Svar: Har aldrig lært at sove igennem
4. januar 2008
Alder:
2 år, 11 mdr.
Kære trætte mor
Du skriver at I har forsøgt meget og at I også har været tilknyttet et tværfagligt team i kommunen hvor I bor. Det tværfaglige team består så vidt jeg ved af en sundhedsplejerske, en socialrådgiver, en pædagog og en psykolog. Jeg tænker derfor at der allerede må være givet mange råd og I har fået mange vinkler på sagen.
Jeg tænker dog også om der er nogen der har set på hvordan jeres datters søvn er. Du fortæller jo at hun vågner mange gange, at små klynker, græder lidt, sætter sig op, men er samtidig svær at nå ind til uden at hun har mareridt. Jeg tænker at det vil være relevant at se på hendes egentlige søvnkvalitet - hvordan hun sover, når hun sover.
Snorker hun f.eks.? Det kan være tegn på at hun måske har svært ved at få vejret og derfor vågner op, sætter sig op, for at få vejret trukket bedre igennem.
Ligger hun generelt meget uroligt, har hun stor uro i sine ben og ligger ligesom og spjætter. Nogle mennesker bliver så forstyrrede af urolige ben om natten, at det faktisk ødelægger deres søvn. Det er umiddelbart sjældent hos børn, men undtagelser opstår jo.
Hvis I overvejer noget af ovenstående, så kunne I overveje om I skulle prøve at kontakte Scansleep.dk og høre om de vil kunne hjælpe jer videre.
Derudover er der naturligvis hendes drømme, bearbejdelse af oplevelser i løbet af dagen, mareridt osv. som kan gøre sig gældende. At I har fjernet sutten kan måske også gøre noget og i hvert fald på sigt være med til at gøre at hun måske sover bedre, hvis grunden til opvågningerne er at hun taber sutten.
En sut kan godt give det jeg plejer at kalde for vanebetinget afbrudt søvn. Det er når barnet ligesom har lært at sutten skal være i munden for at kunne sove og hver gang sutten så tabes, så vågner barnet. Samtidig kan der jo så være noget vane i det at mor eller far evt. løser problemet med at komme sutten i munden på barnet - altså at serviceniveauet er for højt og at barnet for det første slet ikke lære at sove uden sutten i munden, men faktisk heller ikke lære at komme den i munden selv, når den tabes i søvne....
Det er også rigtig vigtigt at du er opmærksom på hendes indtag af sund mad, nedsætte forbruget af sukker osv. Hun har brug for mange små måltider i løbet af dagen og det er vigtigt at hun tilbydes sunde madvarer. Ikke noget slik, sodavand og saftevand, men masser af frugt, protein og kulhydrat. Især om aftenen er kulhydrater vigtige - ris, pasta, banan, kartofler, rodfrugter, grovbrød af forskellig slags. Kulhydrater om aftenen skulle efter sigende aktivere tryptofan i hjernen, en vigtig komponent i serotonin, som bidrager til at regulere søvnen. Kulhydrater er altså vigtige inden sengetid, så en portion ris eller pasta til aftensmaden og så en banan til dessert kan altså have positiv virkning, hvorimod forskellige snacks med sukker eller højt proteinindhold virker modsat.
Kamillete skulle jo efter sigende også have lidt beroligende virkning og det synes jeg naturligvis også I kan forsøge - naturligvis uden sukker.
Jeg håber at ovenstående hjælper jer lidt videre. Jeg kender ikke til at zoneterapi skulle kunne hjælpe, men man skal jo aldrig sige aldrig:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske