Søvn igen igen - 18 mdr.

21. august 2007

Kategori:
Alder:
18 mdr.

Søvn igen igen - 18 mdr.

Hej

Vi har Nanna på halvandet år, som vi stadig kæmper lidt med om aftenen, når hun skal puttes.

Til middag i dagplejen (og i weekenden hos os selv) bliver hun bare puttet i barnevognen og sover efter kort tid. Hun står op kl. 6, sover lur ca. 11.30 og to timer frem, og kommer i seng ca. 19.30. Som regel skal vi ind og give hende sutten en enkelt gang om natten, men det hænder også ca to gange om ugen at hun sover helt igennem, uden vi skal derind.

Men altså om aftenen har vi problemet. Vores 'taktik' som vi startede med i april måned, er at gå ind til hende når hun græder. Men stadig svinger det UTROLIG meget hvor mange gange vi skal ind til hende. I søndags 14 gange, mandag 2 gange og tirsdag 0 gange. Ugen før var jeg hver aften helt oppe på 30 gange tror jeg. Tæt på i hvert fald!

Og jeg kan ikke lige gennemskue hvordan vi kan gøre det mere stabilt. Jeg har ikke noget imod at skulle derind 4-5 gange, men jeg synes det er træls, når det enkelte aftener tager halvanden time. Når jeg går ind til hende, står hun altid op i sengen, hvorefter jeg ligger hende ned og siger en godnat-sætning til hende. Og går ud af rummet. Nogle gange græder hun ligeså snart jeg er kommet ud af rummet, andre gange først efter at have pludret en halv time. Men jeg er fuldstændig overbevist om, at hun aldrig lægger sig selv ned, når hun først har rejst sig op.

Så mine spørgsmål er, hvordan jeg skal ændre vores metode? Skal jeg lade være at lægge hende ned, men bede hende selv gøre det? Det ...

Annonce

... har jeg faktisk forsøgt nogle gange, men uden held dog. Og indtil hun forstår hvad jeg mener, skal jeg så bare gå ind til hende og sige godnat-sætningen og gå ud igen - uden at give hende bamsen og lægge hende ned?

Og så har vi far-problemet. Det er nemlig blevet til at det kun er mig, der putter hende, og når vi aftaler, at han også skal prøve at gøre det, bliver hun rigtig tosset, og så går hele aftenen med at han skal rende frem og tilbage. Det er vi gået fra, men det er KUN fordi jeg har termin om tre dage, og egentlig ikke har det vilde overskud til lige netop sådan noget.

I den forbindelse skal jeg også lige høre din mening ;o) Jeg er jo godt klar over, at min tid med Nanna vil blive mindre når jeg har født, og forhåbentlig skal amme den næste. Vil det så ikke være klogt at det er mig, der fortsætter med at have puttestunden med hende? Eller vil du anbefale, at det netop er noget, hende og faderen har sammen, så hun i hvert fald har én af os som hun kan føle helt er 'hendes'? Men vi kan jo nok ikke nå at vænne hende til at farmand skal gøre det, medmindre han så fx skal sidde med hende i hånden til hun sover helt?

Kan ikke lige regne ud hvad der er bedst for hende... Et eller andet sted vil jeg helst selv bibeholde den godnatstund med hende, så jeg ved, at jeg i hvert fald er hos hende, som jeg plejer hver aften, men vi skal jo også vænne hende til at det er far, der putter. Men spørgsmålet er, om ikke det er bedre at vente??

Glæder mig meget til at høre dine svar!

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Diverse | 16 mdr.

Cyklus efter fødsel

Hej Helen Jeg har denne gang et spørgsmål, som ikke direkte vedrører mine...

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Fiskeolie og børn

Fiskeolie eller det der også hedder Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk. De er livsnødvendige for os mennesker, både for børn der skal vokse og udvikle sig og for ældre der skal "vedligeholdes". Derfor skal der være omega-3 fedtsyrer tilstede i vores kost.

Fødevarestyrelsen anbefaler, at du selv spiser og også giver dit barn fisk 2 gange om ugen som hovedmåltid. Derudover næsten hver dag som pålæg til frokost.

Det er vigtigt at variere...

Læs mere i Babylex

Amning

Sundhedsstyrelsen anbefaler at børn ammes sålænge som muligt. Helst fuldt ud til de er 6 måneder gamle og delvist frem til 12 måneders alderen eller længere, hvis mor og barn ønsker det.

Brystmælk er nøje afstemt til barnets forskellige behov og modermælk indeholder vigtige antistoffer, som beskytter det lille barn mod infektioner. Det tager tid at etablere en amning, for de fleste tager det ca. tre uger, men der kan gå op til 6 uger før mælkemængden har afstemt sig efter barnets...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Din bog om søvn har været os en rigtig stor hjælp.

Vores dreng er nu 16 måneder og vi har måtte erfare, at han hører til de børn der altid har haft et lille og uforudsigeligt søvnbehov. Men via din bog, har vi fundet ud af at give ham rutiner, der gør at han nu trives og udvikler sig sundt og godt.

Tak fordi du har skrevet den!

Hilsen de glade forældre