Svar: Et spørgsmål om renlighed
27. januar 2012
Alder:
2 år, 7 mdr.
Kære Sanne
Tak for dit brev og din fine beskrivelse - jeg kan godt forstå at du føler dig presset og det er svært at stå i din situation. For der er åbenbart meget stor forskel på renlighed alt efter hvor man bor i verden ...
Det er naturligvis ikke okay at den pågældende mor ved poolen tilkalder alles opmærksomhed og giver din datters ble så meget fokus. Det tjener ingen noget positivt, ikke engang hende selv - i hvert fald ikke set med danske øjne, hvad bilder hun sig egentlig ind! :)
Men det jeg i øvrigt hæfter mig ved i dit brev er flere gode ting:
- Pædagogen i børnehaven er åben, lyttende, anerkendende og virker til at være rigtig sød og omsorgsfuld. Hun lyder faktisk til gerne at ville lære din datter renlighed på en okay måde.
- Marie selv, er naturligt lige nu pludselig opmærksom på hvad der sker og har en naturlig interesse. Hun lyder ikke til at være blevet ked af det, hun har ikke oplevet det samme som du har, tolker ikke tingene som du gør, hun er blevet opmærksom på at det med bleen ikke er noget "store børn bruger" og det på en måde der for hende faktisk lyder okay ...
- Marie formår faktisk at holde sig, da I skulle fra poolen og ned i lejligheden og det lykkedes for hende at tisse på potten. Det er ret godt gået, så måske kan det godt lade sig gøre at hjælpe hende inden for den næste månedstid, som pædagogen i børnehaven også har sagt :)
- Du er hjemme sammen med Marie lige nu og I har derfor mulighed for at afprøve det med toilet og renlighed stille og roligt og uden at hun bliver for presset.
Jeg synes alle disse punkter giver mulighed for at give det en chance og det er et forsøg værd.
Jeg vil foreslå dig at du lader Marie bruge ble derhjemme og at hun også naturligt får den på, når hun skal i børnehave, men at du indfører faste toilettider. Det betyder at hun ikke længere tisser i bleen, men hjælpes på toilettet, i starten ca. hver 3 time, så du er sikker på at hun begynder at få lidt fornemmelse for tissetrang og det at holde sig.
I første omgang vil det være rigtig godt at hun tisser som det første, når hun står op om morgenen og som det sidste inden hun kommer i seng - f.eks. i forbindelse med at hun skal i bad.
Det vil også være rigtig godt at hun tisser inden I går nogen steder. Du skal ikke spørge hende "skal du tisse?", for så siger hun nej og tisser få minutter efter. I stedet skal du tage hende i hånden og sige "kom vi går lige ud og tisser inden vi kører" og så gør I det, som noget helt naturligt og som en regel der gælder for både mor og Marie:)
Hvis hun tisser på potten, så er det fint, hvis hun har tisset i bleen, så er det også helt fint, så var det jo bare godt at hun havde den på, hvis der ikke kommer noget, så er det helt okay, så prøver I bare igen senere .. Jo mere roligt, du kan tage det, jo bedre er det ... Bleen er en sikkerhed og skal bruges som et par bukser der trækkes op og ned.
Når I går til poolområdet, så lad hende bade med badedragt, bikini-trusser og uden ble - hvis hun selv har lyst til det. Prøv at gå dertil, lige efter det er lykkedes at tisse af hjemmefra og prøv at gå tilbage til lejligheden før du forventer at hun skal tisse igen, så I har en mulighed for netop at give hende den succesoplevelse, at bade med de andre uden ble. Og uden at I skal udsættes for diverse kommentarer. Hun tisser højst sandsynligt ikke i vandet, men vil godt kunne tisse, når hun skal op og I kan naturligvis også forsøge på toilettet ved poolområdet, når det atter virker.
Det er som du skriver rigtig vigtigt at respektere dit barn og sørge for at hun har det godt - men hos jer er det jo vigtigt at finde balancen mellem renlighed og også at blive accepteret, som man nu engang er ...
Jeg håber du kan bruge denne løsning og at Marie bliver renlig og faktisk viser sig parat .. :)
Det lyder i øvrigt som om at I har fundet en rigtig god børnehave og at I nok skal blive glade for at bor der. Det lyder meget dejligt med muligheden for børnehave, sprogkursus osv. Det skal nok blive godt og komme til at gå super :)
Knus herfra :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske