Svar: Adfærd - 21 mdr.
21. oktober 2023
Alder:
21 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og alle dine tanker:)
Der kan være mange grunde til, at jeres datter er motorisk urolig og generelt virker meget energifyldt og aktiv, og jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker omkring disse årsager:
1) Det kan være helt normal udvikling. Nogle børn er af naturligt motorisk aktive. De undersøger verden ved at bevæge sig i verden, de skal helst røre ved ting, afprøve ting, finder løsninger ved at prøve sig frem og er derfor meget i bevægelse - hvor andre børn undersøger verden ved at sidde mere stille, observere, tænke...
Samtidig vil børn i jeres datters alder ofte være drevet af en indre nysgerrighed og udforskningstrang. De er hele tiden igang både inde og ude, de har brug for at undersøge og afprøve, og det er rigtig vigtigt, at vi giver dem plads til netop at bruge sig selv, lære med kroppen, prøve af og forsøge sig på sine omgivelser. Denne indre drivkraft skal I støtte og anerkende, så jeres datter hele tiden udvikler sig.
2) Børn kan blive urolige, hvis de er overstimulerede. Nye omgivelser, især hvis der er meget støj og uro, kan overstimulere et barnet, hvilket kan medføre ekstra uro og aktivitet. Så når du skriver, at jeres datter "flyver rundt på væggene, når I er fremmede steder", så kan det godt være udtryk for, at hun har særlig svært ved at være i disse situationer og måske derfor bliver overstimuleret.
3) Børn kan modsat også blive urolige, hvis de er understimulerede. Små børn har brug for at lære med kroppen, og det er vigtigt at vi ikke bremser dem, men netop giver dem mulighed for at bevæge sig, udforske og opleve. Jeres datter skal bruge sig selv motorisk og hun skal stimuleres og udfordres motorisk. Hun skal støttes i at gå, løbe, klatre, holde balance.. i det hele taget bevæge sig og bruge sin krop. I stedet for at sidde i klapvognen, skal hun gå. I kan lave forhindringsbaner, som hun skal forcere, I kan lade hende have en rutsjebane, som hun kan klatre op på og selv rutsje ned af. I kan danse sammen, besøge legepladser osv.
4) Dårlig søvn kan give motorisk uro og påvirke barnets evne til at koncentrere sig. Her skriver I dog, at jeres datter er begyndt at sove bedre. Det har stor betydning for hendes overskud og generelle velbefindende, at hun får en god middagslur og også er begyndt at sove bedre og mere sammenhængende om natten.
5) Kosten kan have betydning. Det er vigtigt, at hun spiser sundt og varieret. Det er vigtigt, at hun får mange små måltider hele dagen igennem. Det er vigtigt, at hun spiser mad, som mætter hende over længere tid og at hun ikke får for mange små snacks, der hæver hendes blodsukker og fjerner appetitten fra de rigtige måltider. Der er ingen tvivl om at kosten kan påvirke jeres datter energiniveau og adfærd.
Du nævner, at "ift mad går det bedre med at sidde ved bordet og spise til hun er færdig", og det er naturligvis godt, hvis hun er begyndt at spise mere og bedre. Det er dog også vigtigt, at hun nyder at sidde ved bordet, at det er en hyggestund for jer alle, noget I er fælles om og ser frem til. Og jeg kan ikke helt ud af dit brev tyde, hvorvidt det går bedre med at "følge jeres krav om at sidde stille", eller om det går bedre med generelt at spise bedre mad...:)
6) Motorisk uro og meget energi kan også hænge sammen med sensorisk overfølsomhed. jeg har i et af mine tidligere svar til dig nævnt sansemotoriske udfordringer og nogle børn har en øget følsomhed overfor lys, lyd, teksturer osv. som alt sammen kan være med til at gøre dem ekstra urolige i forskellige situationer.
7) Følelsesmæssige faktorer kan spille ind. Her tænker jeg på ting i hverdagen, forskellige udfordringer, mange krav, stress og lignnede kan medføre motorisk uro og svært ved at koble fra, slappe af. I skal her også være opmærksomme på, hvordan I voksne har det - for jo mere ro, der er på jer, jo mere ro vil I også signalere til jeres datter, og hun kan spejle sig i dette... men hvis I er stressede, så kan det ofte også aflæses i jeres datter.
8) Opdragelse og måden I møder hende på kan også spille ind. Manglende rutiner i hverdagen kan give ekstra uro. Det er f.eks. vigtigt, at I har faste rutiner omkring måltider, sengetid og lignende, da det giver genkendelighed og dermed tryghed - og ro.
Manglende viden om, hvad der forventes, og hvad der skal ske, kan give ekstra uro - derfor vil det være en god idé, at I f.eks. fortæller hende, hvad planen er, når I f.eks. tager fremmede steder. Forklarer, hvor I skal hen, hvem der er med, og hvad hun forventes at skulle. Ligesom det vil være rigtig godt, hvis I kan holde hende i hånden og holde hende hos jer, når I kommer nogle steder, og netop ikke lader hende løbe rundt og "kravle på væggene".
Det kan godt være, at I "pludselig føler jer som luft", men det er vigtigt, at I ikke er luft, men at I netop i disse situationer følger jeres datter og hjælper hende, guider hende. At hun er nysgerrig og udforskende, ikke hænger på jer, selvom I møder fremmede, betyder ikke, at hun ikke har brug for jer :)
Prøv at forstå hendes perspektiv og skab trygge rammer. Gå med hende fremmede steder, deltag i leg og udforskning sammen med hende, så I ikke lader hende løbe alene, men er der for hende, engagerer jer sammen med hende og samtidig hjælper hende med at holde ro og finde ud af, hvad der forventes af hende i netop denne situation.
Jeg håber, at du kan bruge ovenstående lidt videre :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske