Svar: Mad og humør
22. februar 2012
Alder:
16 mdr.
Kære Anne Mette
Tak for dit brev :)
Din dreng er 16 måneder nu og det betyder at han begynder at få lidt bevidsthed om at du er der, selvom han ikke kan se dig. Han kan godt begynde at forstå at du ikke er forsvundet, at du kan være i et andet rum, på den anden side af væggen og at du kommer og henter ham igen, når han om dagen passes. Han har dog stadig ingen fornemmelse for tid og ved ikke om du kommer om 5 minutter eller m 5 timer.
Det betyder naturligt at han lige nu klynger sig rigtig meget til dig, når I er sammen. Han har brug for at mærke dig fysisk, klamre sig til dig, sidde hos dig osv. fordi han på den måde stadig mærker at du er der. Jeg plejer at sige at han har behov for at få sit mor-depot fyldt op, så han har noget at tære af når I skal være adskilt. Det er derfor vigtigt at du ikke afviser ham eller skubber ham væk, men lige bukker dig ned, knuser ham, giver ham et kram og lader ham mærke at du er der, taler lidt med ham osv. og så kan du derefter fortsætte det du var igang med.
De fleste børn begynder også i 16 måneders alderen at kunne spise med en ske. Det er rigtig svær teknik at mestre, fordi han naturligt når han fører maden til munden får drejet i sit håndled, så maden falder af. En gaffel er lettere at bruge, fordi maden sidder fast, men nogle gange falder den af. Det er rigtig svært og rigtigt frustrerende for jeres søn at mærke at han ikke kan, at det ikke altid lykkes. Han vil så gerne og kan så meget - og alligevel kan han ikke helt og det er rigtig hårdt, især når det er sidst på dagen og man er træt og mangler overskud.
Du må derfor gerne hjælpe ham, du må gerne made ham, hvis han lige nu har brug for hjælp til at spise, så han stadig får lidt ekstra i maven, selvom hans overskud til selv at forsøge mangler. Det kan også nogle gange være en fordel at lade ham komme over at sidde hos dig og du så hjælper ham med at spise fra dig skød eller tilbyder lidt fra din tallerken - nogle gange smager den mad sikkert bedre end hans, også selvom I spiser det samme ... :)
Det er også vigtigt at anerkende hans lyst til at mærke, lege, udforske. Prøv derfor også at lade ham lege med vand. Giv ham små bøtter, kander osv. med i bad, så han kan hælde fra den ene til den anden osv. og ikke behøver gøre dette med sin kop på bordet. Lad ham være med til at bage boller og sidde med bolledejen i hånden, så han får mærket hvordan det klistrer. Jo mere du kan stimulere lysten til at mærke dette uden for bordet, jo større sandsynlighed for at han ikke søger det stimuleret ved bordet.
Og så er det rigtig godt at have fokus på det I gerne vil have ham til og ikke på det han gør forkert. Prøv derfor at sige "ind i munden skat, ind i munden" i stedet for "nej ikke ned på gulvet", så han hører, hvad det er I vil :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, - og læs også gerne min bog "sådan støtter du dit barns udvikling" om små børns følelser og behov og hvorfor de gør som de gør :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske