Adfærd - 21 mdr.

21. oktober 2023

Kategori:
Alder:
21 mdr.

Adfærd - 21 mdr.

Hej Helen.

Jeg har tidligere skrevet om vores datters uro i kroppen. Hun er 21 måneder nu.

Vi er begyndt at blive mere bekymret for hendes adfærd generelt.
Generelt er hun et barn fyldt med energi. Herhjemme er der meget gang i den. Skriger og græder hvis vi siger nej til noget og er hele tiden igang.

Til daglig går hun i dagpleje. Vi har spurgt vores dagplejemor, hvordan hun er dernede. Men hun fortæller hun er meget fræk, har meget energi. Men leger ellers godt med de andre.

Hun har ikke så meget sprog endnu, hun snakker men er mest bare noget vi ikke forstår. Hun har været meget hurtig motorisk. Hun er generelt meget afhængig af sin sut, skriger når hun ikke har den. Vi prøver så vidt muligt at begrænse det vi kan. Men det især når hun ikke er igang med noget, hun har svært ved at slappe af uden.

Hun er blevet bedre til at sove om dagen til middagslur og sover generelt godt om natten. Også ift mad går det bedre med at sidde ved bordet og spise til hun er ...

Annonce

... færdig.

Hun bliver ikke passet ret meget af bedsteforældre. Ikke fordi de ikke vil, men mest fordi vi ikke har behovet for det. Og helst bare vil hygge med hende hjemme. Men kan det have indflydelse på noget?

Når vi så er ude nogen steder, flyver hun næsten rundt på væggene. Sidder ikke stille på noget tidspunkt. Selv når vi ude ved fremmede, så farer hun bare ind og undersøger. Virker helt voldsomme i sine bevægelser, fordi hun vil det hele. Man føler sig pludselig som luft.

Vi synes snart det har stået på nogen måneder, med hendes energi niveau. Og vi har snakket med kiropraktor og en fys. Hvor der ikke har været nogen ændringer.

Når jeg sammenligner med andre børn, hænger de fleste på deres forældre når de møder noget fremmede. Jeg har en datter som flyver afsted, piller ved alt og lader til hun ikke søger mig ret meget når vi afsted.

Hvad tænker du? Skal jeg være bekymret for hendes adfærd og at hun ikke søger mig når vi ude?

P.s Tak for dine altid gode svar :-)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

Annonce

Viden om børn:

Moderkagebiopsi, moderkageprøve

En moderkagebiopsi kaldes også for Chorion Villus Samling eller CVS. Moderkageprøven laves for at undersøge for kromosomsygdomme og visse arvelige sygdomme hos fosteret.

Moderkageprøve laves, når du er mellem 11. og 16. graviditetsuge. Prøven laves normalt ved, at der stikkes en tynd kanyle ind gennem maveskindet. Det føles ofte som at få taget en blodprøve, men kanylen bevæges ofte lidt frem og tilbage, fordi man derved kan få taget en lille bid af moderkagen ud. Man scanner før...

Læs mere i Babylex

Kolik

Kolik er den betegnelse, man bruger om et barn, der dagligt eller næsten dagligt, er helt utrøsteligt, grædende og skrigende. Den ældre definition af kolik er, at barnet skal græde og være utrøstelig i mere end 3 timer om dagen, mere end 3 dage om ugen og i mere end 3 uger.

Kolik er en udelukkelsesdiagnose. Det betyder, at lægen skal have undersøgt barnet grundigt og have udelukket, at barnet har smerter fra nakke, skuldre, ryg eller andre steder, Ligesom det skal være udelukket,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar til min ældste søn og hans spørgsmål om ’bierne og blomsterne’. Vi har læst et par bøger sammen, han grinede rigtig meget … men fik stillet sin nysgerrighed!

Det var en rigtig god idé at læse bøger sammen, for du har jo fuldstændig ret: Det kan være grænseoverskridende for både barn og voksen af snakke om den slags sammen, mens en bog oplyser nøgternt og godt. Intimsfæren bevares intakt, genialt!