Svar: Har aldrig lært at sove igennem

4. januar 2008

Kategori:
Alder:
2 år, 11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære trætte mor

Du skriver at I har forsøgt meget og at I også har været tilknyttet et tværfagligt team i kommunen hvor I bor. Det tværfaglige team består så vidt jeg ved af en sundhedsplejerske, en socialrådgiver, en pædagog og en psykolog. Jeg tænker derfor at der allerede må være givet mange råd og I har fået mange vinkler på sagen.

Jeg tænker dog også om der er nogen der har set på hvordan jeres datters søvn er. Du fortæller jo at hun vågner mange gange, at små klynker, græder lidt, sætter sig op, men er samtidig svær at nå ind til uden at hun har mareridt. Jeg tænker at det vil være relevant at se på hendes egentlige søvnkvalitet - hvordan hun sover, når hun sover.

Snorker hun f.eks.? Det kan være tegn på at hun måske har svært ved at få vejret og derfor vågner op, sætter sig op, for at få vejret trukket bedre igennem.

Ligger hun generelt meget uroligt, har hun stor uro i sine ben og ligger ligesom og spjætter. Nogle mennesker bliver så forstyrrede af urolige ben om natten, at det faktisk ødelægger deres søvn. Det er umiddelbart sjældent hos børn, men undtagelser opstår jo.

Hvis I overvejer noget af ovenstående, så kunne I overveje om I skulle prøve at kontakte Scansleep.dk og høre om de vil kunne hjælpe jer videre.

Derudover er der naturligvis hendes drømme, bearbejdelse af oplevelser i løbet af dagen, mareridt osv. som kan gøre sig gældende. At I har fjernet sutten kan måske også gøre noget og i hvert fald på sigt være med til at gøre at hun måske sover bedre, hvis grunden til opvågningerne er at hun taber sutten.

En sut kan godt ...

Annonce

... give det jeg plejer at kalde for vanebetinget afbrudt søvn. Det er når barnet ligesom har lært at sutten skal være i munden for at kunne sove og hver gang sutten så tabes, så vågner barnet. Samtidig kan der jo så være noget vane i det at mor eller far evt. løser problemet med at komme sutten i munden på barnet - altså at serviceniveauet er for højt og at barnet for det første slet ikke lære at sove uden sutten i munden, men faktisk heller ikke lære at komme den i munden selv, når den tabes i søvne....

Det er også rigtig vigtigt at du er opmærksom på hendes indtag af sund mad, nedsætte forbruget af sukker osv. Hun har brug for mange små måltider i løbet af dagen og det er vigtigt at hun tilbydes sunde madvarer. Ikke noget slik, sodavand og saftevand, men masser af frugt, protein og kulhydrat. Især om aftenen er kulhydrater vigtige - ris, pasta, banan, kartofler, rodfrugter, grovbrød af forskellig slags. Kulhydrater om aftenen skulle efter sigende aktivere tryptofan i hjernen, en vigtig komponent i serotonin, som bidrager til at regulere søvnen. Kulhydrater er altså vigtige inden sengetid, så en portion ris eller pasta til aftensmaden og så en banan til dessert kan altså have positiv virkning, hvorimod forskellige snacks med sukker eller højt proteinindhold virker modsat.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Kamillete skulle jo efter sigende også have lidt beroligende virkning og det synes jeg naturligvis også I kan forsøge - naturligvis uden sukker.

Jeg håber at ovenstående hjælper jer lidt videre. Jeg kender ikke til at zoneterapi skulle kunne hjælpe, men man skal jo aldrig sige aldrig:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Annonce

Viden om børn:

Uld til børn

En gammel tommelfingerregel lyder, at alle de måneder, som ender på "r", kan uld være en fordel - det vil sige september, oktober, november, december, januar og februar.

Uld har mange fordele:

- Det har blandt andet en rigtig god isoleringsevne, så det hjælper dit barn med at holde sig varm. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft, og det gør, at ulden isolerer rigtig godt.

- Det kan absorbere 30-40 procent af sin egen vægt i væske. Det...

Læs mere i Babylex

Kæledyr og børn

I rigtig mange børnefamilier har man en eller anden form for kæledyr, og det er ofte en hund, kat eller et andet kæledyr med pels.

Det kan være rigtig dejligt for børn at vokse op sammen med dyr, og det er lærerigt at skulle hjælpe til med at passe et dyr og sørge for,, at dyret har det godt. At skulle være med til at tage sig af et kæledyr lærer dit barn om ansvar. Det overordnede ansvar for kæledyret er dog dit. Du kan ikke regne med, at dit barn selv kan sørge for et kæledyr,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

tak fordi du eksisterer! I 6,5 måned - siden min søn kom til verden - har jeg benyttet mig af din hjemmesiden og læst adskillige hjælpsomme svar/spørgsmål/artikler mm. Hvilken lettelse i øvrigt, at en del førstegangsmødre føler det samme som jeg selv; overvældet af kærlighed, nervøs, urolig, lykkelig, nysgerrig, komplet for meget etc etc:)

Din kærlige og varme jargon gør, at man straks føler sig tryg i at “dele” ens liv og baby med dig!