Brev:
Nattesøvn og spisning
8. februar 2016
Alder:
3 mdr.
Nattesøvn og spisning
Kære Helen,
Tak for en god og hjælpsom brevkasse.
Den 2. November fødte jeg en velskabt søn på 3570 gram og 51 cm (har i forvejen en datter på 4,5 år).
Mit første spørgsmål er omkring hans spisning især om natten.
William har været flaskebarn fra starten og har hele tiden været en sulten dreng.
Har har indtil for nyligt fået 6 flasker af 200 ml. ( han tømmer de fleste), hvoraf én var om natten.
Men inden for de sidste 2 uger, vil han pludselig spiser 2 gange om natten igen - hvilket han ellers ikke har gjort siden han var 4 uger. Den seneste døgn, har derfor set sådan ud:
Kl. 9.15 formiddagsflaske (200 ml.) - blev derefter puttet i barnevogn, og sov til kl. 12.20
Kl. 12.45 middagsflaske (180 ml.) - blev puttet i barnevogn kl. 14.00 og sov til kl. 15.45
Kl. 16.00 eftermiddagsflaske (180 ml.) - kl. 17.25 blev han puttet i slyngvugge inden for og sov 30 minutter
Kl. 18.45 aftenflaske - vi prøver derefter at holde ham vågen så længe som mulig, men ofte bliver han pyllert og vi lægger ham derefter i slyngvuggen omkring kl. 19.15. Der ligger han ofte og pludre lidt og vi synger et par sange, og så falder han i søvn mellem 19.30-20.00.
Kl. 22 får han en flaske (den giver hans far ham, da jeg går i seng kl. 21). Her spiser han kun 90 ml. Derefter bliver han puttet til natten i sin seng og kørt ind ved siden af mig.
Kl. 00.30 vågner han og er uroligt, jeg lægger en hånd på ham, og "trækker" den til kl. 00.50, hvor han brokker sig rigtig meget, og jeg giver ham en flaske (180 ml)
Kl. 03.35 bliver han allerede urolig igen. Jeg lægger igen en hånd på ham, og han sover 25 minutter mere, hvorefter han får en flaske (190 ml).
Kl. 08.15 står vi op, og laver morgengymnastik og hygger, og kl. 9.15 får han sin formiddagsflaske.
Førhen kunne han godt sove til kl. 4-5 stykker om natten, hvor han så ville få en flaske, og så ville vi stå op ved en 8 tiden, hvor han ville få lidt vand, og så flaske kl. 9-9.30.
De sidste par nætter vil han allerede have flasken kl. 01 og så igen kl. 04-05 tiden. Hvilket altså betyder at han pludselig igen får 7 flasker og hele 200 ml. Mere om dagen.
Han tømmer stort set alle flasker, undtagen den kl. 22.
Jeg ved ikke helt hvad vi skal stille op. Det er utrolig frusterende igen at være oppe 2 gange om natten med ham, når han tidligere har sovet meget bedre.
Han er en stor og lang dreng, og jeg vil tro at han vejer omkring 7,5 kg.
Jeg har jo hørt, at de må få omkring 1 liter MME i døgnet, men det kan han slet ikke bliver mæt af.
Har du nogle god forslag til, hvordan vi kan gøre ham mere mæt i løbet af dagen?
Mit andet sprøgsmål er mht. Til putning.
Som nævnt bliver han puttet i første omgang i slyngvuggen omkring kl. 19.15, hvor jeg synger for ham og vipper ham. Ofte ligge han og kigger i et 15-30 minutters tid, og falder så i søvn. Vi har slyngvuggen i stuen, hvor vi kan vippe med ham. Nogle gange vågner han lidt op ind imellem, men falder så i søvn igen.
William havde en hårdt start, da han var låst i både nakke og lænd, hvorfor han græd utrolig meget de første mange uger af sit liv. Det er også derfor at vi begyndte at bruge slyngvuggen til aften, da det var der han var mest ked af det. Og det er vi så bare fortsat med.
Vi er godt klar over, at vi skal have indført putning i sengen, men vi ved ikke helt hvordan vi skal komme igang med det. Jeg ville gerne, at jeg kunne strække ham længere imod kl. 20.00, men han er bare super pyllert til aften, og vil helst ligge i slyngvuggen. Og jeg er bange for, at hvis han bliver puttet i seng, at han så bare vil tage en lur og vågne op igen - og så får han jo pludselig 4 lure i løbet af en dag istedet for 3.
Jeg ser frem til at få et par gode råd.
På forhånd tak.
Mange hilsner
Jannie