Den pokkers søvn ..!

28. november 2011

Kategori:
Alder:
22 mdr.

Den pokkers søvn ..!

Hej Helen

Så er jeg tilbage - igen med spørgsmål ang. søvn.

Vores datter er nu godt 22 mdr. og jeg synes absolut ikke hendes nattesøvn kører speciel godt. Jeg tror/ved vi selv har noget af skylden - mht. nogle dårlige vaner men nu er vi altså nød til at få gjort noget så vores lille pige kan lære at sove selv, i egen seng - hele natten (eller ihvertfald det meste af den :-) )

Det er et problem som har udviklet sig over lang tid - ja faktisk næste siden hun blev 1 år. Så det kan ikke være udvikling der spiller ind - jeg tror det er dårlige vaner - og dem skal vi have hjælp til at have ændret.

Hermed lidt detaljeret hvordan det foregår:

Aftensmad ca. 18.30
Herefter bad (kun hveranden dag)
Nattøj på - børste tænder
Sidder ved mor i værelset, snakke dagen igennem, godnatsang og så ned i sengen.

Her opstår så ofte det første problem:
Hun har siden hun fik flaske - egentlig faldet i søvn i mine arme, hvorefter jeg kunne lægge hende i sengen uden problemer. Da hun stoppede med flasken, blev denne metode hængende - stadig uden problemer. Men nu er hun ved at være så stor at hun er for tung at sidde med, hun tager længere og længere tid om at sove og vågner ofte når hun bliver lagt. Derfor skal hun lære at blive lagt vågen i sin seng og selv falde i søvn. Det virker nogle gange og andre ikke.. (Oftest ikke) så er der skrig og skrål så snart hun bliver lagt - selvom hun er træt. Så vi skal have indarbejdet en ny måde at putte på - så hun lærer selv at falde i søvn.

Det skal vi have hjælp til - vi har prøve lidt af hvert: Lægge hende og blive siddende ved siden af - mens hun skriger og skriger til hun er så træt at hun segner - vi sidder ved hende, snakker beroligende med hende, men det hjælper absolut ingenting. Hun stopper først, når jeg tager hende op igen. Dette kan nogen gange tage flere timer og det synes jeg ikke er ok længere. Jeg er klar over det er en vane vi selv har givet hende - men hvordan ændrer vi den igen..?

Vi har sågar overvejet at bruge Godnat og sov godt metoden - men jeg er ikke tilhænger af hun skal skrige sig i søvn og at vi bare går fra hende.. Jeg vil gerne hun skal synes det er trygt og godt at lægge sig til at sove.

Nogle gange ender det endda med vi må putte hende i vores seng fordi hun er så oprørt at hun slet ikke kan falde til ro igen.

Næste problem opstår så senere på aftenen, hvor hun næsten hver aften vågner mellem 21.30 og 22.30. Her er det nærmest umulig at få hende til at sove videre i sin egen ...

Annonce

... seng. Ligegyldigt om jeg tager hende op og sidder med hende eller hvad vi gør. Hun nægter - lægger med åbne øjne og kigger bare på os.. Her ender det som regel med hun kommer ind i vores seng - hvorefter jeg går i seng og hun falder i søvn. Det er heller ikke optimalt for os. Hun får afbrudt søvn og det kan vi mærke på hende dagen efter. De få nætter hvor hun rent faktisk sover igennem i sin egen seng er hun meget bedre udhvilet dagen efter.

Vi kan godt nogle gange flytte hende tilbage til hendes egen seng igen men oftest falder vi jo selv i søvn.

Hvordan bryder vi det mønster med at hun vågner sent aften og hvordan får vi hende til at sove videre i hendes egen seng igen hvis/når hun vågner..?

Vågner hun midt nat og vil ind til os er det helt ok - det må hun gerne - men som det er nu bruger vi alt for meget tid og for mange resourcer på at få hende til at sove - hele aftenen i sin egen seng.

Vi var på ferie sydpå for nogle uger siden. Her skulle hun sove i en weekend seng i vores soveværelse. Vi havde snakket om at det ville hun nok ikke - hun er ikke specielt begejstret for weekendsenge. Men det gik så fint - aldrig har hun været så nem at putte. Vi lagde hende bare i seng - og hun lagde sig til at sove og sov der hele natten.

Det stoppede så da vi kom hjem igen. Så tænkte vi at det måske var fordi hun sov i samme værelse som os - og prøvede (mod vores vilje) at flytte hendes tremmeseng ind i vores soveværelse. Her kunne vi helt klart se en positiv effekt - hun vågnede ikke så ofte om aftenen og kunne ofte sove til midt nat før hun vågnede.

Nu har hun så her i weekenden fået en ny seng - en juniorseng. Vi har flyttet rundt på hendes værelse og sat sengen op derinde - lavet det rigtig hyggeligt. Vi snakkede meget med hende om af nu skulle hun sove i sin stor-pige seng og det er rigtig dejligt at sove der. Det gik fint med at putte hende den første aften - men hun vågnede efter en time og endte til sidst i vores seng. Den anden aften hun sov i den (i nat) vågnede hun efter 2 timer og endte til sidst i vores seng.

Det er frygtelig frustrerende for os - og vi synes det er synd for hende at det skal være en kamp hver eneste aften.

Vi tænker mange ting - er hun bange for sit værelse - for at sove alene - ja listen er uendelig.

Vi har brug for noget hjælp - for hendes og vores skyld så vi kan få ro i det lille hjem igen..

Jeg beklager det blev så langt - men håber du har nogle gode råd som kan hjælpe os.

Mange hilsner fra
Kristina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

Annonce

Viden om børn:

Brystpumpe

En brystpumpe er en pumpe, som kan stimulere til mælkedannelse og som kan malke mælk ud af kvindens bryst.

Der findes både manuelle og elektriske brystpumper og hvilken type pumpe du bør vælge, afhænger helt af dit behov for udmalkning.

Den manuelle brystpumpe vil ofte være god, hvis man som kvinde ammer og kun en gang imellem - f.eks. i forbindelse med en enkelt tur i byen - har brug for at malke overskydende mælk ud. Det er altså en pumpe der fint kan bruges,...

Læs mere i Babylex

Kejsersnit (Sectio Caesarea)

Kejsersnit er for nogle kvinder den bedste og eneste måde at føde barn på og det kan foregå akut eller planlagt. De fleste kejsernit foretages efter råd fra læge, men nogle kvinder ønsker også at få foretaget kejsersnit, selvom der ikke er lægelige grunde til det.

Når du føder ved kejsersnit, vil du enten blive fuldt bedøvet eller blive bedøvet med en nål i ryggen og du vil derudover få lagt et kateter op i din blære. Din mave bliver desinficeret og dækket med et sterilt klæde....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

det er vist på tide at jeg skriver og siger tusind, tusind tak for alle dine råd og vejledninger! Det er jo super dejligt at have en som dig at henvende sig til med alle de spørgsmål der kommer op i forbindelse med at være forældre. Det har været en fantastisk stor hjælp at læse dine svar, ikke kun til mig, men også til andre forældre.

Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skulle have gjort uden din brevkasse – bare muligheden for at kunne stille de 'dumme' spørgsmål, er utrolig beroligende, for ikke at nævne at se at der er andre der ude som pusler med de samme problemer som jeg gør.

Så tusind tak for din hjælp!

Bedste hilsner
Mor til pige på 5 måneder