Et spørgsmål om renlighed

27. januar 2012

Kategori:
Alder:
2 år, 7 mdr.

Et spørgsmål om renlighed

Kære Helen,

Jeg har brug for dit råd – rigtig meget!

Vi har nu været en måned i Chile, og det er gået godt indtil nu, hvis man lige ser bor fra en kaotisk flyvetur med stor forsinkelse og megen træthed :-)

Vi nyder sommeren her og er så småt ved at vænne os til den nye tilværelse. Maries far arbejder meget, så hun og jeg er meget alene, men vi nyder tiden med hinanden.
Vi bor lige nu i en lille møbleret lejlighed, da vores møbler stadig befinder sig på Atlanterhavet, men medio feb. Skulle de være her. Det glæder jeg mig helt utrolig meget til!

Marie har taget omvæltningen godt. Der var kun lidt usikkerhed og uro at mærke de første 3-4 dage. Jeg har gjort meget ud af at være ekstra forstående og nærværende, og det har hjulpet os begge meget. Vi har flyttet hendes rytme lidt, så hun kommer lidt senere i seng og står senere op, så vi kan tilpasse det lidt til livet her. Vi har dog ikke overdrevet det, og hun er slet ikke lige så længe oppe, som de fleste andre børn er hernede. Det strider mod hendes natur. Så nu kommer hun i seng ved 21.00-21-30 tiden, og det har hun det rigtig godt med :-)

Hun savner kontakten med andre børn, og hun har snakket meget om sin elskede dagpleje ”hjemme” i DK. Det er lidt svært for mig at etablere kontakt til andre børnefamilier, da mit talte spansk bare ikke er godt nok! Jeg har fundet en børnehave til Marie (de har børn i alderen 1 til 6) – den har jeg fundet igennem en pensioneret tysk pædagog, der bor hernede, og hun kender en, der kender en, som kender lederen/ejeren af børnehaven :-)

Denne institution er ret ny og privat drevet. De har gode lokaler, og ejeren/lederen af børnehaven er halvt tysk, så jeg kan kommunikere med hende. Al pasning foregår dog på spansk. Marie har fået en plads om formiddagen fra 1.2. Hun glæder sig meget, og når vi har besøgt stedet vil hun ikke hjem. Pædagogerne er meget kærlige overfor børnene, så det er dejligt. Der er desuden to stuer, en til dem under 3, og en til dem over 3. Jeg ser det som et lykketræf, at jeg har fundet det sted, og nogen gang må man jo gerne være heldig :-)

Eftersom jeg pt. Ikke arbejder, har jeg mere end god tid til at få Marie kørt ind. Planen er, at jeg skal begynde på sprogskole, så snart Marie har det godt med børnehaven. Jeg ser det som en mulighed for os begge, for at bryde den ellers lidt isolerede tilværelse, vi har nu. Jeg kan godt mærke på mig selv, at jeg er lidt ked af, at have så lidt kontakt med andre voksne. Her hvor vi bor, er et rent feriekompleks, så folk flytter ind og ud hele tiden, så det er umuligt at skabe god kontakt. Desuden taler jeg jo, som sagt, dårligt spank, og de fleste lokale taler ikke spor engelsk.
Vi leder i øjeblikket efter en lejlighed i nærheden af børnehaven, så vi kan få opbygget en god hverdag for Marie.

Mit problem ligger lige nu mht. til renlighed. Marie er to år og 7 måneder. Hun synes potten er sjov – hun var selv med ude og vælge en ny sjov en, da vi kom her til. Men hun kan bedst lide at bruge ble. Hun kan heller ikke holde sig tør i 3 timer – det er også svært nu, fordi jeg hælder meget væske på hende, da det er ret varmt her!

Problemet ligger i, at man hernede bare tager bleen fra børnene, når de er ca 18-20 måneder!!! Henne i børnehaven undrede de sig over, at Marie stadig brugte ble, og lederen af børnehaven spurgte Marie, om hun ikke ville på toilet. De ville hun ikke. Jeg sagde også, at jeg synes, det var lige lovlig meget på en gang. Der har været nok omvæltninger i hendes liv, og at jeg anså det for at være det forkerte tidspunkt ...

Annonce

... at toilettræne. Det gav lederen, Patricia, mig heldigvis ret i, men hun sagde også, at Marie var så stor, at der kun ville gå en måned, så var det klaret. Det bekymre mig lidt, da mit barn ikke skal føle sig presset på nogen måder.

I eftermiddag har vi siddet på taget af huset, hvor vi bor. Her er der swimmingpool og liggestole osv. Det er rigtig hyggeligt :-) Vi har ikke været der så meget, fordi der er så mange, der gerne vil benytte sig af område. Men i dag var der stille og roligt. Vi kommer så til at snakke med en mor og hendes datter, der er nøjagtig lige så gammel som Marie. De var rigtig søde. Men moderen opdagede Maries ble, og spurgte med det sammen, hvorfor hun dog havde ble på? Det var jo helt mærkeligt for hende, for det har børn i den alder ikke i Chile! (Jeg har da også selv lagt mærke til, at der er ingen er på Maries alder, der bruger ble.)

