Mad og humør

22. februar 2012

Kategori:
Alder:
16 mdr.

Mad og humør

Hej Helen

Så skriver jeg igen, det er ved at være tid til at få et godt råd.

Vores problem ligger primært omkring måltiderne og vores drengs humør. Vores dreng har en rigtig dårlig vane med at kaste sit mad på gulvet når vi sidder og spiser. Han vil selv spise og han sidder pænt med sin gaffel og stikker i et stykke kød feks. men falder den af kaster han vredt gaflen på gulvet efterfulgt af et grådandfald, han falder dog hurtig til ro og prøver atter. Men er der det mindste der driller tager han en håndfuld mad ser op på mig og kaster det på gulvet. Vi siger nej og fortæller ham at man ikke kaster maden på gulvet, så siger han bare nej og ryster på hovedet og gør det igen. Det er især slemt hvis han er træt eller ikke særlig sulten.

Han har heller ikke tid til at vente til vi andre er færdig med maden han vil ned og lege. Skal han bare have lov til at komme ned eller skal han vente? Vi synes oså han pludslig er så forandret med ...

Annonce

... hensyn til hans humør, han er glad i den ene øjeblik og sur og grædene i det andet. Når vi sætter grænser og siger nej slår han hånden ud efter os, græder og vender os ryggen. Vi giver ham ro til at være vred og står klar når han kommer og vil have et knus.

Det er også galt når min mand har hentet ham i dagpleje, når de kommer hjem, leger han fint på gulvet er glad osv. Men så snart jeg træder ind af døren sidder han fast om mit ben, vil op hele tiden, græder og vil bare være hos mig.... Er alt dette normalt med hensyn til humøret og hvordan får vi vendt situationen med maden og hvor sætter vi grænser.... Synes det er rigtig svært.

Kort oversigt over hans mad i løbet af dagen.

Morgen - havregrød, øllebrød eller anden grød

Formiddag - frugt/grød

Middag - 2- 3 stykker rugbrød/frugt

Eftermiddag - ½ bolle/frugt

Aften - Får en portion aftensmad

Nogen dage får han grød inden sengetid

Han vejer ca 9 kilo.

Hilsen Anne Mette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

Annonce

Viden om børn:

Renlighed

Renlighed betyder, at barnet har kontrol over vandladning og afføring. Der er store individuelle forskelle på, hvornår børn bliver renlige.

De fleste børn bliver renlige inden for de første 3 år, hos andre sker det langt senere. Børn bliver ofte først renlige om dagen og senere også om natten.

At træne renlighed bør altid ske i et samarbejde med barnet. Der skal være plads til små uheld og det er vigtigt at støtte barnet og aldrig skælde ud, hvis og når det går...

Læs mere i Babylex

D-vitamin

Alle børn bør fra de er 2 uger til de er 2 år gives D-vitamin 10 mikrogram (400IE) dagligt. Det gives som dråber.

Børn med mørk hud og/eller børn som går klædt, så kroppen oftest er tildækket om sommeren (lange ærmer, lange bukser/kjoler eller tørklæder) skal fortsætte med D-vitamintilskud (400IE) hele barndommen.

Når børn er ca. 1½ år gamle, vil de kunne tygge en multivitaminpille, ofte knækket i kvarte. Indeholder vitaminpillen 10 mikrogram D-vitamin, bliver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tak for dit gode svar sidst, som virkelig hjalp mig videre. Vi har valgt at beholde putteflasken lidt endnu :-)

Agnes mor