Brev:
Får min pige på 7 mdr. mælk nok?
18. oktober 2008
Alder:
7 mdr.
Får min pige på 7 mdr. mælk nok?
Kære Helen.
Som jeg tidligere har skrevet til dig, så har min datter haft den (u)vane partout at skulle ammes i søvn, hvorefter hun har hængt mig i brysterne natten lang. Ved den mindste opvågning har hun ledt efter brystet og først sovet videre ved at få det behov tilfredsstillet.
Vi har med helt utrolig stor succes benyttet os af Sovecoach's op/ned-metode i en uge nu, samt begyndt at putte hende i eget værelse, og allerede fra første nat sov hun igennem uden at vågne mere end én gang. Nogle nætter har hun bare sovet helt igennem uden at vågne overhovedet. Jeg behøver vel ikke fortælle dig, hvor ubeskrivelig fantastisk det er. Mit overskud er bare så stort lige pludselig.
Det har jo naturligvis vendt op og ned på den rutine, vi har været vant til mht. amning og min mælkeproduktion. De første to morgener vågnede jeg med totalt fyldte, hårde og ømme bryster. Allerede på tredje morgen var det dog som om, at luften var blevet lukket ud af "ballonerne," så at sige. Der er stadig mælk i, men jeg kan sagtens mærke, at det er meget mindre end før. Derfor bekymrer jeg mig lidt, og her er hvorfor: Hun er faktisk også begyndt at interessere sig markant mindre for at blive ammet i løbet af dagen. Så mon hun får mælk nok? Hvor meget bør hun få dagligt?
Hendes skema ser nogenlunde således ud:
Kl. ca. 6: tidlig amning og ofte sove lidt videre.
Kl. 8: Havregrød med æble/banan. Vand i kop. Prøver at amme.
Kl. 9 til 10: formiddagslur.
kl. 10.30: lidt frugtmos. Stykke frugt i hånden. Vand i kop.
kl. 12:30: eftermiddagslur. Veksler i tid, men oftest sover hun ikke så meget.
Kl. 13: Risgrød med frugt eller med grønsager og kød. Agurk, gulerod, el.l. i hånden. Vand i kop. Prøver at amme.
Kl. 15:30: amning.
Kl. 16:30: powernap på 10 - 45 min.
Kl. 18: Aftensmad. Grød eller mos af varierende slags. Vand af kop. Prøver at amme.
KL. 18:30: Bad, stille hyggetid på badeværelset, nattøj på.
Kl. 19: Godnat. Puttes vha. op/ned-metoden i egen seng.
Ved 23-tiden: Ammes, mens hun stadig sover. Lægges igen.
Mellem 23 og 6: Z...z.....z...
Det er intet problem at få hende til at sutte ved brystet, hvis jeg lægger mig ned med hende (dag eller nat) - front mod front. Det er hun vant til fra de mange nætter, hvor hun har puttet sådan hos mig. Men det er jo den vane, vi helst skal lægge på hylden, for hun tror, hun skal sove.
Men i løbet af især den sidste uges tid, kan hun næsten ikke koncentrere sig om at blive ammet om dagen. Hun sutter i 3 sekunder, slipper og er ved at vride nakken af led for at kigge rundt og få det hele med. Der skal ingenting til at distrahere hende. Kun 1-2 gange i løbet af dagen, sutter hun lidt mere intensivt. Og så også kl. 23 og kl. 6. Er det nok?
Hun har aldrig villet have flaske - jeg tror ikke, hun kan finde ud af at sutte på den. Så MME er også svær at få i hende. Skal jeg give hende det i kop, blande det i maden, etc?
Hvor meget mælk skal hun have nu og fremover?
Et andet spørgsmål ang. søvn: Nu sover hun jo som en drøm om natten, men bestemt ikke særlig meget om dagen. Gør det noget? Jeg tror sammenlagt, hun sover 2 timer - måske lidt mere - om dagen. Og så ca. 11-12 om natten.
På forhånd tak for din hjælp!
Med venlig hilsen
Anne Mette.