Brev:
Udvikling - hvad kan vi forvente?
20. januar 2010
Alder:
2 år, 11 mdr.
Udvikling - hvad kan vi forvente?
Hej Helen.
Ja så er vores store dreng netop startet i børnehave. Han fylder 3 om lidt over 1 måned. Jeg ville dog gerne have set ham lidt længere i vuggestuen, idet han jo er en lille lidt genert dreng (også fysisk som du ved).
Børnehaven virker rigtig god, og personalet virker overskudsagtigt med masser af gode ideer. Jeg er helt tryg ved dem. De andre børn på stuen er næsten alle fra 4 år og opefter, så jeg synes jo de er meget store og dygtige. Og der kommer min lille dreng så. Ugen før han startede havde jeg ham med ned og hente lillebror (som startede i vuggestueafdelingen ugen før og hvor det går fantastisk) så hele ugen havde jeg M med ned og hente hver dag, så han kunne lærer stedet at kende og se det hele an.
Det viste sig at være en rigtig god ide, og fra dag 1 virkede M rigtig glad og tryg ved det hele. Han snakker meget om børnehaven og om sin madkasse, som han synes er så flot. 3. dagen besluttede vi at han skulle være der selv nogle timer og han vinkede glad til os da vi gik. Det samme gjorde vi idag på 4. dagen. I morgen prøver vi så en hel dag evt. med en middagslur, hvis de kan få lokket ham til det. De siger han er rigtig glad dernede, dog kan han bare ikke koncentrere sig om 1 ting så længe, men fiser rundt og skal prøve og se alting. En hel ny verden har åbnet sig med meget nyt legetøj osv. Så det er jo også helt ok.
Nå men måske fordi de andre er så store, så er jeg i tvivl om hvad han egentlig burde kunne nu som næsten 3årig.. Han er jo en lille bitte dreng (har jeg jo skrevet med dig om) han kan være lidt genert og har især i vuggestuen haft brug for en tryg hånd engang imellem. Men indtil videre virker det ikke som om han har brug for dette så meget i børnehaven.
Han har været renlig i 3-4 måneder og snakker konstant. Hans sprog er slet ikke rent, men han har lange sætninger, dog lidt vrøvlet engang i mellem, måske fordi han bare skal snakke konstant og så gerne vil fortælle. Han kan farver, tælle til 10-12 stykker og kan højre og venstre. Desuden er han ved at fange min, din, mig, dig, vores osv. han har også forståelse for ovenpå, under, ved siden af osv. Så synes jo han har god forståelse, det er dog ikke så rent hans sprog endnu.
Han er ikke så ferm i det med tøjet. Vi har ikke presset så meget, idet han jo blev renlig og så har vi fokuseret på at hjælpe ham her, så der ikke var 2 ting man skulle arbejde med. Det sidste stykke tid har vi dog støttet ham i tøjet også. Han er egentlig ikke så interesseret i det, men kan nu med verbal støtte tage det meste tøj af selv. Det er lidt sværere den anden vej. Han kan helt selv tage underbukser og bukser på. Det andet skal han have lidt hjælp til.
Rent grovmotisk kan han kaste, gribe en stor bold, sparker flot til en bold og hoppe (ikke helt så højt dog) Han vil gerne holde i hånd, når han går på trapper, men han har jo også lidt haft fysikken imod sig, idet han ikke er så høj og når trinene var høje, havde han svært ved selv at komme op og ned uden at kravle. Igen det med højden gør at han ikke har kunne cykle før og stadig ikke har fanget fidussen med den 3hjulede (Winthercykel). Hans balancecykel har han også svært ved. Men igen vi har jo ikke været ude og lege på den måde, og i sommer kunne han slet ikke nå jorden eller pedalerne.
Han er dog en dreng i konstant løb og elsker at være udenfor og tumle vildt og klatre rundt og op på ting. Han er ikke forsigtig her. Men hvad skal han kunne når han nu har den alder han har???
Og så synes jeg også der er meget ventetid i børnehaven.. du ved samling, lytte til hinanden, vente på hinanden ved frokostbordet, vente på sin mad osv.. Og det er jo helt fint og noget man skal lære, men hold da op den lille mand er utålmodig, men ok jeg ser jo også de andre der er 4 år og derefter og de kan jo alle disse ting. Jeg synes jo bare han virker så lille i forhold til de andre....
Hvad siger du til hans udvikling????
Med venlig hilsen
børnehavebarnets mor