Brev:
Søvnmønster - 4 mdr.
27. januar 2012
Alder:
4 mdr.
Søvnmønster - 4 mdr.
Kære Helen
Vi har under din vejledning opstillet et søvnhjul for vores datter, som vi førsøger at køre ind. Vi oplever dog, at det er temmeligt svært at opbygge et fast mønster, idet der er stor forskel på både længden og antallet af hendes lure. Om natten putter hun typisk 2,5 til 3 timer mellem hver amning, hvilket fungerer godt. Men om dagen og om aftenen svinger længden af hendes lure mellem 1 time til 6 timer, hvilket gør det vanskeligt at fastholde en rutine. Vores søvnhjul ser således ud:
Kl. 07:30 Vågner hun.
Kl. 09:30 Formiddagslur
Kl. 12:00 Vågen
Kl. 14:00 Eftermiddagslur
Kl. 16:00 Vågen
Kl. 18:30 Powernap
Kl. 19:00 Vågen
Kl. 21:00 Nattesøvn.
1. problemstilling: Særligt eftermiddagsluren svinger meget. Nogle gange putter hun kun en time - andre gange putter hun helt op til 7 timer. Når hun kun tager sig en time, vil hun gerne have endnu en lur sen eftermiddag sådan ved ca. 17 tiden. Her oplever vi så, at hun kan sove lige frem til midnat eller i hvert fald sengetid, og så er det jo klart, at vi får problemer med at fastholde hende i søvnen om natten eller tidlig morgen.
2. problemstilling: Vi har svært ved at få hende til at putte tre lure. Det bliver næsten altid til to lange; hendes formiddagslur på ca. 2,5 timer, som søvnhjulet foreskriver, og hendes eftermiddagslur, som forlænges til 2,5-3 timer, hvilket betyder, at hun er klar til at blive puttet til natten ved 20 tiden. Når hun vågner fra den sidste lur er hun glad i en times tid, men derfra kæmper vi med gråd, og det virker som om, hun egentlig er træt, men ikke kan finde roen til at sove.
3. problemstilling: Foranlediget af ovenstående er hun begyndt at vågne tidligere, end hun plejer ved 06:00 -06.30 tiden. Jeg er selv dødtræt på det tidspunkt, og synes det er alt for tidligt at stå op her. Idet hun står så tidligt op rykkes hele dagen så at sige, og dermed forstærkes problemet med, at hun vil putte tidligere om aftenen.
Hvordan støtter vi hende bedst i at få nogle mere faste puttetider? Er det eksempelvis dumt at vække hende, hvis hun sover meget længe, når hun putter til lur?
Mange hilsner fra
Karina og Frederik