Svar: Amme efter behov eller hver tredje time?

20. oktober 2008

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Maibrit

Som udgangspunkt skal børn have lov til at spise efter behov og med den alder Valdemar har, vil han normalt have behov for at spise med 3-4 timers mellemrum og derfor lyder det du fortæller helt passende. Jeg er ret sikker på, at hvis ikke du selv lagde ham til, så ville han begynde at virke lidt pylret og urolig, som tegn på at have behov for mælk.

Det vil ofte være sådan at børn i 4 måneders alderen begynder at få behov for at få lidt ekstra og derfor vil du måske opleve at han netop med den alder han har nu, vil begynde at sige lidt mere til selv. Simpelthen fordi han ved at være mere pylret og søgende bliver lagt hyppigere til og derved øges mælkemængden.

Det kan samtidig være en rigtig god idé at holde barnet lidt til brystet i løbet af ...

Annonce

... dagtimerne, således at hvis barnet kan sove et lidt længere træk på måske 5 timer, så må han naturligvis gerne det, men så er det mest hensigtsmæssigt for alle parter at de 5 timer ligger mellem kl. 23-04 og ikke i løbet af dagen.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Da amning for jer begge to tilsyneladende fungerer rigtig godt, som du gør det nu og Valdemar trives med det, så synes jeg ikke du skal forsøge at ændre rutiner. I stedet må du tro på at han tager fra, når du lægger ham til og siger fra, hvis han ikke har behov. Om natten behøver du dog ikke amme ham hver 3 time, her må han meget gerne sove lidt længere hvis han kan - det er rart for jer begge. Du skal fortsat regne med at han skal have mindst 6 måltider i døgnet.

Jeg håber ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Snore i børnetøj

Der kan være snore i dit barns tøj - snore kan sidde i hætter og kraver, i handsker osv. og det kan være farligt. Lange snore bør undgås, de kan hænge fast i rutschebanen og klatrestativet på legepladsen, - og i værste fald kan børn blive kvalt ved det.

Se derfor dit barns tøj igennem og er der snore, så kan det være en god idé at afkorte snoren mest muligt. Det vil også være en god idé ikke at binde knuder eller sætte andet på snoren, som kan sætte sig fast i legeredskaber,...

Læs mere i Babylex

Opbevaring af modermælk

Hvis du malker ud og vil gemme din mælk til senere, så bør du straks efter udmalkning hælde mælken på en engangsflaske, der lukkes og mærkes med navn, dato og evt. klokkeslæt. Umiddelbart herefter placeres mælken i køleskab eller fryser.

Holdbarhed for ny udmalket mælk:

3 døgn i køleskab ved maks. +5 C
3 måneder ved min. -18 C
Mælk, der ikke er optøet ved hjælp af varme, d.v.s. optøet i køleskab, kan holde sig 1 døgn i køleskab
Mælk, der er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det går bare rigtig godt med vores datter :) Vi har ingen kamp ved sengetid længere, hun er endelig begyndt at gå selv og hun stortrives.

Tak, Cecilies mor