Svar: Appetitspring - får hun nok mad?
5. september 2008
Alder:
1 mdr.
Kære Agnes mor
Det lyder helt rigtigt at din datter gennemgår et appetitspring lige nu, det passer fint med hendes alder og derfor er det i princippet rigtig godt, at du bare lægger hende til brystet, når hun viser behov.
Det lyder dog også som om at du nu har masser af mælk og at I er ved at komme ind i en rytme, hvor din datter lærer at klatspise, hvilket på sigt er uhensigtsmæssigt. Hun har brug for at lære at indtage en større mængde mad i maven på en gang og derefter holde en pause, hvor hun sover og fordøjer det hun har spist, vågner op og er klar til at spise igen. Hvis hun spiser lidt hele tiden, så vender hendes mave sig til meget små mængder og hun får ikke samme oplevelse af hvad det egentlig vil sige at være mæt og være sulten. Samtidig får hun rigtig meget af den vandholdige mælk, som giver uro i maven ...
Derfor vil det være rigtig godt, hvis du kunne forsøge at holde hende godt igang ved brystet, når du ammer hende. Selvom det er dejligt og også vigtigt at sidde tæt, så pas på at du ikke pakker hende for tæt til dig Hun skal ikke svøbes for meget i tæpper og puder lige nu, der skal være lidt luft omkring hende og dig, når du ammer. Hvis hun er for tæt pakket, så falder hun simpelthen i søvn ved brystet og hun skal holdes igang.
Du kan evt. massere hendes hovedbund imens hun ammer, nogle gange er det faktisk en god idé at bruge en lidt fugtig klud i håret, simpelthen for at hun bliver ved med at die effektivt og ikke falder i søvn ved brystet.
Når hun har spist fra det ene bryst, spist godt og effektivt, så skifter du hende, så hun atter vågner op til dåd, får hende til at bøvse osv. Og inden hun så skal sove, så lægger du hende til modsatte bryst, lader hende spise det hun vil der - nogle gange afviser hun måske, andre gange spiser hun lidt og andre gange meget. Herefter tilbydes hun så en sut og den puttes hun med.
Ved at lade hende spise sig mæt fra det ene bryst og tilbyde toppen (vandholdig mælk) fra det modsatte bryst, så er du sikker på at hun har fået hvad hun har behov for. Derefter hjælper sutten mælken igennem systemet, så det ikke kommer op som gylp, men ud som prutter. Så kan hun sove nogle timer og så starter I forfra.
Så prøv om du kan få hende tilbage til den gamle rytme, hvor hun har amninger af en ½ times tid og derefter sover ca 3 timer med en sut og en sutteklud. Det lyder ikke som om at hun kommer til at mangle mælk, det lyder som om at du har hvad hun har behov for :o)
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske