Svar: Natteskræk og voldsomme udbrud
27. november 2011
Alder:
20 mdr.
Kære Storbymor
Der sker en stor udvikling med jeres dreng netop nu og jeg kan godt forstå du synes det er svært. Netop alderen nu og de næste par år frem stiller krav til ekstra forståelse og omsorg, og det er en svær tid for både forældre og barn .. det lyder dog som om at I gør det godt :)
Når jeres dreng reagerer med så voldsomme følelsesmæssige anfald, så er det fordi han mangler sprog. Han har ikke ord til at udtrykke sine følelser og derfor reagerer han fysisk i stedet for. Det er som du skriver "næsten dyrisk", hvor han skriger højt og får fråde om øjnene og næsten et vildt blik og det er helt rigtigt - det handler om at der sker en reaktion i hans "pattedyr-hjerne" - forklaring følger.
På den ene side er jeres dreng nu utroligt dygtig til mange ting. Han er i det man kalder for tumlingealderen og han elsker at udforske verden, han leger mere engageret, er og bliver hele tiden bedre til at holde fokus, han begynder så småt at vise hensynsfuldhed overfor andre, kommer feks. og kysser jer eller giver jer et kram og hans ordforråd stiger - det er så dejligt at opleve.
Og samtidig så bliver verden også pludselig bare for meget for ham, der er så meget han gerne vil og gerne vil kunne selv og stadig er der rigtig mange ting han ikke kan og det fortvivler og frustrerer. Han får voldsomme anfald af fortvivlelse, når verden går ham imod.
Han sover også dårlig om natten, vægrer sig pludselig mod at komme ned i sin seng og protesterer voldsomt når man går. Han vågner om natten med skrig, som havde han mareridt, og det kan virke meget voldsomt.
Det skyldes alt sammen at hans hjerne stadig er umoden og han mangler de vigtig forbindelse mellem hjernens forskellige dele, der skal gøre at han kan bevarer roen og overblikket. Lige nu handler han lystbetonet og ved ofte ikke, hvad han egentlig vil eller ikke vil og det er denne ubehjælpsomhed I oplever. Hvis han kunne sætte ord på, ville jeres dialog sikker lyde sådan "mor hjælp mig, hjælp mig", "ja, hvad skal jeg hjælpe dig med?", "det ved jeg ikke, bare hjælp mig!". Enormt frustrerende for begge parter.
Man kan beskrive hjernen på flere måder, men i forhold til børn og i forhold til at forstå, hvad det er der sker, når man har med små børn at gøre, så kan det være en god idé at se hjernen inddelt i 3 dele:
1. Den rationelle hjerne, som også kaldes storhjernen. Det er denne del af hjernen der styrer kreativitet, fantasi, problemløsning, selverkendelse, omtanke, empati, eftertanke og lignende.
2. Pattedyrhjernen, som også kaldes mellemhjernen eller det limbiske system. Den udløser store følelser der skal styres af den rationelle hjerne. Det er raseri, frygt, separationsangst, social tilknytning, legesyge, lyst til at udforske og lignende.
3. Krybdyrhjernen er den nederste del af hjernen og den aktiverer vores vigtige kropsfunktioner. Det er sult, fordøjelse, åndedræt, blodomløb, temperatur, at kunne bevæge sig, kamp eller flugt.
Når din dreng vil noget, alligevel ikke vil eller når han hindres i noget og bliver frustreret og ked af det, så er det pattedyrhjernen der går igang - altså derfor du oplever det "dyrisk" .. :) Da pattedyrhjernen styres af den rationelle hjerne, så er det vigtigt, at det er den du med din reaktion aktiverer. Det er vigtigt fordi du med din reaktion jo netop er med til at skabe de vigtige forbindelser mellem disse to hjernedele.
Derfor er det vigtigt at du reagerer med lydhørhed, viser din dreng at du forstår, hvad han vil og prøver at sætte ord på hans følelser. Det er derfor fint det I allerede gør. At det ikke altid virker, skyldes at hjernens halvdele stadig er igang med at udvikles og stadig mangler mange forbindelser. Faktisk siger man at 90% af hjernens vækst foregår de første 5 leveår og derfor er det utroligt vigtigt, hvordan man som forældre reagerer på sit barn. Alt det du og din dreng gør sammen, vil påvirke din hans hjerne og vil påvirke hans udvikling og også liv fremover.
Så selvom det er svært, så er det naturligt det I oplever .. :)
Læs også min bog "Sådan støtter du dit barns udvikling" :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske