Svar: Hvordan vil du forslå at jeg ammer hende i løbet af dagen?

14. oktober 2008

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Laila

Tillykke med din lille pige og hvor er det dejligt at det går så godt med amningen :o)

Det er en rigtig flot vægtøgning, din datter nyder rigtig godt af din mælk. At hun tager 300g på om ugen behøver dog ikke være tegn på overspisning og da hun så tydeligt mangler mælken sidst på dagen, hvis du trækker tiden først på dagen, så synes jeg du skal amme hende lidt mere end du gør lige nu. Altså igen lægge hende lidt hyppigere til hele dagen igennem.

Det er som udgangspunkt en rigtig god idé at amme hende fra begge sider, ligesom du gjorde før. Det vil sige at du skal starte med at amme hende fra den ene side, lade hende spise godt og effektivt der og når hun så slipper og virker mæt og træt, så kan I pludre lidt, bøvse osv. Herefter skal hun så skiftes og inden du så putter hende til søvn, så kan du amme hende fra modsatte side. Her vil hun nogle gange spise meget, men ofte sandsynligvis kun lige tage toppen. ...

Annonce

... Næste gang du ammer, så starter du der, hvor hun sluttede sidst, lader hende spise godt i bund der, skifter hende osv. og tilbydes så igen modsatte side.

Det at du ammer fra begge bryster imellem hver lur sikrer hende for det første et ekstra indtag, så hun ikke skal indhente så meget sidst på dagen. Men derudover har det også betydning i forhold til stimulation af din mælkemængde. Det er altså med til at opretholde din mælkemængde, din mælkedannelse og da du tidligere (ved storebror) havde problemer med at have mælk nok, så synes jeg det er vigtigt at prioritere hyppigere amning denne gang, så det samme ikke sker igen ...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Det er nemlig hyppigheden af amning, der øger mælkemængden. Jo hyppigere hun lægges til, jo mere stimuleres du og jo mere mælk producerer du. Jo længere intervaller imellem dine amninger, jo mere vil mælkemængden på sigt blive nedsat.

Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Mekonium - den første afføring

Mekonium er betegnelsen for den første afføring, som spædbarnet har. Afføringen er sort og klæbrig og ser ud som tjære.

Det, der kommer ud, er det fostervand, som barnet har drukket, da det lå inde i maven. Det indeholder blandt andet hår og afstødte hudceller. Fostervand, hår og hudceller samler sig i tarmen og bliver udskilt som mekonium, når barnet bliver født. Nogle gange udskiller barnet mekonium forbindelse med fødslen, hvilket er med til at give grønt fostervand.

Læs mere i Babylex

Lattergas ved fødsel

Lattergas er en blanding af ilt og kvælstofilte, som man indånder gennem en maske.

Lattergas bruges som smertestillende og er et tilbud til kvinder, der er i fødsel. Jordmoderen vejleder kvinden i, hvordan masken bruges - lattergas virker bedst, hvis du trækker vejret i masken, når du mærker, at der er en ve på vej, og så lægger masken fra dig igen, når veen klinger af.

Lattergas virker på den måde, at kvinden mærker smerten, men ikke lader sig gå på af den, og den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Igen må jeg ty til dig som fantastisk hjælper og rådgiver.

Min skønne søn på 11 måneder skal starte i dagpleje i morgen og jeg er virkelig i krig med mine følelser.

Øv altså. Helen, jeg har virkelig brug for et ærligt råd og jeg har brug for at få sat sindet lidt på lavt blus.

Mange kærlige hilsner
Mor til dreng på 11 måneder