Brev:
Søvn igen igen - 18 mdr.
21. august 2007
Alder:
18 mdr.
Søvn igen igen - 18 mdr.
Hej
Vi har Nanna på halvandet år, som vi stadig kæmper lidt med om aftenen, når hun skal puttes.
Til middag i dagplejen (og i weekenden hos os selv) bliver hun bare puttet i barnevognen og sover efter kort tid. Hun står op kl. 6, sover lur ca. 11.30 og to timer frem, og kommer i seng ca. 19.30. Som regel skal vi ind og give hende sutten en enkelt gang om natten, men det hænder også ca to gange om ugen at hun sover helt igennem, uden vi skal derind.
Men altså om aftenen har vi problemet. Vores 'taktik' som vi startede med i april måned, er at gå ind til hende når hun græder. Men stadig svinger det UTROLIG meget hvor mange gange vi skal ind til hende. I søndags 14 gange, mandag 2 gange og tirsdag 0 gange. Ugen før var jeg hver aften helt oppe på 30 gange tror jeg. Tæt på i hvert fald!
Og jeg kan ikke lige gennemskue hvordan vi kan gøre det mere stabilt. Jeg har ikke noget imod at skulle derind 4-5 gange, men jeg synes det er træls, når det enkelte aftener tager halvanden time. Når jeg går ind til hende, står hun altid op i sengen, hvorefter jeg ligger hende ned og siger en godnat-sætning til hende. Og går ud af rummet. Nogle gange græder hun ligeså snart jeg er kommet ud af rummet, andre gange først efter at have pludret en halv time. Men jeg er fuldstændig overbevist om, at hun aldrig lægger sig selv ned, når hun først har rejst sig op.
Så mine spørgsmål er, hvordan jeg skal ændre vores metode? Skal jeg lade være at lægge hende ned, men bede hende selv gøre det? Det har jeg faktisk forsøgt nogle gange, men uden held dog. Og indtil hun forstår hvad jeg mener, skal jeg så bare gå ind til hende og sige godnat-sætningen og gå ud igen - uden at give hende bamsen og lægge hende ned?
Og så har vi far-problemet. Det er nemlig blevet til at det kun er mig, der putter hende, og når vi aftaler, at han også skal prøve at gøre det, bliver hun rigtig tosset, og så går hele aftenen med at han skal rende frem og tilbage. Det er vi gået fra, men det er KUN fordi jeg har termin om tre dage, og egentlig ikke har det vilde overskud til lige netop sådan noget.
I den forbindelse skal jeg også lige høre din mening ;o) Jeg er jo godt klar over, at min tid med Nanna vil blive mindre når jeg har født, og forhåbentlig skal amme den næste. Vil det så ikke være klogt at det er mig, der fortsætter med at have puttestunden med hende? Eller vil du anbefale, at det netop er noget, hende og faderen har sammen, så hun i hvert fald har én af os som hun kan føle helt er 'hendes'? Men vi kan jo nok ikke nå at vænne hende til at farmand skal gøre det, medmindre han så fx skal sidde med hende i hånden til hun sover helt?
Kan ikke lige regne ud hvad der er bedst for hende... Et eller andet sted vil jeg helst selv bibeholde den godnatstund med hende, så jeg ved, at jeg i hvert fald er hos hende, som jeg plejer hver aften, men vi skal jo også vænne hende til at det er far, der putter. Men spørgsmålet er, om ikke det er bedre at vente??
Glæder mig meget til at høre dine svar!