Vand og skrig om natten

13. januar 2017

Kategori:
Alder:
16 mdr.

Vand og skrig om natten

Hej Helen.

Så er vi på den igen:)

Min dejlige datter er 16 måder, og har altid haft et nogenlunde sovemønster. Hun har indtil 4 måneders alderen fået MME inden sengetid og igen én gang om natten. Hun sov fra kl. 19 til 06:30, vågnede også nogle gange fordi hun tabte sutten. Så trappede vi ned og droppede flasken om natten da hun var 15 måneder, hvilket resulterede i at hun så drak over 700 ml vand løbende om natten og vågnede flere gange, var nødt til at skifte ble om natten også. Det skulle være varmt vand, det kolde ville hun ikke drikke, så jeg blandede kogt vand med koldt.

Nu er vi trappet ned på den flaske inden sengetid så hun kun får varmt vand uden mælk i, hun drikker stadig meget vand i løbet af natten og skifter ble om natten også, og så er hun begyndt at vågne kl. 05 om morgenen og er så sulten at hun skriger som en sindssyg:(. I morges skreg hun i en hel time, før jeg besluttede mig at tage hende op, istedet for bare at ligge og holde om hende i sengen. Hun får nærmest anfald hvor man slet ikke må røre hende, hun sparker, slår og skriger så hun nærmest kaster op. Hun river sig selv i ansigtet og håret og koger helt op af raseri, hun får den værste form for raseri som hun kan få.

Her er hvad vi har prøvet:

Har prøvet at undlade vand ved puttetid hvilket resulterede i at hun vågnede en time senere og skreg efter vand. Vi har prøvet ikke at imødekomme det OG imødekomme det, men med mindre vand. Da vi ikke kom med vand skreg hun næsten en time til hun fik det, da jeg kom med lidt vand resulterede det i at hun så bare drak flere gange om natten.

Så enten får hun meget vand et par gange, eller lidt mange gange, for ikke at nævne den sut som falder ud er par gange eller ti, afhængigt af hvordan hun sover. Har prøvet alt!

Vi prøver ikke at tage hende med i seng når hun vågner tidligt, da hun ikke skal vænne sig til at ligge inde hos os, det gavner ingen af os, derfor har vi købt en foldemadras som jeg ligger på inde ved hende.

Skal vi bare acceptere at hun er begyndt at vågne så tidligt og selv stå op? Hvis jeg prøver at få hende til at sove videre efter hun er vågnet, får hun netop de helt vilde anfald og kan slet ikke stoppe. jeg synes dog heller ikke jeg gider at stå op kl. 05 eller 04:45 som i morges og lave mad. Desuden bliver hun afleveret i vuggestue ...

Annonce

... kl. 08 og får først middagslur kl. 11:30, det er længe at holde sig vågen. De siger i vuggestuen at de godt kan mærke det på hende.

Jeg håber det er en fase grundet fratagelsen af mad om natten, og er ude i at hun måske skal have en banan når hun vågner så hun får mad ned i maven.

En kold tyrker er hvertfald ikke en mulighed da hun ikke stopper før der kommer noget. Den gang hun fik mælk kunne der være nætter hvor hun sov hele natten igennem selv uden at tabe sutten. Desuden begynder alt postyret først omkring 02:00 tiden.

En anden ting jeg vil spørge om, som gør mig lidt ked af det. Jeg kan ikke trøste hende mere og det er kun far der duer, hvilket bekymrer mig, da han skal en uge på forretningsrejse til Kina. Vil jeg kunne trøste hende? Når hun er ked af det, er det som om at hun trækker sig væk fra mig og græder når jeg prøver at røre hende, hun vil mig ikke og kun far:(. Hvis jeg prøver at kramme hende, skubber hun mig væk og bliver sur. hun er over for mig som hun er over for fremmede, ikke som hvis jeg var hendes mor:(.

Beklager overskueligheden i mit brev, men håber du kan hjælpe. Jeg ved det hele sikkert er en fase og det går over, men føler stadigvæk at hendes far og jeg måske gør noget forkert.

Med venlig hilsen

PS: Jeg glemte at skrive nogle ting.

Min datter som bliver puttet kl. 18:30 vågner hver time og står op kl. 04. Jeg får næsten ingen søvn hver nat og hun sover nok sammenlagt 4-5 timer. Når hun står op kl. 04 skriger hun som en gal. Jeg lader hende skrige 30 minutter til en time hvor jeg sidder hos hende, til hun falder i søvn igen af udmattelse. Hun sover så lige en time mere. I løbet af hele dagen sover hun 1-1,5 time til middag og så ikke mere hele dagen.

Jeg får nok omkring 3 timers søvn på en nat, og kan slet ikke hænge sammen:(. Jeg er en dårlig mor uden overskud, en dårlig kæreste. Jeg er så træt og det påvirker mig på en træls måde. Ved ikke hvad jeg skal gøre, kan slet ikke hænge sammen. Hjemme græder hun for det meste hele tiden, men i vuggestuen er hun artig. Hun plejede at være det gladeste barn og sove perfekt, fik ros af alle fordi hun var så livsglad og sjov, men hun har bare ændret sig og det er meget hårdt synes jeg:(.

Jeg kan dårligt gå rundt fordi jeg er ved at falde i søvn og skal passe min skole samtidigt. Håber du kan hjælpe.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

Annonce

Viden om børn:

Røgede fisk og børn

Grillede og røgede fisk kan have et højt indhold af PAH (tjærestoffer), som kan være kræftfremkaldende. Derfor bør man ikke spise store mængder røget og grillet fisk, men det kan indgå som en del af en varieret kost.

Til børn er det en god idé at følge disse råd:

- Anvend så vidt muligt koldrøgning, fremfor varmt røgede fisk.

- Undgå røgeksponering af spiselige flader. På grillen bør fisken pakkes ind i folie.

- Vær opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Psykisk udvikling børn

Lige fra dit barn bliver født, er det aktivt kommunikerende. Det har brug for at blive taget op, holdt om, trøstet og beroliget, snakket med, kærtegnet osv.

Børn vil altid have brug for at blive set og hørt. De har brug for at vide, at de har en vigtig plads i familien, og at det er dejligt at være sammen med dem. Barnets psykiske udvikling skal støttes, fra barnet er nyfødt og hjælpeløst, og til det vokser op og gradvist bliver mere og mere selvstændigt.

I en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

TAK for din fantastiske brevkasse! Jeg har overhovedet ikke tal på, hvor mange gange jeg har hentet uvurderlig hjælp ved at læse dine svar på alle mulige problematikker om tør hud, sutteflaske, søvn, afføring, øjenbetændelse osv. osv.

1000, 1000 tak!

Du gør livet nemmere for nybagte forældre og deres afkom. 😊

De bedste hilsner fra
Lise, mor til dejlige Anna på snart 5 mdr.