Jeg prøvede at forklare hende den Nordeuropæiske anskuelse, og at det bestemt var helt normalt, at børn i den alder brugte ble. Men det med bleen blev ved at være et tema, og hun fortale endda sin mand om det. Alle stod og kiggede på min lille pige, og jeg synes, det var ubehageligt! Hun sagde til mig, at jeg da bare skulle fjerne Maries ble, og så var det problem løst. Hun blev ved med at vise Marie, at hendes datter ikke havde ble på.

Jeg har hele tiden tænkt, at jeg ville fjerne Maries ble, når hun gav udtryk for, at hun gerne vil gå uden. Da vi boede i Flensborg var hendes bedste legekammerat vores nabopige. Hendes mor er fra Rusland, og der var det åbenbart også normalt at fjerne bleen meget tidligt. Min veninde England – hun kommer egentlig fra Mellemøsten – har i dag købt en potte til sin datter på et halvt år! Jeg synes, det er helt skørt, men føler mig også usikker. Jeg ser mig som et åbent menneske, der er ligeglad med hudfarve, nationalitet osv, men det her forstår jeg bare ikke!

Jeg prøvede at lade Marie løbe uden ble i eftermiddags. Hun ville først ikke, men havde det fint, da den først var kommet af. Jeg kunne efter et stykke tid se, at hun dryppede lidt, og jeg spurgte, om hun skulle tisse, det skulle hun. Vi var faktisk nødt til at tage elevatoren ned – for toilettet ved polen var i stykker - men hun kunne godt holde sig, til hun sad på potten i vores lejlighed. Jeg roste hende selvfølgelig. Senere tissede hun dog på sofaen :-) Jeg skældte naturligvis ikke ud, men sagde bare pyt med det, Hun ville derefter ikke have ble på men kun underbukser, som hun synes er noget store piger bruger.

Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre her??? Min indre stemme siger mig, at Marie stadig har brug for tid, inden hun vil af med bleen. Samtidig tænker jeg over, hvad hun vil opleve i børnehaven, og om hun vil blive drillet, fordi hun bruger ble. Jeg tænker dog også, at pædagogerne naturligvis ikke tillader drillerier. Jeg er bare bange for, at hun vil blive usikker over, at blive opfordret til at bruge toilette i stedet for bleen. Jeg ved dog også, at lederen Patricia vil lytte til det, jeg siger og rette sig efter det. Men jeg synes heller ikke min pige skal udsættes for negativ opmærksomhed fra andre børn og voksne, fordi hun bruger ble.

Forstår du, hvad jeg mener? Jeg er rigtigt ked af det, fordi jeg på den ene side gerne vil bryde vores isolation og sørge for, at Marie igen leger med andre, og samtidig give mig selv mulighede for at komme af sted, mens hun er i børnehaven, men jeg vil jo også respektere mit barn og sørge for, at hun har det godt.

Kan du ikke hjælpe mig med finde en god løsning?

Tak.

Mange sommerhilsner,
Sanne

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

Annonce

Viden om børn:

Gulsot nyfødt

Ca. 60% af alle nyfødte får en gullig farve i huden, det kaldes gulsot eller icterus/ikterus. Det opstår ofte, når barnet er 2-3 dage gammelt, og det topper, når barnet er 5 dage.

Gulsot er hos de fleste børn en ufarlig tilstand, som ikke skader barnet, og som ikke kræver behandling. Det opstår, fordi børn fødes med en del ekstra røde blodlegemer. Da barnet lå i livmoderen, var blodlegemerne med til at ilte barnets blod, men efter fødslen har lungerne overtaget denne funktion,...

Læs mere i Babylex

Bedsteforældre

Det er dejligt at have bedsteforældre og for de fleste børn og børnefamilier spiller bedsteforældrene en stor rolle.

Bedsteforældre kan være ressourcepersoner, der træder til og hjælper jer i hverdagen med de praktiske opgaver. De vil ofte også gerne hjælpe med børnepasning, hvis I forældre har brug for lidt tid for jer selv.

Børn har glæde af at kende deres bedsteforældre, det er vigtigt for børn at kende deres historie og det er dejligt for dem at have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for hjælpen - det virker!!

Jeg vil takke dig for din støtte i vores søvnprojektet. Det virker så godt, at vi indimellem synes det er for godt/let til at være sandt. I går havde jeg veninder på besøg og alligevel var det så let som ingenting. Det er en lettelse og putningen er blevet en fornøjelse for alle parter.

Det var lange 5 uger for at få det til at fungere, men det hele værd!

Tusinde tak for din støtte.

Fra to nu langt mindre trætte forældre