et par fingre masserer i cirkelbevægelser rundt om navlen i urets retning. Prøv også når hun ligger på ryggen, at hjælpe hende med at presse, ved at bukke hendes ben, så hun bukker i hoften og bukker lårene op over maven og strækker igen - bukke, strække, bukke, strække osv. Prøv også at cykle lidt med benene, det kan også hjælpe lidt på maven og få gang i den, så hun ikke afleverer en lille klat hele tiden, men ligesom bliver færdig på en gang.

Så længe hun i øvrigt er upåvirket og trives, ikke virker sløv, ikke virker til at have ondt eller lignende, så tager I det helt roligt. Så handler det ganske givet om at hun lige skal have gang i systemet. Men hvis det fortsætter og I synes hun virker mærket af det, så drøft det med lægen for en sikkerhedsskyld :o)

Rigtig meget held og lykke med hende fortsat, håber du hermed er hjulpet videre på vej:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Sut

Før i tiden var det almindeligt, at børn fik en sut med det samme, når de blev født. I dag mener man, at det er hensigtsmæssigt at man venter med at give barnet en sut, til amningen er etableret.
Hvis barnet får en sut for hurtigt, så kan det gå ud over barnets lyst til at die ved brystet. Dertil kommer at sutteteknikken er forskellig alt efter om barnet dier på brystet eller sutter på en sut.

Du kan møde mange forskellige holdninger til det at bruge sut og det er vigtigt...

Læs mere i Babylex

Diarré

Det er normalt at et barn der kun får brystmælk at have tynd afføring. Men hvis barnet ikke bliver ammet mere og pludselig får vandtynd afføring, skal du være opmærksom.

Diarré kan være tegn på infektion forskellige steder i kroppen og det kan derfor være en god idé at måle barnets temperatur. Du skal være opmærksom på at barnet skal have ekstra væske og hvis diarréen ikke forsvinder hurtigt igen skal du søge læge. Hvis barnet virker sløvt eller der er blod eller slim i...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for dit tip om "drilleblæren" og "drillenumsen". Det var lige i øjet!

Pludselig blev af-med-ble et projekt, som vores datter kunne forholde sig til og føle sig som en del af. Lige fra den håbefulde: "Vi skal nok få krammet på den drilleblære, ikk?" til den lettere truende: "Jeg har sagt til drillenumsen, at hvis den ikke opfører sig ordenligt, så ringer jeg til politiet, også kommer den i fængsel".

Så nu er hun uden ble (om dagen) og siger fint til selv og overholder de faste toilettider - om morgenen og aftenen og efter måltider - uden (ret meget) brok.

Tak for hjælpen. Det er stor lettelse for os ikke at skulle skændes med hende om den åndssvage ble.

Venlig hilsen

Helt Utrolig Lettet