Brev:
Jalousi - 3 år
22. november 2011
Alder:
3 år
Jalousi - 3 år
Hej Helen
Vi fik en lillesøster her for ca 3 mdr siden. Storebror på nu 3 år har indtil nu taget det fint, men jeg synes, der kommer en reaktion nu.
Der er sket flere "store" ting for ham de sidste måneder. Først blev han storebror for 3 mdr siden, og for ca en måned siden smed han bleen (beder stadig ofte om at få den på, når han skal lave lort (hvilket han så får), og han har den på om natten (selvom den har været tør hver eneste morgen de sidste ca 2 uger). Og så for ca en måned siden startede han i børnehave. Det er en integreret institution, så springet fra vuggestue til børnehave er gået meget nemt for ham.
Problemet er, at han prøver virkelig grænser af for tiden, provokerer og hører bare ikke efter. Vi synes, det er så træls at skulle være efter ham hele tiden. Jeg synes, vi prøver at være forstående, for vi ved godt, at der er sket meget for ham, men det er som om, han hele tiden opsøger konflikterne. Her de sidste par uger er det som om, at det er gået op for ham, at lillesøster, som han ellers har været utrolig stolt af og faktisk også er meget glad for, er kommet for at blive. Han kan finde på at nive hende og her til aften sparkede han hende (ikke vildt hårdt, men alligevel...)
Vi har mange gange sagt til ham, at vi godt kan forstå, at det kan være svært at være blevet storebror, og at det er ok at synes, at lillesøster nogen gange er irriterende. Men at det ikke er ok at slå osv. Jeg tror, han har det meget ambivalent overfor hende. På den ene side er han oprigtigt meget glad for og stolt af hende, og på den anden side piner det ham at se os sammen med lillesøster. Vi fortæller ham ofte, at vi elsker ham, hvor glade vi er for, at vi har ham osv. Han siger selv "I skal kigge på mig" "I skal ikke kigge på lillesøster". Lillesøster er en meget nem pige, som næsten aldrig græder, sover rigtig godt både dag og nat, så vi har rigtig meget tid sammen med ham alene, og jeg tænker, at på den måde kunne det ikke været gået nemmere.
Selvom vi prøver at være forstående, er der også nogen ting, vi bare ikke vil acceptere. Når han opfører sig værst (smider med sine ting eller generelt bare er MEGET provokerende og grænsesøgende), får han en eller to advarsler, og så får han en time out (hvor sidder i gangen, hvor han kan kigge ind i stuen) i max 1 min. Det hjælper som regel, og han opfører sig bedre, når han kommer ind igen. Han ved godt, hvordan man opfører sig pænt, og når han har lavet ballade, kommer han næsten altid og siger undskyld bagefter, nogen gange måske en time efter vi har haft konflikten. Det er ikke os, der siger, at han skal sige undskyld, så det er som om, han selv har brug for at sige det.
Vi har selvfølgelig også rigtig mange dejlige stunder med vores søn. Han er godt med motorisk og rigtig god sprogligt og socialt. Han får kun ros i institutionen, hvor de oplevet ham som en glad, meget social, tænksom og psykisk robust dreng, der kan rigtig god til at læse situationer. Han kan lege med alle, og alle vil gerne lege med ham. Så det er herhjemme, vi bøvler lidt med ham for tiden.
Er det umuligt helt at undgå jalousi, eller hvad kan vi gøre for at hjælpe ham?
Mange hilsner fra
Moren