Svar: Amme efter behov eller hver tredje time?
20. oktober 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Maibrit
Som udgangspunkt skal børn have lov til at spise efter behov og med den alder Valdemar har, vil han normalt have behov for at spise med 3-4 timers mellemrum og derfor lyder det du fortæller helt passende. Jeg er ret sikker på, at hvis ikke du selv lagde ham til, så ville han begynde at virke lidt pylret og urolig, som tegn på at have behov for mælk.
Det vil ofte være sådan at børn i 4 måneders alderen begynder at få behov for at få lidt ekstra og derfor vil du måske opleve at han netop med den alder han har nu, vil begynde at sige lidt mere til selv. Simpelthen fordi han ved at være mere pylret og søgende bliver lagt hyppigere til og derved øges mælkemængden.
Det kan samtidig være en rigtig god idé at holde barnet lidt til brystet i løbet af dagtimerne, således at hvis barnet kan sove et lidt længere træk på måske 5 timer, så må han naturligvis gerne det, men så er det mest hensigtsmæssigt for alle parter at de 5 timer ligger mellem kl. 23-04 og ikke i løbet af dagen.
Da amning for jer begge to tilsyneladende fungerer rigtig godt, som du gør det nu og Valdemar trives med det, så synes jeg ikke du skal forsøge at ændre rutiner. I stedet må du tro på at han tager fra, når du lægger ham til og siger fra, hvis han ikke har behov. Om natten behøver du dog ikke amme ham hver 3 time, her må han meget gerne sove lidt længere hvis han kan - det er rart for jer begge. Du skal fortsat regne med at han skal have mindst 6 måltider i døgnet.
Jeg håber ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske