Brev:
Børnehavestart og vred dreng
19. oktober 2008
Alder:
3 år
Børnehavestart og vred dreng
Hej Helen,
Jeg har brug for lidt hjælp til til at forstå vores store dreng Benjamin.
Han er startet i børnehaven for snart et par uger siden og det går fint synes jeg. Han er der gerne en fem til seks timer hver dag incl. en lille lur hvis han vil have den. Han er gerne lidt mut lige når jeg kører, men ifølge pædagogerne begynder han hurtigt at lege.
Problemet ligger i at vi kan mærke en markant ændring i Benjamin. Han bliver meget hurtigt rigtig vred når noget går ham imod eller vi siger nej til noget, mere vred end hvad han normalt blev.
Han er begyndt at skubbe til os og prøve på at bide, hvis han bliver sur.
Når han begynder på det føler jeg det efterhånden meget surrealistisk fordi jeg har ingen måde at stoppe det på. Jeg føler det næsten som om at han bestemmer over mig.
Jeg ved ikke rigtig hvordan jeg skal takle det. Har prøvet at sætte mig ned og få ham kølet af og fortælle at - mor kan godt forstå at du bliver vred, når du ikke må få det at lege med og det er okay at blive vred. Men mor vil ikke have at du bider fordi det gør ondt og det må man ikke.
Jeg synes ikke det har nogen som helst effekt på ham. Han bliver tværtimod gerne mere sur og hidsig.
Jeg føler efterhånden ikke at jeg kan genkende min dejlige lille dreng. Han virker bare så vred og temperamentfuld hele tiden.
Hvordan skal jeg takle de her situationer med ham?
Nogle gange føler jeg virkelig at jeg skal "slås" med ham for at få ham væk fra mig uden at han bider eller slår mig. Han virker helt i sin egen verden når det sker, bare så vred, så vred!
Jeg havde forventet en reaktion på børnehaven, men synes dog at den er meget kraftig denne her og jeg er meget ked af at meget af vores kommunikation efterhånden er negativ.
Jeg føler til tider ikke at jeg laver andet end at sige, nej Benjamin det må du ikke, kan du så holde op, mor bliver meget vred osv.
Jeg prøver at være der så meget for ham som muligt, men har jo også en til at tænke på.
Jeg håber du ved lige præcis hvilken situation vi er i og hvordan vi bedre kan takle den, så jeg igen kan få min glade dreng tilbage.
Hilsen Camilla.
Ps. to tillægsspørgsmål ang. Alexander. Han er godt og vel 5 ½måned og vi er startet godt op på grød og mos. Han får grød til formiddag og mos til aften og han er desværre begyndt at få hård mave. Er begyndt på lactulose til ham. Det virkede på sidste afføring hvor han kom af med en ordentlig ladning, men nu er det igen 5-6 dage siden han er kommet af med noget. Han virker ikke forstoppet som sådan - er glad og spiser fint - men når han får så meget fast føde skal han vel have afføring oftere? Jeg giver ham op til 10 ml lactulose fordelt på to doser i døgnet og venter spændt på næste ladning, håber snart den kommer :-)
Hvornår kan Alexander gå fra 3 lure dagligt til to?