Svar: Appetitspring - får hun nok mad?

5. september 2008

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Agnes mor

Det lyder helt rigtigt at din datter gennemgår et appetitspring lige nu, det passer fint med hendes alder og derfor er det i princippet rigtig godt, at du bare lægger hende til brystet, når hun viser behov.

Det lyder dog også som om at du nu har masser af mælk og at I er ved at komme ind i en rytme, hvor din datter lærer at klatspise, hvilket på sigt er uhensigtsmæssigt. Hun har brug for at lære at indtage en større mængde mad i maven på en gang og derefter holde en pause, hvor hun sover og fordøjer det hun har spist, vågner op og er klar til at spise igen. Hvis hun spiser lidt hele tiden, så vender hendes mave sig til meget små mængder og hun får ikke samme oplevelse af hvad det egentlig vil sige at være mæt og være sulten. Samtidig får hun rigtig meget af den vandholdige mælk, som giver uro i maven ...

Derfor vil det være rigtig godt, hvis du kunne forsøge at holde hende godt igang ved brystet, når du ammer hende. Selvom det er dejligt og også vigtigt at sidde tæt, så pas på at du ikke pakker hende for tæt til dig Hun skal ikke svøbes for meget i tæpper og puder lige nu, der skal være lidt luft omkring hende og dig, når du ammer. Hvis hun er for tæt pakket, så falder hun simpelthen i søvn ved brystet og ...

Annonce

... hun skal holdes igang.

Du kan evt. massere hendes hovedbund imens hun ammer, nogle gange er det faktisk en god idé at bruge en lidt fugtig klud i håret, simpelthen for at hun bliver ved med at die effektivt og ikke falder i søvn ved brystet.

Når hun har spist fra det ene bryst, spist godt og effektivt, så skifter du hende, så hun atter vågner op til dåd, får hende til at bøvse osv. Og inden hun så skal sove, så lægger du hende til modsatte bryst, lader hende spise det hun vil der - nogle gange afviser hun måske, andre gange spiser hun lidt og andre gange meget. Herefter tilbydes hun så en sut og den puttes hun med.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Ved at lade hende spise sig mæt fra det ene bryst og tilbyde toppen (vandholdig mælk) fra det modsatte bryst, så er du sikker på at hun har fået hvad hun har behov for. Derefter hjælper sutten mælken igennem systemet, så det ikke kommer op som gylp, men ud som prutter. Så kan hun sove nogle timer og så starter I forfra.

Så prøv om du kan få hende tilbage til den gamle rytme, hvor hun har amninger af en ½ times tid og derefter sover ca 3 timer med en sut og en sutteklud. Det lyder ikke som om at hun kommer til at mangle mælk, det lyder som om at du har hvad hun har behov for :o)

Fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Fostervandsprøve

En fostervandsprøve er en prøve af fostervandet. Denne prøve kaldes også for amniocentese. Når man tager en fostervandsprøve, så er det primært for at undersøge fostervandet for celler, der med ret stor sikkerhed kan fortælle, om fosteret har en kromosomfejl eller kendte arvelige sygdomme.

Fostervandsprøve tages først omkring 16. graviditets uge, da der først på dette tidspunkt er fostervand nok til, at fosteret kan tåle, at man tager de 15-20 ml fostervand ud, som skal bruges...

Læs mere i Babylex

Omega-3 til gravide

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af fosterets og spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse).

Derudover viser undersøgelser at Omega-3 har betydning for om graviditeten opnår normal længde og om barnet har en normal fødselsvægt.

Hvis du spiser 200-300 g. fisk om ugen, så er fedtsyrerne altid tilgængelige for dit...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så er det mig igen…..Tusind tak for dit svar og mange brugbare råd til min søns dagsrytme og nattesøvn. Vi vil straks gå i gang!

Kari, mor til dreng på 6 måneder