Amning, opretholde mælk og søvn

29. oktober 2008

Kategori:
Alder:
1 mdr.

Amning, opretholde mælk og søvn

Hej Helen

Først tusind tak for dine svar. Det har været en stor hjælp. Både søvn og amning går fremad.

Juliane er begyndt at sove meget mere roligt efter det endelig lykkedes mig at svøbe hende. De sidste tre aftener har jeg kunnet mærke, at hun tanker op om aftenen og efterfølgende har hun sovet 7-7,5 time i ét stræk. Om dagen går det også rigtig godt med at sove.

Jeg har dog et par opfølgende spørgsmål til dit tidligere svar. Som du foreslog har jeg malket ud, når hun har spist for at få mælken op. Det hjalp ret hurtigt og så stoppede jeg, men i løbet af få dage forsvandt mælken igen. Jeg begyndte så igen at malke ud og nu er mælken oppe igen og de sidste par dage har hun ikke haft brug for mme og et par dage før det var det max 50ml om dagen. Nu er jeg bare i tvivl om, hvornår jeg skal stoppe med at malke ud, hvornår hun selv kan holde mælken oppe på det niveau, hvor den skal være.

Jeg har malket ud formiddag og aften efter "sidste" måltid de sidste par dage, men hvor længe skal jeg fortsætte for at holde mælken oppe på det rigtige niveau og den ikke forsvinder igen? Jeg mener, hun har ordentlig fat nu og hun spiser stort set ikke med ammebrik. Bør hun så ikke selv kunne stimulere, hvis hun har rigtigt fat, eller kan der være andre årsager til, at hun ikke kan stimulere mælken selv?

Generelt går det godt med at sove nu. Hun har dog en periode om aftenen lige nu, hvor hun er vågen et langt stræk - 3-4 timer. Jeg prøver at putte hende efter dine ...

Annonce

... anbefalinger, men hun kan ikke finde ro, græder lidt og skifter mellem at ville snakke/lege, have tryghed/ro og spise. Det er i den periode, jeg mener, hun tanker, men jeg synes, det er længe, hun er vågen? Jeg overvejer muligheden for, at jeg får lagt hende for sent, så hun bliver overtræt, men synes ikke, det er det. Kan det være fordi, det er her hun tanker op til natten? Jeg sørger for, hun spiser effektivt, når hun spiser, men hun kan godt falde i søvn ved mig imens hun spiser eller bøvser, men hvis vi lægger hende går det ikke. Har hun bare brug for at ligge og spise og sove ved mig i de timer, som vel er fra ca. kl. 18-21.30/22 eller..?

De sidste par dage har hun ikke fået mme, men hendes afføring har været næsten selvlysende grøn og geleagtig med lange trævler i flere gange (ikke hver gang). Har du et bud på hvorfor? Er det bare skiftet mellem min mælk og mme, der forvirrer maven lidt. Hun havde nogen dage, hvor hun trykkede meget og havde svært ved at komme af med det, men de sidste dage har det været omvendt, vi har kunnet skifte ble 3 gange på en halv time, hvor vi hver gang har troet, nu er hun færdig. Det har virker lidt diarré-agtigt på mig, hun er måske blevet skiftet op til 20 gange på et døgn, men hun har ikke virket besværet af det, ingen feber, ingen mavekneb osv. bare med et meget hurtigt gennemløb. Er det bare sådan det er med babyer, at det skifter og det grønne geleagtige er det noget, vi skal tænke over?

På forhånd tak.

Hilsen Annemarie

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Vugge - møbel

En vugge er en lille babyseng, der kan vugges/gynges. At bruge en vugge har mange fordele, da det er med til at stimulere barnets ligevægtsorgan og dermed har betydning for barnets videre udvikling. Samtidig er en vugge ofte mindre end en tremmeseng, hvilket er med til at gøre den tryg for baby at sove i - mange børn kan sove i en vugge de første 3-4 måneder.

Der findes mange forskellige vugger på markedet, og i mange familier er en vugge også noget, der går i arv. Nogle vugger...

Læs mere i Babylex

Mekonium - den første afføring

Mekonium er betegnelsen for den første afføring, som spædbarnet har. Afføringen er sort og klæbrig og ser ud som tjære.

Det, der kommer ud, er det fostervand, som barnet har drukket, da det lå inde i maven. Det indeholder blandt andet hår og afstødte hudceller. Fostervand, hår og hudceller samler sig i tarmen og bliver udskilt som mekonium, når barnet bliver født. Nogle gange udskiller barnet mekonium forbindelse med fødslen, hvilket er med til at give grønt fostervand.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for dit svar. Det var lige hvad jeg havde brug for!

Tak fra Emmas (18 måneder) mor