Brev:
Har aldrig lært at sove igennem
4. januar 2008
Alder:
2 år, 11 mdr.
Har aldrig lært at sove igennem
Hejsa
Vi er SÅ desperate min mand og jeg. Vores skønne datter der bliver 3 år om en måned har aldrig i sit liv skænket sine forældre en eneste god nat. Som resultat er vi enormt trætte, og har efterhånden opgivet tanken om at det nogensinde bliver bedre. Jeg frygter at hun som 6 årig stadig ikke sover? Kan simpelthen ikke klare at tage hul på endnu en dag med "tømmermandsfølelse" i kroppen grundet afbrudt søvn.
For at gøre en lang historie kort, så har hun et mønster hvor hun vågner mellem 5 og 12 gange på en nat. Hun græder, sidder op i sengen og er svær at nå ind til. Hun snakker ikke i søvne og jeg har derfor ikke indtryk af, at hun har mareridt. Hun er bare enormt urolig. Jeg kan stå op - lægge hende ned, og så er den gal igen 15 min. senere. Det går ikke bedre af at hun sover ved os, da hun stadig vågner. Dertil kommer at hun ligger så uroligt at jeg flere gange er blevet "såret" med spark m.m. Derfor foretrækker jeg hende i hendes egen seng.
Min mand og jeg brugte i lang tid at dele os op om natten, så der i det mindste var en af os, der var udhvilet. Det har jeg af princip ikke lyst til længere, og umuliggøres også af, at vi nu har en lille baby også.
Generelt kan jeg sige:
Vi har faste putteritualer, begrænser sukkerindtag, holder øje med tv m.m.
Hun brugte sut, men tabte den så mange gange i løbet af natten, og kaldte på os, at vi droppede den for 1 mdr. siden. Vi har kun set ganske lidt forbedring på antallet af gange hun vågner om natten. Dog er det pt. lidt svært at få hende til at sove - tror hun lige skal vænne sig til at falde i søvn uden sutten, hvilket er helt forståeligt.
Hun blev renlig for 2 mdr. siden - det går flot - nogle gange skal hun tisse om natten - vi står selvfølgelig op - dette er vi kun glade for.
Hun blev storesøster for 3 mdr. siden, hvilket kun har været en stor succes. Ingen problemer på den front. Som en bemærkning vil jeg nævne, at lillebror sover i soveværelset, og når hun vågner så mange gange, hvis hun sover ved os, så vækker hun ham. Han sympatigræder simpelthen. Lillebror er heldigvis en sove engel indtil videre. På den front glæder vi os hver dag, og håber at han i det mindste får lettere ved at sove end storesøster.
Men hendes søvnsituation har stået på siden hun var 8-9 mdr., så det kan ikke tilskrives sutten, renlighed, lillebror m.m. Jeg har brudt mit hoved med, hvad der har gjort at hun sover dårligere end da hun var 3 mdr.
Vi har læst os trætte i bøger, været tilkoblet tværfagligt team i kommunen, og vil bare så pokkers gerne til bunds i problemet. Har du nogle forslag til hvad vi kan prøve? Har du erfaring med alternative ideer som zoneterapi m.m?
Med venlig hilsen Anja - glad men træt træt mor.