Svar: Valg af mælk, amning fra et bryst, graviditet og amning
30. september 2008
Alder:
10 mdr.
Kære Anja
Velkommen til :o)
Det lyder som om at din datter stortrives, det er en fin plan for dagen du har sendt og hun lyder som om at hun spiser godt, trives og udvikler sig som hun skal.
Det er helt fint at du tilbyder din datter mme af glas i stedet for sødmælk. Nogle børn bryder sig faktisk ikke særlig meget om sødmælke, men når du så efter 1 års alderen kan skifte til letmælk, så har det måske interesse ...
Når din datter ammes, får vælling, mme af kop, yoghurt og lidt mælk via sovs osv. så er hun rigtig fint dækket ind. Det er vigtigt at hun får mælk, men ikke i så store mængder, så hun ikke har plads i maven til at spise anden og mere sufficient mad, og det du beskriver lyder rigtig fint.
Det sker nogle gange at børn får et favoritbryst og det lyder som om at din datter har valgt dette. Det er ikke noget problem, du kan sagtens producere den mælk hun har behov for fra dig, fra kun det ene bryst. Det største problem ved kun at amme fra et bryst er rent kosmetisk - dit ene bryst vil naturligt være lidt større end det andet, fordi det er fyldt med mælk, men skader gør det ikke og brysternes størrelse vil udligne sig, når du helt holder op med at amme.
Der er ingen grund til at stoppe amning før I begge er parate til det - du kan amme fra et bryst ligeså længe I har det godt med det begge to.
Der er heller ikke noget der skulle påvirke din mælkeproduktion eller amning generelt næste gang det bliver aktuelt. Børn er forskellige og kan også have forskellige favoritsider og det vil højst sandsynligt være sådan at du næste gang naturligt ammer fra begge sider. Det gjorde du vel også i begyndelsen her?
Det er rigtig dejligt at I har besluttet jer for allerede at arbejde på at få en lille en mere. Hvis du har menstruation og dermed ægløsning, så er der intet problem i at du fortsat ammer den ene gang om dagen - selvom du bliver gravid, så vil du fortsat godt kunne amme.
Det er dog sådan at på grund af hormonændringer, så vil smagen i mælken ofte forandre sig og hvis ikke din datter har sagt fra før, så kan det være medvirkende årsag til at hun måske begynder at afvise brystet. Det vil så være helt naturligt og okay med den alder hun har. Din krop vil altså fortsat producere mælk selvom du er gravid og nogle gange vil det faktisk kunne lade sig gøre at amme begge børn, selvom en ny er kommet til ...
Ud over at ændre smagen af mælken, så vil graviditeten ofte også gøre, at dine brystvorter bliver mere ømme, nogle gange i en sådan grad at det vil være smertefuldt at amme. Samtidig vil amningen, påvirkningen af brystvorterne gøre at livmoderen trækker sig sammen. Det er ikke i en grad der generer det lille barn inde i maven, men nogle kvinder kan godt føle det ubehageligt. Man kan opleve det samme, hvis man får orgasme under samleje ...
Man må altså se hvad tiden bringer. Det kan blive anbefalet at stoppe med amning, hvis man er i risiko for at føde for tidligt, hvis man har problemer med pletblødning eller lignende, - i sådanne situationer vil det være hensigtsmæssigt at overveje at afvende det ældste barn fra brystet. Men som udgangspunkt er det ikke noget problem at amme selvom man er gravid.
Hvis du endnu ikke har fået menstruation, så kan amningen godt spille ind på dette og man kan af den grund overveje om du skal stoppe helt. Du ammer dog kun en gang dagligt og derfor er det begrænset, hvad betydning amningen burde have på din ægløsning ...
Jeg håber du kan bruge alle mine tanker lidt videre frem, fortsat held og lykke med det hele og tusind tak for dine pæne ord til mig:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske