Svar: Vand og skrig om natten

13. januar 2017

Kategori:
Alder:
16 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev og dejligt at høre fra dig igen - velkommen tilbage :)

Som jeg læser dit brev, så har jeres datter egentlig sovet rigtig godt, men da I begyndte at ville trappe ud af flasken gik det galt... Du skriver: "Så trappede vi ned og droppede flasken om natten da hun var 15 måneder, hvilket resulterede i at hun så drak over 700 ml vand løbende om natten og vågnede flere gange, var nødt til at skifte ble om natten også"... Det lyder for mig som om, at I ikke har droppet flasken, men blot skiftet erstatningen ud med vand - er det rigtigt? Og derfor har hun nu vænnet sig til at skulle drikke vand stort set hele natten. Hun er altså stadig afhængig af sin flaske og har et stort væskebehov og behovet for flaske og vand er således ikke blevet mindre og det har ikke rigtig ændret noget eller hjulpet jer...

Det vil være rigtig fint at trappe ud af flasken med den alder hun har - men det lyder som om, at en kold tyrker ikke helt fungerer. Det er for hårdt både for jeres datter og for dag, fordi hun græder og græder i timevis, vågner tidligt og skriger og ender med at falde i søvn igen af udmattelse - det er uholdbart... Jeg tror derfor, at I er nødt til at gøre det gradvist - men forklaring følger længere nede :)

Det er for det første rigtig vigtigt, at hun nu tilbydes nok mad og væske hele dagen igennem. Det er vigtigt, at mætheden skabes fra morgenstunden, og det er vigtigt, at hun vænnes til at drikke vand nok i dagtimerne, for at hun kan undvære det om natten.

Det vil også være rigtig godt, hvis du kan begynde at følge en fast dagsplan, hvor hun har faste spisetider, lege- og aktivitetstider og bliver puttet til middagslur fast - og meget gerne en rytme som passer med den rytme, som hun har i vuggestuen. Så hverdag og weekender ligner hinanden så meget som muligt. Det er vigtigt for påvirkningen af hendes indre ur, så hun selv begynder at få lidt indre fornemmelse for, hvornår hun skal spise, drikke og dække sit væskebehov, lege og sove - og også stå op:)

Mit forslag til en dagsplan til en pige på 16 måneder, lavet nogenlunde efter dine angivne tider, ser således ud:

Morgen 6.30-7: Havregrød, vand af kop.

Afleveres i vuggestue

Formiddag 8.30-9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og bær. Vand af kop.

Frokost 11: Varm mad til frokost eller rugbrød med forskelligt pålæg. Hun skal have kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs osv. Så bred en variation som muligt og vand af kop.

Puttes til middagslur ca 11.30

Eftermiddag 14-15: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. En portion tykmælk med rugbrødsdrys eller hvad de nu serverer i vuggestuen.

Hentes og kommer hjem

Sen eftermiddagsmad: Tilbydes frisk grønt som tomat, majs, peberfrugt, avkokado eller lignende. Må også gerne få lidt frugtgrød eller frisk frugt, en bolle eller hvad du nu kan finde på. Og vand af kop.

Aften 17.30-18: Udgangspunktet er familiemaden - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også moset mad, som hun selv spiser med hænderne, gaffel og ske... Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres rigtig godt med håndklædet, smøres med creme osv. efter behov.

Tilbydes en godnatgrød lige før sengetid. Det kan være f.eks. flerkornsgrød, og vand eller måske lidt lun letmælk af en kop. Får børstet tænder.

Flaske og puttes til natten ca kl 19-19.30 - altså senere end nu, men det er fordi hun nu tilbydes bad (som måske lige holder hende lidt igang) og efterfølgende grød...

Sen aften evt. flaske en overgang...

Jeg synes det er relevant, at I lige nu fortsat tilbyder hende flaske - som nævnt ovenfor, så lyder det for hårdt med en kold tyrker, hvor I fjerner flaskerne fra den ene dag til den anden. Det er helt okay, at du ikke giver hende mme i flasken, men giver hende vand. Men mængden af vand skal stille og roligt trappes ned, så hun får mindre og mindre.

Det er tanken at maden hele dagen igennem og introduktionen af bad og efterfølgende godnatgrød skal give hende ro i kroppen og naturlig mæthed, som gør at hun begynder at kunne undvære at drikke så meget om natten. Da I giver flaske hele natten igennem, så er det nok nødvendigt med flaske sen aften en overgang. Men som sagt i løbet af de næste par uger og i takt med at mængden af mad skrues op, så trapper I helt ud af den sene aftenflaske. Så altså bedre med meget vand to gange - aften og sen aften - end at hun skal have små slurke vand hele natten igennem. Og så trappe stille og roligt ud, ved at give hende mindre og mindre, og i første omgang ud af den sene flaske.

Det er som udgangspunkt bedre at give hende en godnatgrød, som en fast del af putteritualet, end at du begynder at tilbyde hende banan eller andet om morgenen... Hvis hun vænnes til at skulle spise morgenmad kl 05, vil hun naturligt kunne begynde at vågne, fordi hun er reelt sulten her. Igen sammenhængende med den faste rytme og de faste spisetider hele dagen igennem...

Når det er sagt, så - hvis du kan undgå at skulle ind til hende tidlig morgen, fordi du giver hende en drypfri kop i sengen og stiller en tallerken med lidt frugt eller en kiks eller lignende, og hun så selv kan tage dette, når hun vågner kl 05 og derefter falde til ro og sove videre - så du også kan få sovet - så er det også en god prioritering... Men det lyder som om, at hun er for ked af det om morgenen, til at dette kan lade sig gøre lige nu...

Hvis hun græder voldsomt og får et anfald som du beskriver, hvor hun ender med at kaste op, river sig selv, slår ...

Annonce

... sig selv osv. så er du nødt til at tage hende op, give hende lidt mad, vand at drikke osv. og få ro på hende - og så prøve at putte hende igen. Det er vigtigt, at du forsøger at undgå, at hun kommer så langt ud, at hun yder skade på sig selv og kun bliver sværere at trøste. Hvis I når derud hver morgen, så kommer dette naturligt til at blive lejret som en erfaring i hende, og det forbindes derfor ikke med noget rart at skulle sove længere om morgenen eller være i egen seng. Derfor skal du forsøge at undgå at det kommer så vidt - også hvis det betyder, at du lige nu er nødt til at tage hende op med det samme, tilbyde lidt mad osv. Det vigtigste er at der er ro på, og så kan du putte hende igen... Så hun forbinder det at sove med noget trygt og rart - også om morgenen. Det er ikke meningen, at hun skal ligge og græde eller skrige i sin seng i halve eller hele timer. Hun skal trøstes med det samme, hun virker til at blive ked af det.

Så ja, hvis hun lige nu er helt ude af den, når hun vågner tidlig morgen kl 04/05, så er du nødt til at stå op med hende, få ro på, betrygge hende - og prøv så at gøre opvågningen så kort som muligt og så stille som muligt, så I måske kan nå at komme i seng igen og få sovet lidt mere, før dagen så begynder... Og hold så fast i dagsrytmen, så hele dagen ikke skrider for jer efterfølgende :)

Og så med hensyn til at trøste og berolige... Det er dejligt, at hun og far er så knyttet til hinanden, det er guld værd. Og jeg er sikker på, at hun også er knyttet til dig, så når far skal til Kina med sit arbejde, så er du naturligt på banen :)

Jeres datter gennemgår en stor udvikling lige nu. Hun er rigtig godt igang med at udvikle sin selvstændighed og viser naturligt mere og mere egen vilje. Det er især i 1-3 års alderen, at man virkelig mærker barnets personlighed komme frem, det er de første tegn I mærker nu, og det har stor betydning for hendes udvikling videre frem, hvordan I møder hende i hverdagen :)

Når små børn bliver frustrerede og fortvivlede - og de gør de naturligt i denne alder - så kører hormonerne rundt i kroppen. Adrenalin er et af vores "kamp- eller stresshormoner". Når jeres datter bliver frustreret, ked af det, bliver bange, bliver vred osv. så udsendes der Adrenalin i blodbanen, og det påvirker rigtigt mange ting.

