Brev:
Viljestærk dreng - 19 mdr.
23. oktober 2023
Alder:
19 mdr.
Viljestærk dreng - 19 mdr.
Kære Helen
Jeg kunne endnu engang godt bruge et par råd som mor til H, som nu er begyndt at teste grænser af.
Jeg ved, det hører alderen til, men vi får mange forskellige modsatrettede råd fra velmenende familiemedlemmer, så nu vil vi gerne høre fra dig. :)
H er meget godt med sprogligt, det har han hele tiden været. Han sagde sit første ord, da han var 10-11 måneder, og nu kan han lave små sætninger, f.eks. "Mor sover" og "Mere mælk". Han kan også sige sit eget navn og navne på alle i familien, samt børn og voksne i vuggestuen. Han er en rigtig nysgerrig lille fyr, der spørger 'hva det?' til alting, og når han lærer et ord, så husker han det som regel. Det betyder, at han nu kan mange ord for ting, han gerne vil og gerne vil have, og det giver en del konflikt.
Især omkring spisetid har vi i den seneste måned haft en del udfordringer, fordi H selvfølgelig spørger om smoothie, kiks, bolle og frugt i stedet for. Han kan blive meget frustreret, hvis han ikke får det og smider sin mad på gulvet. Det er egentlig helt lige meget om maden er noget, han normalt godt kan lide eller ej.
Jeg har forsøgt at indføre et koncept om 'aftensmad' så jeg kan sige, at vi skal spise aftensmad i stedet for at sige nej til ting. Det virker nogengange, men det kommer an på hans generelle humør og overskud, som man jo ikke altid kan styre, selvom vi forsøger at holde gode rutiner etc.
- Hvis han smider med maden, siger vi "maden skal være på bordet". Hvis han gør det igen, tager vi tallerkenen væk indtil han beder om den igen. Hvis han smider med maden tre gange, er det slut.
- Forsøger sjældent at sige nej, siger i stedet "Vi spiser aftensmad nu" eller "Du må få kartoffel" etc.
Jeg har er princip om at han ikke skal sulten i seng, så han bliver altid tilbudt grød eller rugbrød inden sengetid, hvis aftensmaden er gået skævt.
Vi har også lidt kampe med andre ting, f.eks. om han må se tv eller komme udenfor hver gang han beder om det, men det er nemmere at aflede ham udenfor måltiderne.
Med til historien følger, at H først begyndte at gå selv for en måned siden, og hans tendens til at ville bestemme er kun blevet værre, efter han lærte at gå.
Jeg ved godt at det ikke er noget stort problem, og måske kan man ikke rigtig gøre noget for at undgå den slags konflikter i den her alder. Det fylder alligevel lidt, så det er altid godt at få nogle andres tanker med.
Er der noget, du tænker, ville kunne hjælpe i de situationer?
Mange hilsner
Mor til H