Svar: Nattesøvn og spisning
8. februar 2016
Alder:
3 mdr.
Kære Jannie
Tak for dit brev og tillykke med lillebror - og velkommen til:)
Først - det lyder helt okay og helt alderssvarende, at jeres dreng er blevet lidt mere sulten og derfor efterspørger en flaske mere i døgnet. Det må han gerne få.
Han vejer godt 7.5 kg, måske endda lidt mere. Hans udregnede mælkebehov vil være ca. 150 ml pr kg, med den alder han har nu, og det betyder, at hans behov vil være 150 x 7.5 = 1125 ml. Dette er en rettesnor, så nogle børn vil måske spise lidt mindre og andre lidt mere og det er helt okay, men det vil være ca. deromkring. Og ud fra det du fortæller, så lyder det faktisk til at være nogenlunde det indtag han har: 200 + 180 + 180 + 200 + 90 + 180 + 190 = 1220 ml, altså 100 ml mere end hans udregnede behov, det synes jeg ikke er problematisk:)
Jeg tænker, at det sagtens kan ændre sig igen. I løbet af den næste måneds tid vil han blive meget mere opmærksom på verden og hvad der sker omkring ham. Det kan gøre, at han begynder at lade sig forstyrre, når han spiser, så hans indtag i løbet af dagen bliver sat lidt ned, fordi han simpelthen ikke kan koncentrere sig om at spise helt færdig - og så er det helt naturligt, at han søger en flaske ekstra, for at få sit behov tilstrækkeligt dækket.
Jeg tænker også, at han sandsynligvis vil få behov for at starte med lidt skemad i 4-5 måneders alderen, fordi han lyder til at være en lidt sulten dreng - og det vil naturligt også hen af vejen sætte hans indtag af mælk lidt ned. Så på den måde arbejder tiden også for jer.
Jeg kan godt forstå, at du synes, at det er frustrerende, at han pludselig søger en ekstra flaske om natten, når han nu tidligere har været god til at sove mere sammenhængende. Men det lyder helt naturligt for alderen og de fleste børn vil naturligt have brug for en flaske om natten indtil de er ca 6 måneder gamle...
Med hensyn til putning, så lyder det som om at det fungerer for jer og jeres lille dreng med slyngevuggen - og I skal som udgangspunkt ikke ændre noget, der fungerer. Med den alder han har, er det helt okay, at han fortsat puttes i slyngevuggen, den hjælper ham med at koble fra og finde ro og det er rigtig fint. Stille og roligt i løbet af de næste par måneder, vil han sandsynligvis begynde at bevæge sig mere rundt motorisk. Han vil trille omkring, dreje om sin egen akse, have brug for at sparke med benene og vil have lyst til at skifte stilling - og mange børn vil derfor af sig selv begynde at protestere mod at blive svøbt, blive puttet i slyngevugge og lignende, fordi det forhindrer dem i at skifte stilling under søvn. Jeg tænker derfor, at I skal se tiden lidt an og se, hvordan han selv reagerer, hvilke signaler han sender og hvad behov, det viser sig at han har.
Der er naturligvis også den mulighed, at I forsøger at putte ham i tremmesengen nu vel vidende, at han så måske vil sove en 4. og kortere lur om aftenen og gå senere i seng. Det er også en mulighed og virker i nogle familier rigtig godt. Mange børn vil naturligt i 3-4 måneders alderen begynde at ændre rytme, og vil netop være vågne om aftenen og gå sent i seng. Mange børn sover i denne alder ikke før klokken måske er 22. Det kan derfor godt være et forsøg værd..
I skal regne med, at han har brug for at sove ca. 15 timer i døgnet. Det vil ofte være fordelt sådan, at børn sover 10 timer om natten og 5 timer samlet i løbet af dagen. I fortæller, at jeres dreng sover ca 11.5 time om natten fra kl 19.30-08.00 og det er naturligvis helt okay, så vil han ofte sove lidt kortere lure om dagen og det er også i orden. Men det kan godt tænkes, at han vil ændre lidt rytme nu, så hans nattesøvn bliver lidt kortere og dagssøvnen lidt længere og at han derfor kan have glæde af at være lidt mere vågen om aftenen. Men igen - det afhænger lidt af, hvad signaler han sender og de behov han virker til at have...
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre :)
Rigtig meget held og lykke - glæder mig til at følge jeres lille familie:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske