Svar: Får min pige på 7 mdr. mælk nok?

18. oktober 2008

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Anne Mette

Hvor er det dejligt at høre at din datter nu sover igennem om natten uden bryst - stort skulderklap herfra :o)

Når jeg ser på din plan for dagen, så ser det umiddelbart ud som om at din datter får den mængde mælk hun behøver. Du ammer hende fire gange dagligt, hvilket er helt passende for en pige på 7 måneder tidlig morgen, eftermiddag, aften og sen aften - det lyder rigtig fint. Jeg går ud fra at du også bruger mme eller mælk i hendes grød og mos, så bliver hun jo også dækket den vej igennem og ellers bliver hendes væskebehov dækket af det vand hun til måltiderne kan drikke af en kop.

Hvis du ikke bruger mme i grød og mos, så synes jeg du skal gøre det. Både fordi det er med til at energiberige hendes mad lidt ekstra, men også fordi du så på den måde er sikker på at hun får sit behov for især kalk dækket. Du kan også overveje om du vil give hende lidt mme af en kop evt. til frokost, fordi der går mange timer imellem morgenamning og eftermiddagsamning og fordi ...

Annonce

... hun netop på disse tidspunkter har svært ved at koncentrere sig og derfor spiser meget kortvarigt. Selvom fire amninger i døgnet er nok til at dække hendes behov, så afhænger det naturligvis af hvor meget hun spiser til de fire amninger .. :o) Så supplement via mad og evt. via kop til frokost kan være en rigtig god idé.

En anden mulighed er at du tilbyder hende amning inden middagslur i stedet for om eftermiddagen, så der ikke går helt så mange timer imellem de to amninger. Derudover vil hun så måske sove lidt længere middagslur og nå frem dertil, hvor hun begynder at kunne springe den sidste powernap over. Modsat, hvis hun trives bedst med tre kortere lure i løbet af dagen, så fred være med det :o)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Hendes mælkebehov lige nu er ca 750ml, i 8-9 måneders alderen vil 3 amninger ofte være passende, svarende til ca 600ml og i 10 måneders alderen nedsættes ammefrekvensen til 2 gange dagligt svarende til ca 400ml.

Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Diarré

Det er normalt at et barn der kun får brystmælk at have tynd afføring. Men hvis barnet ikke bliver ammet mere og pludselig får vandtynd afføring, skal du være opmærksom.

Diarré kan være tegn på infektion forskellige steder i kroppen og det kan derfor være en god idé at måle barnets temperatur. Du skal være opmærksom på at barnet skal have ekstra væske og hvis diarréen ikke forsvinder hurtigt igen skal du søge læge. Hvis barnet virker sløvt eller der er blod eller slim i...

Læs mere i Babylex

Undertøj til børn

Bomuld er behageligt, suger sved og kan vaskes ved høj temperatur. Det kan være en stor fordel, så længe børn bruger ble, hvor det ikke kan undgås, at der af og til kommer urin og afføring i undertøjet.

I efterårs- og vintermånederne, kan det dog være en fordel at vælge undertøj af uld. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft. Det gør, at uld isolerer rigtig godt, og det hjælper derfor barnet med at holde varmen, når det f.eks. sparker dynen af om natten. Uld kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en god brevkasse. Den har i mange sammenhænge givet mig brugbare svar på de spørgsmål, der dukker op for en førstegangsmor.

De bedste hilsener
Den forvirrede førstegangsmor