Svar: Får min pige på 7 mdr. mælk nok?
18. oktober 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Anne Mette
Hvor er det dejligt at høre at din datter nu sover igennem om natten uden bryst - stort skulderklap herfra :o)
Når jeg ser på din plan for dagen, så ser det umiddelbart ud som om at din datter får den mængde mælk hun behøver. Du ammer hende fire gange dagligt, hvilket er helt passende for en pige på 7 måneder tidlig morgen, eftermiddag, aften og sen aften - det lyder rigtig fint. Jeg går ud fra at du også bruger mme eller mælk i hendes grød og mos, så bliver hun jo også dækket den vej igennem og ellers bliver hendes væskebehov dækket af det vand hun til måltiderne kan drikke af en kop.
Hvis du ikke bruger mme i grød og mos, så synes jeg du skal gøre det. Både fordi det er med til at energiberige hendes mad lidt ekstra, men også fordi du så på den måde er sikker på at hun får sit behov for især kalk dækket. Du kan også overveje om du vil give hende lidt mme af en kop evt. til frokost, fordi der går mange timer imellem morgenamning og eftermiddagsamning og fordi hun netop på disse tidspunkter har svært ved at koncentrere sig og derfor spiser meget kortvarigt. Selvom fire amninger i døgnet er nok til at dække hendes behov, så afhænger det naturligvis af hvor meget hun spiser til de fire amninger .. :o) Så supplement via mad og evt. via kop til frokost kan være en rigtig god idé.
En anden mulighed er at du tilbyder hende amning inden middagslur i stedet for om eftermiddagen, så der ikke går helt så mange timer imellem de to amninger. Derudover vil hun så måske sove lidt længere middagslur og nå frem dertil, hvor hun begynder at kunne springe den sidste powernap over. Modsat, hvis hun trives bedst med tre kortere lure i løbet af dagen, så fred være med det :o)
Hendes mælkebehov lige nu er ca 750ml, i 8-9 måneders alderen vil 3 amninger ofte være passende, svarende til ca 600ml og i 10 måneders alderen nedsættes ammefrekvensen til 2 gange dagligt svarende til ca 400ml.
Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske