Storebror - 3 år, 10 mdr.

20. oktober 2008

Kategori:
Alder:
3 år, 10 mdr.

Storebror - 3 år, 10 mdr.

Kære Helen

Så blev det alligevel min (vores) tur til at melde os til... har læst så mange af dine gode svar, men har nu brug for et godt råd, som kun er rettet på vores situation.

Vi er en familie på 4... en søn på 3 år og 10 mdr og en lille datter på 3 mdr.

Da vi fik vores søn gjorde vi meget ud af at være der for ham hele tiden. Jeg ordnede alt det praktiske når han sov og lå og legede med ham hele dagen og når min mand kom hjem tog han over. Det resulterede ret hurtigt i at vores søn aldrig ville ligge alene og lege eller alene at fordybe sig i sine legesager. Vi har altid brugt at tage ham med i de ting vi laver, praktisk arbejde og oplevelser mm.

Han er en kærlig og nem dreng men også meget følsom og opmærksom på sine omgivelser. Har altid haft nemt til gråd ved et nej fra andre voksne end os og var der en som tog hans legetøj havde han svært ved at holde på det. Vi har aldrig haft noget bøvl med sove, af med ble og sut mm og han er meget velopdragen. Lige fra han var lille baby er han fulgt med hvor der var voksne og blev ked af det hvis han ikke måtte... ligesom han blev ked af det ved for meget modgang. Drillede en ting ham blev han ikke ved - fandt bare noget andet eller græd.

I dag går han i Børnehave og er vellidt af alle. han har nemt til smil og sød ved alle. Vi har altid snakket meget med ham og leget og hygget os, men har i lang tid (i hvert fald halvanden år) forsøgt at få ham til at lave noget selv. Han kan godt være selvstændig omkring andre ting, men når han skal lege vil han ikke. Sidder vi og læser avis eller andet vil han bare sidde i sofaen eller andet og venter til vi er færdige.

Vi har ofte opfordret og bestemt at nu skal han gøre det og det og han føler sig klart afvist. Andre gange siger han det er kedeligt men finder alligevel ikke på noget selv. Vi har prøvet alt og er i tvivl om, hvorvidt vi skal sætte noget i gang for ham. ...

Annonce

... Hans fantasi er god nok men han skal ligesom have nogen at gøre det med. Han elsker at hjælpe til med noget arbejde, men vi vil gerne have han fordyber sig i noget han selv finder på.

Hvordan gør vi det? vi ved jo godt at vi selv har skabt denne situation og hvad kan vi forlange? det er tydeligt at han ofte bare leger for at tilfredsstille os.

Noget andet er at han nu er blevet storebror. Vi gør rigtig mange ting ligesom vi gjorde før baby kom, eks hygge om morgenen og aftenen, lege og tage på udflugter alene med ham osv. han er glad for hende og vil være med i alt... men nogle gange føler vi han knuser og kysser for at vi skal se det og bifalde det. Som om han gør det for vores skyld selvom vi aldrig lægger op til det, men forsøger at det skal være så naturligt som muligt. Han og jeg har ofte alene tid sammen og jeg bruger ham tit som hjælper... skal vi sige til ham at han ikke behøver at knuse og kysse baby hele tiden?

Når han skal gøre noget som han sagtens kan græder han dybt ulykkeligt og bliver dybt frustreret.

Generelt er han meget følsom og kan lynhurtigt mærke stemningen fra os. Det gør mig så ondt når han virker så pleasende og usikker... han vil så gerne være rigtig. Vi er jo hans forældre og elsker ham overalt på jorden. Hver aften taler vi om ham... det gør bare så ondt at han ikke altid virker afslappet og ligefrem herhjemme.

Hvad skal vi gøre? vi er modtagelige for alle ideer og kender vores rolle... vil bare gøre alt for vores skønne søn. Heldigvis er vores lille baby nem og tager ikke så meget af vores tid.

Det skal siges at han dog ikke finder sig i alt og sagtens kan sige fra overfor os og hans kammerater...

Det blev et langt brev, svært at få skrevet et nøjagtigt billede af ham og os. Vi ser os selv som kærlige og tydelige forældre med gode ressourser... nu har vi bare brug for et par ekstra øjne på sagen.

Med venlig hilsen
Tyren

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

Annonce

Viden om børn:

Sele til barnevogn

Barnevognssele anvendes, når der er risiko for at barnet kan falde ud af barnevognen og barnet bør være under opsyn, når det er i sele. De fleste børn har brug for sele i barnevognen fra de er 6 måneder gamle - nogle børn lidt før.

Du bør altid vælge en barnevognssele som er DVN mærket (Dansk Varefakta Nævn). Selen skal spændes fast i barnevognens bund og den må ikke kunne trækkes løs.

Selvom barnet ligger i DVN mærket sele, skal der altid være opsyn med et barn...

Læs mere i Babylex

Apgar score

Dette er betegnelsen for en undersøgelse som jordemoderen laver af barnet lige efter fødslen. Apgar Score blev udviklet i 1952 af Virginia Apgar og den bruges til at vurdere, hvordan barnet har det, lige når det er blevet født.

Jordemoderen har 5 ting hun ser på:

1. Hun ser på barnets reflekser,- reagerer barnet på forskellige stimuli, griber barnet, søger barnet osv.

2. Hun mærker barnets puls, for at se på hvor hurtigt barnets hjerte slår og om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit fantastiske svar til vores lille familie sidst. Det hjalp virkelig på natten at give ham en fast rytme i dagstimerne.

Tak fra Hannibals mor