Adrenalin gør f.eks. at muskelmassen øges. Det betyder, at din datter bliver stærk - hun er rigtig svær for dig at holde, hun stritter imod, hun protesterer voldsomt. Du kan se, at hendes pupiller trækker sig sammen, hendes puls og blodtryk stiger, og du kan tydeligt fornemme, at hun "virker helt ude af den". Det er ikke farligt, men hun har brug for din hjælp, når hun har det sådan :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Og det bedste du kan gøre, er at lytte til hende. Du skal forsøge at finde ud af, hvad det er hun bliver så ked af eller frustreret over. Nogle gange er det fordi hun ikke kan finde ud af noget bestemt, at maden ryger af skeen eller at hun ikke kan få klodserne stablet. Det kan også være en protest over, at hun skal have hue på eller sko på... Nogle gange kan du hjælpe hende, og I kommer så videre, andre gange ved du ikke, hvorfor det sker, hendes verden bryder bare sammen - men det er vigtigt, at du stadig lytter og prøver at hjælpe hende, viser hende at du forstår, at det er svært at være hende lige der...

Når hun fornemmer, at du gerne vil hjælpe, når hun kan mærke, at du tager det roligt, når hun ikke selv er i stand til at tage det roligt, så hjælpes hun på vej. Hun spejler sig i dig og din ro. Adrenalin virker som ild - hvis du puster til det f.eks. ved at sige "hold så op!" eller "lad være med at skabe dig", "hvor er du dog hysterisk" eller lignende, så bliver det værre og det hjælper hende ikke på sigt. Hvis du derimod tager det roligt og viser hende, at du godt kan rumme hende og alle de store følelser, som hun har, så spejler hun sig i dette og "ilden går ud".

Det er rigtig godt, at du er opmærksom på den fysiske kontakt og at du gerne vil tage hende op, hjælpe hende til fysisk ro netop med din nærhed og varme :) Men nogle gange kan hun slet ikke håndtere din kontakt med det samme - og det er okay. Prøv derfor at sætte dig i nærheden, sæt dig ved siden af hende, vær tilgængelig - uden at du kræver, at hun skal være på dit skød. Nogle gange kan du få lov til at nusse hendes fødder lidt eller det er nok bare at snakke lidt, småpludre med hende "såå skatter, er du bare så ked af det, sååå", "kom lille skat, kom hen til mig, kom skatterpige" eller lignende - og i takt med at roen falder over hende, så vil hun gerne op på dit skød og vil så gerne holdes om :)

Afledning er en rigtig god idé til børn der ikke er ældre. Hun husker ikke så længe af gangen og ved at vise hende noget andet, få hende på andre tanker, nogle gange fjolle lidt eller lignende, så kommer I hurtigt videre:)

Tilbyd hende også alternativer - når du siger nej til noget, så tilbyd hende noget andet. Når du tager noget fra hende, som hun ikke må lege med, så vis hende, hvad hun kan lege med i stedet. Hvis hun f.eks. har lyst til at tømme en skuffe for ting, så giv hende sin egen skuffe og sørg for at udskifte indholdet jævnligt, så det er interessant. Hvis hun altid leger med din telefon, så tilbyd hende, at hun kan lege med sin egen telefon osv. Og er der noget, som du er særligt øm overfor, så sørg for at det er placeret uden for hendes rækkevidde.

Det skal nok gå - også når far er i Kina :)

Håber du kan bruge dette lidt videre og rigtig meget held og lykke fortsat:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Annonce

Viden om børn:

Apgar score

Dette er betegnelsen for en undersøgelse som jordemoderen laver af barnet lige efter fødslen. Apgar Score blev udviklet i 1952 af Virginia Apgar og den bruges til at vurdere, hvordan barnet har det, lige når det er blevet født.

Jordemoderen har 5 ting hun ser på:

1. Hun ser på barnets reflekser,- reagerer barnet på forskellige stimuli, griber barnet, søger barnet osv.

2. Hun mærker barnets puls, for at se på hvor hurtigt barnets hjerte slår og om...

Læs mere i Babylex

Svangerskabsforgiftning

Svangerskabsforgiftning kaldes også for Preeklampsi og eklampsi. Man ved ikke præcist, hvorfor svangerskabsforgiftning opstår.

Sygdommen medfører at væskemængden i kroppen forøges, at der udskilles protein med urinen og at blodtrykket stiger. Det kan være lette symptomer, som opdages ved en rutinekontrol hos egen læge eller ved jordemoder, men der kan også være svære tilfælde, hvor kvinden oplever hovedpine, flimren for øjnene, overfølsomhed for lys, kvalme, opkastninger og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk brevkasse, du giver os forældre nogle kompetente handlemuligheder som vi i vores familie har haft stor gavn af.

Tak fra børnenes mor og far