Brev:
Er så frustreret - gylp, gylp og atter gylp
2. september 2010
Alder:
3 mdr.
Er så frustreret - gylp, gylp og atter gylp
Hej Helen
Jeg skriver til dig i forbindelse med min dreng på 3 1/2 måned, som normalt er MEGET smilende og glad.
Han har lige fra fødslen været et rigtigt gylpebarn. Til 5 ugers-tjek sagde lægen at det ville gå over. Da han ramte de 2 måneder tog det heftigt til ... Jeg ringede til lægen, som sagde at det var overspisning, fordi han spiste hver 2 time.
Jeg kontaktede så min garvede SP, som kom og tjekkede ham, og kunne se at han IKKE overspiste, men knækkede på vækstkurven og "bestemt ikke stortrivedes", selvom han var inden for normalen.
Jeg droppede, på hendes anbefaling, at amme (udover om natten), og skulle se om han i den næste måned holdte bedre på maden. Og hvis der ikke var bedring, ville jeg kunne sige til lægen at der altså er tale om reflux. Og så kontakte SP igen.
Den tid er nu gået. Og jeg synes at det er blevet værre, især den sidste uge.
Han gylper meget. Venner og familie kan ikke så godt lide at holde ham kan jeg mærke, pg.a. deres tøj altid bliver gylpet til (det gør mig lidt ked). De sidste par døgn har han grædt og vredet sig lige før han gylper :(
Han har også små-feber på 2 døgn, men det kan måske skyldes hans vaccine for 7 dage siden.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre og jeg føler mig som en rigtig dårlig mor, på trods af at mit første barn aldrig gylpede, tog flot på og amningen kørte upåklageligt...
Så:
1. Hvad skal jeg gøre for at minimere risikoen for at han gylper ..? Skal han bøvse, sidde, ligge, sidde skrå eller?
2. Hvad med mos? Har prøvet med lidt færdig-købt, men det kommer bare med op.
3. Han er fremmelig med tænder og har allerede to fortænder nederst. Kan alt den gylp skade, og kan jeg bruge tandpaste, når hans mave er så sart?
4. Pinligt nok, kan han ikke løfte sit hovedet, når han ligger på maven. Det er nok min skyld, for det ender altid i gråd og gylp at ligge ham på maven - så han får ikke trænet. Men han holder hovedet super ellers ... Er det så armmusklerne det kniber med? Og hvad skal jeg gøre?
5. Han er begyndt ikke så gerne at ville ligge ned - kan det have en sammenhæng?
6. Hvornår skal jeg blive bekymret? For han er jo en glad dreng når han ikke gylper...
Vil selvfølgelig kontakte lægen, selvom det er vist ikke hans speciale. Og min SP er sandelig gået på pension i den sidste måned, så håber at lægen kan hjælpe ... :/
Undskyld mine mange spørgsmål, men er SÅ frustreret...
Med venlig hilsen