Brev:
Putning og opvågninger
24. april 2012
Alder:
16 mdr.
Putning og opvågninger
Kære Helen
Mine tvillingepiger på 16 måneder stortrives, både i vuggestue og herhjemme. De er begyndt at vise personlighed og temperament og vi mærker klart selvstændighedsalderen komme frem.
Jeg har to spørgsmål til dig, dels omkring bordskik og dels omkring håndtering af opvågninger.
Bordskik.
Jeg forsøgte for en måneds tid siden at tage bøjlerne af vores stokke stole. Det gik fint, de kravler selv op og ned og falder ikke ned. Til gengæld oplevede vi næsten hver aften at aftensmåltidet blev meget kort med det resultat at de vågnede et sted mellem kl.00.30-01.30 og var sultne! Så nu er bøjlerne på igen og det giver ikke anledning til problemer, de spiser fint og vågner ikke med sult. Men på et eller andet tidspunkt skal bøjlerne vel af. Hvornår/hvordan kan man introducere bordskik? Jeg tror en af vores særlkige udfordringer er, at når den ene kravler ned følger den anden som regel med...
Om aftenen er de trætte og som regel ganske nemme at putte. Vi ser lidt teletubbies, går ind i soveværelset hvor vi enten snakker lidt om dagen og synger vores godnatsang, alternatvit bare synger sang fordi de er meget trætte. Men de sidste par uger sker der det at vi har mange opvågninger aftenen igennem og på det sidste har det taget til også i løbet af natten. Fordi de deler værelse er det en særlig udfordring at opfordre dem til at blive i sengen så afhængig af hvor godt den anden tvilling sover tager vi kampen men er der optræk til at hun vågner ved siden af ryger søsteren med ind til os. Det er efterhånden sådan at en af dem sover hos os fra kl.22/23 og natten igennem. Det vil vi gerne væk fra igen.
Det skal siges at de i korte (3 dage i træk) perioder har sovet igennem begge to i samme lokale. Så de er altså i stand til at sove igennem. Hvordan tackler vi bedst denne periode med respekt for at den anden ikke skal forstyrres i sin nattesøvn og vi derfor ikke kan tage alt for mange kampe med larm og ballade?
Slutteligt, hvilken type godnatlæsning vil du anbefale til dette alderstrin?
Jeg glæder mig til at høre fra dig:-)
Hilsner
Tvillingemor