Brev:
Mad og humør
22. februar 2012
Alder:
16 mdr.
Mad og humør
Hej Helen
Så skriver jeg igen, det er ved at være tid til at få et godt råd.
Vores problem ligger primært omkring måltiderne og vores drengs humør. Vores dreng har en rigtig dårlig vane med at kaste sit mad på gulvet når vi sidder og spiser. Han vil selv spise og han sidder pænt med sin gaffel og stikker i et stykke kød feks. men falder den af kaster han vredt gaflen på gulvet efterfulgt af et grådandfald, han falder dog hurtig til ro og prøver atter. Men er der det mindste der driller tager han en håndfuld mad ser op på mig og kaster det på gulvet. Vi siger nej og fortæller ham at man ikke kaster maden på gulvet, så siger han bare nej og ryster på hovedet og gør det igen. Det er især slemt hvis han er træt eller ikke særlig sulten.
Han har heller ikke tid til at vente til vi andre er færdig med maden han vil ned og lege. Skal han bare have lov til at komme ned eller skal han vente? Vi synes oså han pludslig er så forandret med hensyn til hans humør, han er glad i den ene øjeblik og sur og grædene i det andet. Når vi sætter grænser og siger nej slår han hånden ud efter os, græder og vender os ryggen. Vi giver ham ro til at være vred og står klar når han kommer og vil have et knus.
Det er også galt når min mand har hentet ham i dagpleje, når de kommer hjem, leger han fint på gulvet er glad osv. Men så snart jeg træder ind af døren sidder han fast om mit ben, vil op hele tiden, græder og vil bare være hos mig.... Er alt dette normalt med hensyn til humøret og hvordan får vi vendt situationen med maden og hvor sætter vi grænser.... Synes det er rigtig svært.
Kort oversigt over hans mad i løbet af dagen.
Morgen - havregrød, øllebrød eller anden grød
Formiddag - frugt/grød
Middag - 2- 3 stykker rugbrød/frugt
Eftermiddag - ½ bolle/frugt
Aften - Får en portion aftensmad
Nogen dage får han grød inden sengetid
Han vejer ca 9 kilo.
Hilsen Anne Mette