Børnehavestart og vred dreng

19. oktober 2008

Kategori:
Alder:
3 år

Børnehavestart og vred dreng

Hej Helen,

Jeg har brug for lidt hjælp til til at forstå vores store dreng Benjamin.

Han er startet i børnehaven for snart et par uger siden og det går fint synes jeg. Han er der gerne en fem til seks timer hver dag incl. en lille lur hvis han vil have den. Han er gerne lidt mut lige når jeg kører, men ifølge pædagogerne begynder han hurtigt at lege.

Problemet ligger i at vi kan mærke en markant ændring i Benjamin. Han bliver meget hurtigt rigtig vred når noget går ham imod eller vi siger nej til noget, mere vred end hvad han normalt blev.

Han er begyndt at skubbe til os og prøve på at bide, hvis han bliver sur.
Når han begynder på det føler jeg det efterhånden meget surrealistisk fordi jeg har ingen måde at stoppe det på. Jeg føler det næsten som om at han bestemmer over mig.

Jeg ved ikke rigtig hvordan jeg skal takle det. Har prøvet at sætte mig ned og få ham kølet af og fortælle at - mor kan godt forstå at du bliver vred, når du ikke må få det at lege med og det er okay at blive vred. Men mor vil ikke have at du bider fordi det gør ondt og det må man ikke.

Jeg synes ikke det har nogen som helst effekt på ham. Han bliver tværtimod gerne mere sur og hidsig.

Jeg føler efterhånden ikke at jeg kan genkende min dejlige lille dreng. Han virker bare så vred og temperamentfuld hele tiden.

Hvordan skal jeg takle de her situationer med ham?
Nogle gange føler jeg ...

Annonce

... virkelig at jeg skal "slås" med ham for at få ham væk fra mig uden at han bider eller slår mig. Han virker helt i sin egen verden når det sker, bare så vred, så vred!

Jeg havde forventet en reaktion på børnehaven, men synes dog at den er meget kraftig denne her og jeg er meget ked af at meget af vores kommunikation efterhånden er negativ.
Jeg føler til tider ikke at jeg laver andet end at sige, nej Benjamin det må du ikke, kan du så holde op, mor bliver meget vred osv.

Jeg prøver at være der så meget for ham som muligt, men har jo også en til at tænke på.

Jeg håber du ved lige præcis hvilken situation vi er i og hvordan vi bedre kan takle den, så jeg igen kan få min glade dreng tilbage.

Hilsen Camilla.

Ps. to tillægsspørgsmål ang. Alexander. Han er godt og vel 5 ½måned og vi er startet godt op på grød og mos. Han får grød til formiddag og mos til aften og han er desværre begyndt at få hård mave. Er begyndt på lactulose til ham. Det virkede på sidste afføring hvor han kom af med en ordentlig ladning, men nu er det igen 5-6 dage siden han er kommet af med noget. Han virker ikke forstoppet som sådan - er glad og spiser fint - men når han får så meget fast føde skal han vel have afføring oftere? Jeg giver ham op til 10 ml lactulose fordelt på to doser i døgnet og venter spændt på næste ladning, håber snart den kommer :-)

Hvornår kan Alexander gå fra 3 lure dagligt til to?

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Babynest

En babynest er oprindeligt en svensk opfindelse, som efterhånden har spredt sig over hele verden. Også i Danmark er det meget populært at bruge en nest til sit barn.

En babynest kaldes også en babyrede, og den bruges til at lægge dit barn i, når du gerne vil have, at dit barn skal føle sig omsluttet og holdt, og du ikke selv kan have dit barn i armene. Det vil sige, at hver gang du lægger dit barn fra dig, fordi du f.eks. skal ordne vasketøj, lave mad, tale i telefon eller...

Læs mere i Babylex

Salg af modermælk

Især for tidligt fødte børn har stor glæde af at få modermælk og derfor køber flere børneafdelinger modermælk til disse børn.

Hvis du producerer meget mælk vil det derfor være en rigtig god idé at sælge noget at din mælk.

Da mælken især i de første 2 mdr er meget næringsholdig, er det især denne mælk, som man er interesseret i. Det er også vigtigt at mor ikke er ryger og ikke tager medicin.

Du kan henvende dig til Kvindemælkscentralen på Hvidovre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for denne form for brevkasse - den er helt fantastisk for en 1. gangs mor som mig, som altid er bekymret for om jeg nu gør tingene godt nok:-) Så et tak herfra.

Helle, mor til dreng på 1 år