Brev:
Ulvetime
29. oktober 2008
Alder:
2 mdr.
Ulvetime
Kære Helen
Har siden vores datter kom til verden d.24.august 2008, jævnligt været inde på din hjemmeside og læse især spørgsmål og svar i brevkassen.
Nu håber jeg på, at du kan hjælpe os.
Vores datter er nu 9½ uge og trives i det store og hele fint, hun er stadig 100% selvstyrende og ammes fuldt.
Vores problem består i at hun "on and off" siden hun var 4 uger har været super ked af det sidst på eftermiddagen.
I starten lavede vi den store bommert at gå rundt med hende på armen, hvilket jo sådan set bare førte til yderligere stimuli.
Vi har prøvet synes vi.
Har i samråd med egen sundhedsplejerske valgt, at hun om eftermiddagen, starter "nat", ved at vi skærmer hende for indtryk, ved at lægge hende i soveværelset. Og måske har det hjulpet en smule... Men alligevel græder hun de fleste dage mellem 5-20 min (det er de gode dage) og helt op til 1½ time.
Hendes dag ser typisk således ud: Det er svært med eksakte tidspunkter, da det kan svinge et par timer...
5-7 tiden vågner, hvor vi starter dag.
Ammes, morgenskiftes, hygger og ammes igen inden hun lægges i barnevogn ca. 1 time efter hun er vågnet, fordi hun er træt igen. Her er der ingen problemer med at hun falder i søvn, synger en sang eller to, og der sover hun som oftest allerede.
Formiddagssøvnen varer 3-5 timer, fra hun blev ammet første gang.
Når hun vågner ammes hun, skiftes, aktiveres enten ved at være hos mig, hvor vi sidder og pludrer, går rundt eller hun ligger for sig selv i kravlegården hvor hun pludrer løs med sit legetøj. Og ammes igen inden hun lægges i barnevognen.
Som er er ca. 1-1½ time efter hun er vågnet.
Ved denne lur kan nogle gange være svært at få hende til at sove, og hun bliver ked af det, så triller vi en tur på ca. 1 time, for hun vågner når barnevognen står stille igen. Når hun sover uden problemer vågner hun ca. 2-3 timer efter sidste amning.
Herefter melder hun sig igen og ammes, skiftes ammes. Er opmærksom på ikke at stimulere hende efter denne lur.
Og så begynder "festen":-(
Synes jeg læser hendes signaler fint, men har svært ved at finde ud af dem om eftermiddagen.
Max 15 min. efter 1. store gab ligger hun i sin lift i soveværelset.
Om det er mig eller hendes far der ligger hende gør ingen forskel, hun græder lige meget ved os begge. Vi lægger os ved siden af liften, med hovedet ind over hende, vi synger de par sange vi plejer, og lige lidt hjælper det.
Når hun endelig er faldet hen, ligger og kigger eller sover, går der 2-3 timer så melder hun sig og skal ammes igen, herefter er der ingen problemer med putningen.
Om natten går alt også fint, hun ligger i sin lift imellem os, bliver ammet 1-3 gange i løbet af natten (står op og går ind i stuen, med dæmpet belysning, går i seng igen og hun sover indenfor 5-10 min. og det fungerer fint).
Mit spørgsmål er hvad vi kan gøre mht. ulvetimen og om der er noget at gøre?
Hun er vores første barn, så der er intet i familien der giver uro om eftermiddagen, andet end at hendes far kommer hjem.
Er det bare sådan at have et barn eller hvad er det vi gør forkert?
Kærlig hilsen
Ditte