Brev:
Afvænning fra sut - 2 år, 1 mdr.
7. oktober 2021
Alder:
2 år, 1 mdr.
Afvænning fra sut - 2 år, 1 mdr.
Hej Helen!
Vi vil gerne have lidt råd og vejledning ift. hvornår og hvordan man bedst afvænner børn fra sut?
Vores datter er lige fyldt 2 og har brugt sut siden hun var 4 måneder. Da hun var baby mindes jeg at vi kun brugte den ifm. søvn og når hun blev meget ked af det. Men i takt med at hun er blevet ældre og dels ofte selv kan få fat i den og dels er blevet bevidst om at hun kan kræve at få den, bliver den brugt meget mere nu end tidligere.
Aktuelt har vi dog også haft en stor omvæltning med flytning, nyt arbejde til mor og far samt ny institution, så jeg har gået i et par måneder og tænkt "Det er okay, hun har det også hårdt." Men nu synes jeg hun bruger den alt for meget, også når hun ikke er ked af det, og tager man den fra hende skriger hun på den. Engang i mellem når hun er i rigtig godt humør/optaget af noget sjovt kan man godt dog godt lykkes med det.
Så vores spørgsmål går på om det er bedst på et tidspunkt bare at tage en "kold tyrker" eller om man skal prøve gradvis at vænne hende af med den? Og ift. alder hvornår er det bedst?
Med venlig hilsen
J og M