Brev:
Spisetid - 16 mdr.
21. februar 2014
Alder:
16 mdr.
Spisetid - 16 mdr.
Kære Helen,
Vores søn har hidtil været ret dygtig til at håndtere ske/gaffel, og han har haft interesse for at spise selv. Det har været en succesoplevelse for ham!
Nu har vi været på en længere ferie, hvor det ikke altid var praktisk muligt at han kunne sidde med maden selv, og altså er blevet madet at mor og far. Desuden har vi været mere afslappede, og han har fået lov til at rende lidt til og fra maden, som han lystede.
Jeg skal love for, at det bider os bagi nu, hvor vi er kommet hjem. Spisetid er faktisk lidt et mareridt!
Han vil IKKE spise selv, så hellere helt undvære. Vi kan dårligt få ham til at røre ved bestikket. Og vi kan ikke få mange bidder i ham, når vi mader ham. Han er desuden enormt urolig ved bordet, og mister interessen/koncentrationen efter ganske kort tid og kravler ned ad sin stol!
Vuggestuen presser også på for, at han skal lære at spise selv, de har ikke ressourcer til at give ham 'særbehandling'.
Hvad skal vi gøre? Jeg vil selvfølgelig meget gerne opmuntre ham til at spise selv.
Skal jeg sætte bøjle på hans stol igen, så han ikke kan kravle ned/sætte sig med ryggen til/mosle rundt, som det passer ham (det påtaler vi naturligvis, men han griner af os eller bliver fuldstændig hysterisk).
Vi spiser kl. 17:30, altså ca. en time efter han er hentet fra vuggestue. Han er ofte med til at lave mad, og smager en smule på det forskellige. Måske føler han sig mæt?! Skal vi trække aftensmaden lidt?
Vi er rigtig frustrerede, og mangler nogle konkrete tips og værktøjer! Vi forsøger alt muligt på en gang, og det er noget rigtig rod!
Mange tak på forhånd :-)