Udvikling - hvad kan vi forvente?

20. januar 2010

Kategori:
Alder:
2 år, 11 mdr.

Udvikling - hvad kan vi forvente?

Hej Helen.

Ja så er vores store dreng netop startet i børnehave. Han fylder 3 om lidt over 1 måned. Jeg ville dog gerne have set ham lidt længere i vuggestuen, idet han jo er en lille lidt genert dreng (også fysisk som du ved).

Børnehaven virker rigtig god, og personalet virker overskudsagtigt med masser af gode ideer. Jeg er helt tryg ved dem. De andre børn på stuen er næsten alle fra 4 år og opefter, så jeg synes jo de er meget store og dygtige. Og der kommer min lille dreng så. Ugen før han startede havde jeg ham med ned og hente lillebror (som startede i vuggestueafdelingen ugen før og hvor det går fantastisk) så hele ugen havde jeg M med ned og hente hver dag, så han kunne lærer stedet at kende og se det hele an.

Det viste sig at være en rigtig god ide, og fra dag 1 virkede M rigtig glad og tryg ved det hele. Han snakker meget om børnehaven og om sin madkasse, som han synes er så flot. 3. dagen besluttede vi at han skulle være der selv nogle timer og han vinkede glad til os da vi gik. Det samme gjorde vi idag på 4. dagen. I morgen prøver vi så en hel dag evt. med en middagslur, hvis de kan få lokket ham til det. De siger han er rigtig glad dernede, dog kan han bare ikke koncentrere sig om 1 ting så længe, men fiser rundt og skal prøve og se alting. En hel ny verden har åbnet sig med meget nyt legetøj osv. Så det er jo også helt ok.

Nå men måske fordi de andre er så store, så er jeg i tvivl om hvad han egentlig burde kunne nu som næsten 3årig.. Han er jo en lille bitte dreng (har jeg jo skrevet med dig om) han kan være lidt genert og har især i vuggestuen haft brug for en tryg hånd engang imellem. Men indtil videre virker det ikke som om han har brug for dette så meget i børnehaven.

Han har været renlig i 3-4 måneder og snakker konstant. Hans sprog er slet ikke rent, men han har lange sætninger, dog lidt vrøvlet engang i mellem, måske fordi han bare skal snakke konstant og så gerne vil fortælle. Han kan farver, tælle til 10-12 ...

Annonce

... stykker og kan højre og venstre. Desuden er han ved at fange min, din, mig, dig, vores osv. han har også forståelse for ovenpå, under, ved siden af osv. Så synes jo han har god forståelse, det er dog ikke så rent hans sprog endnu.

Han er ikke så ferm i det med tøjet. Vi har ikke presset så meget, idet han jo blev renlig og så har vi fokuseret på at hjælpe ham her, så der ikke var 2 ting man skulle arbejde med. Det sidste stykke tid har vi dog støttet ham i tøjet også. Han er egentlig ikke så interesseret i det, men kan nu med verbal støtte tage det meste tøj af selv. Det er lidt sværere den anden vej. Han kan helt selv tage underbukser og bukser på. Det andet skal han have lidt hjælp til.

Rent grovmotisk kan han kaste, gribe en stor bold, sparker flot til en bold og hoppe (ikke helt så højt dog) Han vil gerne holde i hånd, når han går på trapper, men han har jo også lidt haft fysikken imod sig, idet han ikke er så høj og når trinene var høje, havde han svært ved selv at komme op og ned uden at kravle. Igen det med højden gør at han ikke har kunne cykle før og stadig ikke har fanget fidussen med den 3hjulede (Winthercykel). Hans balancecykel har han også svært ved. Men igen vi har jo ikke været ude og lege på den måde, og i sommer kunne han slet ikke nå jorden eller pedalerne.

Han er dog en dreng i konstant løb og elsker at være udenfor og tumle vildt og klatre rundt og op på ting. Han er ikke forsigtig her. Men hvad skal han kunne når han nu har den alder han har???

Og så synes jeg også der er meget ventetid i børnehaven.. du ved samling, lytte til hinanden, vente på hinanden ved frokostbordet, vente på sin mad osv.. Og det er jo helt fint og noget man skal lære, men hold da op den lille mand er utålmodig, men ok jeg ser jo også de andre der er 4 år og derefter og de kan jo alle disse ting. Jeg synes jo bare han virker så lille i forhold til de andre....

Hvad siger du til hans udvikling????

Med venlig hilsen
børnehavebarnets mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

Annonce

Viden om børn:

Æg

Hårdkogte æg, eller æggepandekage, kan gives fra 6 måneders alderen. Men i små mængder. Æg kan således gives som en del af en varieret kost og mange børn kan godt lide smagen af æg.

I æggeblommen findes et relativt højt indhold af kolesterol, det er dog først og fremmest madens indhold af mættet fedt, der påvirker blodets kolesterolindhold.

Man ved ikke præcist, hvor meget æg man kan tåle før det ses på kolesterolindholdet. Nogle mennesker kan spise meget æg og...

Læs mere i Babylex

Ruske

Lige meget hvor meget og hvor længe et barn græder, så må man aldrig begynde at slå eller ruske det. Et spædbarn som ruskes, kan få blødninger i hjernen og det kan medføre hjerneskade eller død.

Søg altid hjælp hos familie, venner, læge eller andre, hvis du oplever at dit barns gråd går dig så meget på, at du kan komme til at slå eller ruske dit barn. Det er vigtigt at søge hjælp! Og det er vigtigt at du taler med en du har tillid til og fortæller åbent og ærligt om, hvordan du...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Hvor er det altså fedt, at kunne skrive alle sine dumme og til tider overflødige spørgsmål her, og så få et godt og brugbart svar fra dig.

Venligst Susan, mor til Anna 13 måneder