Svar: Er så frustreret - gylp, gylp og atter gylp
2. september 2010
Alder:
3 mdr.
Hej med dig
Du skal kontakte jeres læge og hvis lægen ikke ved nok omkring børn og refluks, så skal du henvises til en børneafdeling, hvor de kan undersøge din dreng og sætte ham i behandling.
Når børn gylper så meget, at de ikke tager nok på, så skal de undersøges. Gylp hos spædbørn er i sig selv et normalt fænomen, men hvis barnet forsætter med at gylpe eller kaster mad op, når det begynder med fastere føde og/eller hvis barnet har forskellige ledsagesymptomer forbundet med gylpen (f.eks. vægttab) så bør barnet udredes.
Det er korrekt at gylp kan skyldes overfodring, og det glade og trivelige barn som gylper meget, fordi det måske bliver overfodret, skal ikke behandles. Men der er ikke tale om overfodring, hvis barnet ikke tager på!
Man kalder det for Gastroesophageal refluks (GER), når der kommer mad fra maven op i spiserøret og når det er betegnet som en sygdom, så kalder man det GERD Gastroesophageal refluks disease. Det kan skyldes forskellige ting og man kan også behandle forskelligt - det afhænger helt af årsagen og problemets omfang. Man kan behandle medicinsk, men man kan også vælge at operere. Det er en lægelig vurdering og vurderingen foretages på sygehuset - derfor skal I have en henvisning dertil.
Din dreng er for lille til at få grød og mos, han skal have mælk og jeg vil anbefale dig at du køber Enfamil AR på apoteket. Det er en speciel erstatning beregnet til børn med refluks. Den virker ved at være tynd i flasken og blive tykkere i barnets mave, hvorved mælken lettere bliver i maven :)
Når han spiser vil det være rigtig godt at du holder ham oprejst, så han sidder op i dine arme. Hvis du har en skråstol, kan du også give ham flasken imens han sidder i den. Lad ham gerne sidde ca 20-30 minutter inden du lægger ham ned, så mælken har en chance for at løbe videre til hans tarme.
Når han sover, så sørg for at hans hovedgærde er lettere eleveret. Du kan lægge et lille tæppe, en pude eller lignende ind under madrassen i hans seng, så han på den måde løftes op og ligger højere med hovedet.
Det er vigtigt at han ligger på maven, fordi han derfor får styrke i nakke og ryg og bliver stærk nok til at sidde på. Det er også i maveliggende stilling at han begynder at krybe, trille omkring, dreje om sin egen akse og også kravle.
Det vil være rigtig godt at arbejde på en rytme, hvor han sover, vågner, leger, ligger på maven og får flasken inden han så skal sove igen. På den måde har du mulighed for at han kan ligge på maven uden at gylpe for meget mælk op :)
Læg ham evt. hen over en ammepude, så han ligger løftet og synes det er sjovere at ligge på maven. Du kan også købe en drejeskive Spin & Explore aktivitetstæppe fra Lamaze, som han kan ligge på og synes det er mere sjovt.
Når børn gylper meget eller har tilbageløb af mælk i spiserøret vil de have svært ved at ligge ned - både på maven og på ryggen. Men det er stadig vigtigt at du forsøger at få ham på maven dagligt. De vil ofte også have svært ved at spise. De har svært ved at synke, fejlsynker let og spiser ofte meget langsomt, og at spise er ofte også sammenhængende med smerte og stor irritabilitet. Der skal altså bruges mange kræfter på alle måltider, når børn har refluks.
Børn med refluks vil ofte sove dårligt, de bliver vækket af gylp og mælk, der står og kører op og ned fra mavesæk til spiserør og luftrør, hvilket gør ondt og er meget ubehageligt.
Så mit råd til jer, er bestemt at du kontakter lægen og får ham tli at vurdere din dreng eller beder om en henvisning videre. Og så vil jeg anbefale dig at læse mere om refluks, børn og søvn i min bog "Sådan får du dit barn til at sove!".
Rigtig meget held og lykke, håber du hermed er hjulpet videre på vej :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske