Svar: Udvikling - hvad kan vi forvente?

20. januar 2010

Kategori:
Alder:
2 år, 11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære børnehavebarnets mor

Tak for din fine beskrivelse af din dreng. Det lyder som om at han er rigtig godt med og kan de ting en knap 3 årig skal kunne :) Det er bare en ny stor verden han pludselig skal finde ud af at agere i og i løbet af bare ½ år, i løbet af sommeren, vil du opleve hvor stor en udvikling han går igennem. Han vokser simpelthen til at være et børnehavebarn og det er så skønt at opleve :)

Lidt af det buttede babyagtige forvinder nu, hvor han bliver 3 åg og frem mod de 4 år. Hans mave bliver mindre fremtrædende og hans krop bliver mere rank. Han har rigtig svært ved at sidde stille, det er som om at han er nødt til at bevæge sig hele tiden. Han hopper, løber, klatrer og det med at finde ud af at cykle - det kommer netop i takt med at børnene begynder at kunne være udenfor og lege med børnehavens biler og cykler.

Det vil være en god øvelse for ham at gå i skoven eller på kælkebakken og øve at bevæge sig i ujævnt terræn. Det kan styrke hans grovmotoriske udvikling og det er god øvelse at gå op og ned, lære at balancere, klatre op på en træstup eller en stor rund sted og hoppe ned igen.

Udviklingen vil normalt foregå fra hovedet og n ed. Det vil sige at udviklingen starter i hoveder, så brystkassen, så hænder, hofter, ben og fødder. Derudover går udviklingen fra midten og ud, det vil sige at jeres dreng vil kunne styre sine bevægelser i skulderen før han kan styre sine albuer og han kan styre sine håndled før han kan kontrollere sine fingerbevægelser.

Det er naturligt at jeres dreng fortsat har brug for en hånd en gang imellem og ikke løber helt sikkert endnu. I 3 års alderen forventes han at kunne løbe uden om en genstand, stå kortvarigt på et ben, hoppe med begge fødder, løbe mod en stor bold og sparke til den og gå sikkert op og ned af trapper. Han forventes at kunne tage imod en stor bold der bliver kastet (det er ikke det samme som at kunne gribe den, men han forsøger) og når han forsøger at kaste en bold, så ryger den ikke ...

Annonce

... særlig langt, ofte lander den næsten foran hans fødder.

Hvis han tegner er det stadig krusseduller men i 3-4 års alderen begynder han at kunne tegne mennesker. Ikke som du ville tegne dem, for han tegner kun kropsdelene så armene kan godt være placeret på hovedet og måske har personen ingen mave, men kun ben ...

Det er super godt at han er god til at bruge sproget, det gør mindre at han ikke taler rent. Hvis de i børnehaven skønner han har brug for hjælp her, så vil de henvise ham til talepædagog. Der er tilknyttet talepædagog til institutionen.

Det er lysten til at fortælle du skal koncentrere dig om og det er vigtigt ikke at rette på ham, men netop lytte og lade ham forklare og bruge sit sprog. Det vil være rigtig godt at synge forskellige børnesange med ham og også sige rim og remser. Det kan være dejligt at danse til musik eller spille musik selv. Det kan være på f.eks. en xylofon.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Hans følelser vil kører på højtryk nogle gange og de fleste 3 årige vil have perioder hvor de overdriver deres følelser, de bliver så ulykkelige, når de er kede af det eller utroligt vrede, når de er sure og de græder ofte lidt mere og lidt højere, når mor er i nærheden, end når hun ikke er ... :)

Der er ofte lidt mere temperament i de 3 årige end man har oplevet før, de viser mere egen vilje og man har flere konflikter i dagligdagen. F.eks. konflikter ved middagsbordet, eller når man skal ud af døren om morgenen, fordi barnet ikke vil tage tøj på men skal hjælpes osv. Det er her super fint at I ikke presser på, men prøver at guide og støtte ham så godt I kan, der er nok at se til for ham lige nu, så han behøver ikke flere krav end højst nødvendig :)

Så alt i alt tænker jeg at han er en fin dreng, der lyder til at udvikle sig i sund og god retning. Og ja, han er fysisk lille, men det kan du jo ikke lave om på. Se det som en fordel at han måske netop fordi han er "den lille" får lidt mere hjælp og opmærksomhed i børnehaven :)

Rigtig meget held og lykke med ham.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

Rhesus-uforlignelighed

Vi har hver især en blodtype, som kan hedde A, B, AB eller 0 og derudover er vi delt op i Rhesus positive og Rhesus negative. De fleste mennesker er Rhesus positive, ca 15 % er Rhesus negative.

Hvis en Rhesus negativ kvinde bliver gravid og den kommende far er Rhesus positiv, så kan barnet, som kvinden venter være Rhesuspositiv efter sin far.

Imens barnet ligger i maven, så har det sit eget separate kredsløb, men der kan dog ske en lille udveksling af blod imellem...

Læs mere i Babylex

Søvn

Børn sover ikke som os voksne, og søvnen og måden barnet sover på, ændrer sig lidt hele tiden. I nogle periode vil børn naturligt sove dårligere end i andre perioder - det sker især, når barnet udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt, ligesom børn der starter i daginstitution, er syge eller måske får en ny lillebror eller lillesøster, naturligt også sover dårligt i disse perioder.

Jeg bliver tit spurgt: "Hvad gør jeg galt?" eller "Hvordan skal jeg præcist gøre for at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit svar. Det er rart at blive mindet om alt det positive ved børnehavestarten, det er jo det jeg skal forsøge at give videre ;-)

Tak fra Tina