Svar: Nattesøvn og spisning

8. februar 2016

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Jannie

Tak for dit brev og tillykke med lillebror - og velkommen til:)

Først - det lyder helt okay og helt alderssvarende, at jeres dreng er blevet lidt mere sulten og derfor efterspørger en flaske mere i døgnet. Det må han gerne få.

Han vejer godt 7.5 kg, måske endda lidt mere. Hans udregnede mælkebehov vil være ca. 150 ml pr kg, med den alder han har nu, og det betyder, at hans behov vil være 150 x 7.5 = 1125 ml. Dette er en rettesnor, så nogle børn vil måske spise lidt mindre og andre lidt mere og det er helt okay, men det vil være ca. deromkring. Og ud fra det du fortæller, så lyder det faktisk til at være nogenlunde det indtag han har: 200 + 180 + 180 + 200 + 90 + 180 + 190 = 1220 ml, altså 100 ml mere end hans udregnede behov, det synes jeg ikke er problematisk:)

Jeg tænker, at det sagtens kan ændre sig igen. I løbet af den næste måneds tid vil han blive meget mere opmærksom på verden og hvad der sker omkring ham. Det kan gøre, at han begynder at lade sig forstyrre, når han spiser, så hans indtag i løbet af dagen bliver sat lidt ned, fordi han simpelthen ikke kan koncentrere sig om at spise helt færdig - og så er det helt naturligt, at han søger en flaske ekstra, for at få sit behov tilstrækkeligt dækket.

Jeg tænker også, at han sandsynligvis vil få behov for at starte med lidt skemad i 4-5 måneders alderen, fordi han lyder til at være en lidt sulten dreng - og det vil naturligt også hen af vejen sætte hans indtag af mælk lidt ned. Så på den måde arbejder tiden også for jer.

Jeg kan godt forstå, at du synes, at det er frustrerende, at han pludselig søger en ekstra flaske om natten, når han nu tidligere har været god til at sove mere sammenhængende. Men det lyder helt naturligt for alderen og de fleste børn vil naturligt have brug for en flaske om natten indtil de er ca 6 måneder gamle...

Med hensyn til putning, så lyder det som om at det fungerer for jer og jeres lille dreng med slyngevuggen - og I skal som udgangspunkt ...

Annonce

... ikke ændre noget, der fungerer. Med den alder han har, er det helt okay, at han fortsat puttes i slyngevuggen, den hjælper ham med at koble fra og finde ro og det er rigtig fint. Stille og roligt i løbet af de næste par måneder, vil han sandsynligvis begynde at bevæge sig mere rundt motorisk. Han vil trille omkring, dreje om sin egen akse, have brug for at sparke med benene og vil have lyst til at skifte stilling - og mange børn vil derfor af sig selv begynde at protestere mod at blive svøbt, blive puttet i slyngevugge og lignende, fordi det forhindrer dem i at skifte stilling under søvn. Jeg tænker derfor, at I skal se tiden lidt an og se, hvordan han selv reagerer, hvilke signaler han sender og hvad behov, det viser sig at han har.

Der er naturligvis også den mulighed, at I forsøger at putte ham i tremmesengen nu vel vidende, at han så måske vil sove en 4. og kortere lur om aftenen og gå senere i seng. Det er også en mulighed og virker i nogle familier rigtig godt. Mange børn vil naturligt i 3-4 måneders alderen begynde at ændre rytme, og vil netop være vågne om aftenen og gå sent i seng. Mange børn sover i denne alder ikke før klokken måske er 22. Det kan derfor godt være et forsøg værd..

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

I skal regne med, at han har brug for at sove ca. 15 timer i døgnet. Det vil ofte være fordelt sådan, at børn sover 10 timer om natten og 5 timer samlet i løbet af dagen. I fortæller, at jeres dreng sover ca 11.5 time om natten fra kl 19.30-08.00 og det er naturligvis helt okay, så vil han ofte sove lidt kortere lure om dagen og det er også i orden. Men det kan godt tænkes, at han vil ændre lidt rytme nu, så hans nattesøvn bliver lidt kortere og dagssøvnen lidt længere og at han derfor kan have glæde af at være lidt mere vågen om aftenen. Men igen - det afhænger lidt af, hvad signaler han sender og de behov han virker til at have...

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre :)

Rigtig meget held og lykke - glæder mig til at følge jeres lille familie:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Sexliv

Der er meget forskelligt hvornår både kvinden og manden har lyst til at genoptage sexlivet efter en fødsel. For nogle par går der mange måneder før de begge er parate.

Mange tror at det kun er kvinden der skal være parat, fordi det jo er hende der har født, men mænd der har oplevet deres kone føde og har set barnet komme ud af vagina, kan også have svært ved at genoptage sexlivet.

Efter fødslen er kvindes hormonbalance anderledes, end før hun blev gravid, og en...

Læs mere i Babylex

Massage - baby

Mange babyer nyder at få massage eller berøring af ryg, mave, ansigt, fingre, tær. De rolige og rytmiske bevægelser giver barnet en følelse af at være elsket og fylder barnet med velvære. Der findes flere bøger om emnet, hvis du ønsker at sætte dig ind i en bestemt teknik, kan det anbefales at låne eller købe en af disse.

Hvis dit barn har svært ved at komme af med afføring eller luft, så kan det også være en god ide at massere lidt på barnets mave. Dette gøres ved stille og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen, Det er simpelthen så dejligt at jeg har fundet dig på nettet.. Dig kan jeg skrive til med alle mine tanker og udfordringer, og så får jeg et fornuftigt og brugbart svar – tak!!!