Natteskræk og voldsomme udbrud

27. november 2011

Kategori:
Alder:
20 mdr.

Natteskræk og voldsomme udbrud

Kære Helen.

Tak for dit sidste svar! Vi væbner os med tålmodighed og glæder os til han er ude af sin fase :o)

Vi har stadig store problemer med at få vores dreng til at sove, og han er urolig rigtig mange nætter. Vi er begyndt at tage ham op lidt tidligere om morgenen for at være sikker på, at han er rigtig træt om aftenen, og han må helst ikke sove mere end en time til middag (og ikke vågne ret meget senere end 14), ellers er han lysvågen til langt ud på aftenen).

Den sidste uges tid han desuden begyndt at have nogle meget voldsomme udbrud om dagen. Hans reaktion er meget lignende natteskræk (som han også har næsten hver aften/nat. Det starter med at han bliver sur over et eller andet. Et nej, eller andet der ikke lige blev som han ville. Han hidser sig så meget op, at han er helt udenfor rækkevidde, har fråde om munden og et vildt blik. Han skriger så højt og nærmest dyrisk at man får helt ondt i ørerne, inklusiv ham selv. Også selvom vi reagerer stille og roligt, prøver at tage ham op, fortælle at vi godt kan forstå han synes det er træls at han ikke må nøjes med at spise pålægget på brødet, eller hvad det nu kan være.

Han bliver fuldstændig ude af sig selv og det kan vare 15-20 minutter, hvor han så bryder ud af anfaldet og søger os. ...

Annonce

... Nogengange kan vi bryde anfalde ved at en af os går (mens den anden stadig er i rummet). Så løber han efter og rækker armene op... herefter falder han så til ro. Det er nøjagtig det samme der sker når han vågner sent om aftenen/midt om natten og i dag også da han vågnede i morges. Han var så udmattet bagefter at han faldt i søvn og sov til kl. 10!

Han er også rigtig aktiv hele dagen, han løber rundt og er ud over de lidt bekymrende anfald en glad dreng i rivende udvikling. Det sproglige er ikke helt så langt fremme endnu, men han forstår rigtig meget. Kan pege på sine øjne, mund og næse og bamsens og mors (uden at vi har øvet det). Han siger "det", "bog", "hov", "varm", "papa", og "mam". Men de fleste ting bliver formuleret som "det" lige meget hvad det drejer sig om. Han elsker biler, tog, lastbiler og kravler og på alting og udforsker alt.

Vi er selv sagt lidt bekymrede over de anfald og over at de er så hyppige... han har generelt svært ved at geare ned om aftenen, så ofte må vi putte ham i flyverdragt og køre en tur i barnevognen. Så sover han efter 5 minutter og han kan blive båret op i seng. Er det normalt at være så aktiv? Og at have så mange udbrud i løbet af dagen (mindst et om dagen og 1-2 gange om natten).

Kærlig hilsen
Storbymor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

Annonce

Viden om børn:

Vuggedød - uventet spædbarnsdød

Den egentlige årsag til vuggedød eller pludselig spædbarnsdød kendes ikke. Men man ved, at der er visse faktorer, som har betydning. i 1980erne døde over 100 spædbørn hvert år uventet under søvn og siden 1990erne er antallet faldet drastisk. I dag er det under 10 børn om året i Danmark, der rammes af vuggedød.

Faldet i vuggedød skyldes i høj grad følgende anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen:

1. Læg altid barnet til at sove på ryggen. Hvis barnet sover på maven, er...

Læs mere i Babylex

Sundhedsplejerske

Alle sundhedsplejersker er uddannet sygeplejersker og har arbejdet på forskellige børneafdelinger i sygehusvæsnet samt i den kommunale pleje. Derudover har sundhedsplejersken taget en diplomuddannelse til sundhedsplejerske.

En sundhedsplejerske følger børnene fra de bliver født (nogle gange allerede i graviditeten) og indtil de går ud af folkeskolen.

Alle børnefamilier i Danmark får tilbudt at modtage besøg af sundhedsplejersken. Når et lille barn bliver født, så...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for nogen rigtig gode svar! Det er rart at kunne søge råd herinde og se man ikke er den eneste i verden med problemer.

Mor til pige på 6 måneder