Svar: Hvordan vil du forslå at jeg ammer hende i løbet af dagen?
14. oktober 2008
Alder:
1 mdr.
Kære Laila
Tillykke med din lille pige og hvor er det dejligt at det går så godt med amningen :o)
Det er en rigtig flot vægtøgning, din datter nyder rigtig godt af din mælk. At hun tager 300g på om ugen behøver dog ikke være tegn på overspisning og da hun så tydeligt mangler mælken sidst på dagen, hvis du trækker tiden først på dagen, så synes jeg du skal amme hende lidt mere end du gør lige nu. Altså igen lægge hende lidt hyppigere til hele dagen igennem.
Det er som udgangspunkt en rigtig god idé at amme hende fra begge sider, ligesom du gjorde før. Det vil sige at du skal starte med at amme hende fra den ene side, lade hende spise godt og effektivt der og når hun så slipper og virker mæt og træt, så kan I pludre lidt, bøvse osv. Herefter skal hun så skiftes og inden du så putter hende til søvn, så kan du amme hende fra modsatte side. Her vil hun nogle gange spise meget, men ofte sandsynligvis kun lige tage toppen. Næste gang du ammer, så starter du der, hvor hun sluttede sidst, lader hende spise godt i bund der, skifter hende osv. og tilbydes så igen modsatte side.
Det at du ammer fra begge bryster imellem hver lur sikrer hende for det første et ekstra indtag, så hun ikke skal indhente så meget sidst på dagen. Men derudover har det også betydning i forhold til stimulation af din mælkemængde. Det er altså med til at opretholde din mælkemængde, din mælkedannelse og da du tidligere (ved storebror) havde problemer med at have mælk nok, så synes jeg det er vigtigt at prioritere hyppigere amning denne gang, så det samme ikke sker igen ...
Det er nemlig hyppigheden af amning, der øger mælkemængden. Jo hyppigere hun lægges til, jo mere stimuleres du og jo mere mælk producerer du. Jo længere intervaller imellem dine amninger, jo mere vil mælkemængden på sigt blive nedsat.
Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske