Vane eller tryghed?

4. januar 2010

Kategori:
Alder:
16 mdr.

Vane eller tryghed?

Hej Helen.

Jeg har brug for nogle råd omkring nattesøvn. Vores datter på 16 mdr. sover meget uroligt om natten og det er ved at være lidt hårdt.
Jeg er i tvivl om det er en vane jeg har været med til at give hende eller der er forbi hun har behov for tryghed.

Vores rytme vedr. søvn ser nogenlunde sådan ud:

Ml. 19.30-20 bliver hun puttet i egen seng i eget værelse. Putningen går fuldstændig uproblematisk.
Jeg lægger hende, synger en fast sang og holder hende i hånden i 5-10 min., hvorefter hun sover.
Hun sover uden afbrydelser 3-4 timer, men begynder så at vågne og kalde/græde med ca. 1 times mellemrum. Jeg går ind, lægger hende ned og giver hende sutten og hun sover igen. Omkring kl. 3-4 vil hun dog ikke længere lægge sig til at sove igen og hun kommer typisk med ind i vores seng, hvor hun lægger sig helt tæt op af mig. Hun ligger meget uroligt nogen tid, maser rundt og søger direkte kontakt med min hud, hvorefter hun sover til kl. 6.
Om dagen sover hun i barnevogn fra kl. 12-14(14.30).

Hun er en meget glad og udadvendt pige. Hun er nysgerrig og vil gerne møde nye mennesker. Hun trives rigtig godt i dagplejen og virker altså på ingen måde utryg om dagen. Det er dog min oplevelse, at hun siden fødslen (som var uproblematisk) har haft ...

Annonce

... stort behov for fysisk kontakt og nærhed om natten.

Jeg er i tvivl om, hvorvidt det er mig som blot har vænnet hende til den hyppige kontakt ved at efterleve enhver efterspørgsel eller om det er et reelt behov hun har. Det er rigtig vigtigt for mig at hun føler sig tryg og jeg tror ikke på at børn har godt af at ligge og græde alene (heller ikke selv om det virker).

Hun har aldrig ville knytte sig til en bamse eller klud. Vi prøver for tiden med en vågelampe, men det ser ikke ud til at have nogen effekt.

Vedr. evt. sydom, kan jeg sige at hun for ca. 1½ mdr. siden fik konstateret væske på det ene øre. Ørelægen følger hende, men forventer at det går væk af sig selv. Måske kan det være en del af forklaringen, men formentlig ikke den hele, da det, som sagt, har stået på siden hun blev født.
Vi hæver hovedgæret og drypper næsen med saltvand.

Tænker du der er noget vi kan gøre anderledes eller vil hun vokse fra det med tiden?
Det kunne være rart med noget mere sammenhængende søvn, men jeg er ikke ved at falde fra hinanden, så hvis det er det her hun har brug for, så fortsætter jeg gerne.
Mange velmenende mennesker omkring os siger, at hun ”har taget magten”. Sådan vælger jeg dog ikke at se det.

Mange hilsner
en træt men omsorgsfuld mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

Annonce

Viden om børn:

Stamceller

Vores krop er bygget op af celler og Stamceller er oprindelige celler, hvorfra kroppens andre celler udvikler sig. Stamceller findes i det tidlige fosteranlæg, i navlestrengsblod hos nyfødte og i knoglemarven. Man kan sige at stamceller er en umoden celle, der i princippet kan udvikle sig til en hvilken som helst celle i kroppen.

Der forskes i at kunne udnytte stamceller fra fostre, da fosterstamceller kan være et vigtigt led i at helbrede mange forskellige sygdomme.

Læs mere i Babylex

Babyslynge

En babyslynge er et klæde, som man på forskellig vis binder omkring sig. Oftes er der et spænde eller en ring i den ene ende. Når Slyngen bindes fremkommer en lomme, hvori baby ligger eller sidder.

Slyngens fordel er at den yder støtte til hele babys krop og hoved, både når dit barn ligger og sidder. Der er mulighed for at variere bærestilling, hvilket er godt, hvis barnet bæres ofte eller længere tid af gangen.

I en babyslynge kan du normalt bære din baby længe...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dit svar sidst. Jeg sprang ned og købte din bog "Sådan får du dit barn til at sove!" Den har virkelig hjulpet mig på rette vej. Det er en fantastisk bog.

Jeg kan virkelig mærke et meget større overskud ved at have forstået, at min søn bare mangler den tryghed i at være tæt på mig og mærke de vuggende bevægelser. Det hang mig langt ud af halsen før bare at tænke på det var puttetid. Nu glæder jeg mig faktisk, ved tanken om at min søn jo elsker at lægge i mine arme og putte, og at jeg kan lægge ham fra mig UDEN han sover, og han bare falder i søvn :)

Elias har trods kolik aldrig haft en nat hvor han ikke har sovet, så det gik lige op for mig at de søvnproblemer jeg troede han havde, slet ikke er så slemme. Hvis der da overhovedet er et problem!

Hilsen mor til Elias, 4 måneder.