Meget mystisk

21. september 2007

Kategori:
Alder:
2 år, 9 mdr.

Meget mystisk

Kære Helen,

Jeg har egentlig ikke noget problem, som jeg søger svar til, men ville nok bare gerne have lidt idéer til en forklaring på noget temmelig underligt, der skete for Lucia for et par dage siden.

Lucia begyndte i mandags i vuggestuen igen efter 14 dages ferie. Hun var helt OK med det den første dag, men allerede på andendagen græd hun en del, da jeg afleverede hende. Det gik dog langsomt over igen. Den tredje dag græd hun også meget, da jeg gik, og efter 2-3 timer ringede en pædagog til mig og sagde, at hun stadig græd voldsomt og samtidig sagde, at hun havde ondt i maven. Hun ville hverken lege eller spise.

Jeg tog straks over og hentede hende i den tro, at hun blot var ked af at være der. Men gråden var ganske rigtig meget voldsom og smerten ligeså. Hele resten af dagen græd hun med jævne mellemrum meget voldsomt, pegede på maven, holdt sig mellem benene og sagde ”Av” og ”ondt i maven”, og i nogle perioder vred hun sig og råbte og skreg, som om der virkelig var noget alvorligt galt. Jeg fik en tid hos lægen midt på dagen, og han kunne konstatere, at det ikke var noget akut eller alvorligt, men nærmere en slags kolik eller måske blærebetændelse. Så vi måtte se tiden an.

Jeg sad så hele eftermiddagen med et lille barn, der tydeligvis havde store smerter (syntes hun i hvert fald selv), som ind imellem vred sig og skreg af smerte, og som hverken ville/kunne sove eller spise. Jeg kunne også se på hendes ble, at hun fra kl. ca. 11.30 overhovedet ikke havde tisset, dvs. at hun ikke tissede i over 6 timer, og det selv om jeg havde fyldt juice og andre drikkevarer i hende, så hun kunne få renset ud i tilfælde af blærebetændelse.

Til sidst besluttede jeg mig for at forsøge at få hende til at tisse en ...

Annonce

... smule. Jeg tog hende med på badeværelset, tændte for vandet, og gav mig til at snakke med hende for at overtale hende til at slippe en lille smule. Hun græd og vred sig i et lille stykke tid, og pludselig blev hun stille og stod bare og kiggede. Jeg spurgte, om hun tissede nu, og det svarede hun ja til. Hun sagde også, at det ikke gjorde ondt at tisse. Hun tissede en kæmpe tår, og da det var overstået var hun igen helt normal!! Hun konstaterede, at nu gjorde det ikke ondt mere, og så gik hun ellers ud og legede, som om intet var sket!

Tilbage sad jeg så og lignede et stort spørgsmålstegn, for hvad i alverden gik der lige galt der? Hun havde tilsyneladende holdt sig fra morgenstunden, og så ellers bare holdt ud, indtil hun til sidst gav slip på det hele. Og det var jo nok det at holde sig, der gjorde ondt.

Men hvorfor i alverden gjorde hun det??? Kan det have været noget psykisk eller er det udelukket for et barn på 2 år og 9 måneder, som stadig bruger ble? Det skal siges, at grunden til at mine tanker går i den retning er, at min mand og jeg for ca. 9 måneder siden flyttede fra hinanden, han blev i Spanien og jeg er flyttet til Danmark med børnene. Vores forhold er godt, efter omstændighederne, men de 14 dages ferie i Spanien var hos farmand, så selv om Lucia lader til at tackle situationen uden problemer, så stikker det måske dybere end som så? Eller kan der trods alt være tale om noget fysisk, selv om der efterfølgende ingen problemer har været med hverken børnehave eller tisning?

Jeg er klar over, at du ikke kan give mig et endegyldigt svar. Men måske kan du give mig nogle idéer til, hvad der lige skete der, så jeg ikke bekymrer mig for meget for, om det måske kommer til at ske igen en dag…

Mange hilsner
Mette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

Annonce

Viden om børn:

Diarré

Det er normalt at et barn der kun får brystmælk at have tynd afføring. Men hvis barnet ikke bliver ammet mere og pludselig får vandtynd afføring, skal du være opmærksom.

Diarré kan være tegn på infektion forskellige steder i kroppen og det kan derfor være en god idé at måle barnets temperatur. Du skal være opmærksom på at barnet skal have ekstra væske og hvis diarréen ikke forsvinder hurtigt igen skal du søge læge. Hvis barnet virker sløvt eller der er blod eller slim i...

Læs mere i Babylex

Vedligeholdelse af barnevogn

Med det danske vejr skal en barnevogn kunne tåle lidt af hvert, men hvis man vil have at den skal kunne holde længe, så er man nødt til at gøre sig nogle tanker om vedligeholdelse og også medtænke at bruge tid på vedligeholdelse.

For eksempel kan kalecherne ikke tåle stærkt sollys, så vognen skal ind i skyggen, hvis man vil undgå, at den falmer. Stellet kan heller ikke tåle salt fra snesjappet og skal derfor skylles af, når man kommer hjem, hvis man vil undgå rust. Og kassen...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid gode råd... Din hjemmeside er til stor hjælp. Især for os udenlandsdanskere som ikke har en sundhedsplejerske til rådighed på samme måde som man har i Danmark.

Tak, for alt det du gør.

Udlandsdanskeren