Brev:
Opdragelse, manipulerende
15. september 2010
Alder:
3 år
Opdragelse, manipulerende
Hej Helen
Jeg har lige nogle helt konkrete spørgsmål ang. opdragelse. Jacob er lige blevet 3 år. Han er generelt en meget glad og velfungerende dreng. Han er sprogligt meget langt foran og er også blevet beskrevet som værende meget kvik fra både børnehave og vuggestue.
Han er meget spørgende og opsøgende. Han vil vide alting og vi har altid givet ham en forklaring hvorfor han i dag faktisk forstår mange ting. Indimellem har det ifølge vuggestuen og børnehaven også været en hæmsko, da både pædagoger og vi som forældre ofte glemmer at han ikke er ældre end 3 år. Dvs at han til tider måske har fået flere informationer, end han har kunnet rumme i sit lille 3 årige hoved.
Men mit spørgsmål drejer sig om opdragelse som vi selvfølgelig prøver at mestre på bedst mulig måde.
Vi benytter os meget af dine principper og prøver at rumme så mange af hans følelser som muligt. Men Jacob kan også være meget manipulerende og han laver ofte en situation hvor han vil have tingene gjort forfra. Hvis jeg f.eks. kommer til at gå over imod ham og han ville have gået hen til mig kan han blive helt hysterisk og forlange at vi skal gøre det forfra.
Vi prøver så vidt muligt ikke at rette os efter det. Vi siger det er noget pjat og fortæller at det ikke er noget han bestemmer. Men han kan blive så vred og hysterisk og når vi så prøver på at trøste ham, så er det at han sparker ud efter os eller slår os. Det er vores største problem hvordan vi takler det at han sparker os. Vi plejer at lave time out og sætte ham på trappen, men vi synes ikke rigtig længere det er en straf at sidde der. Vi har besluttet os for ikke at råbe af ham men forklare ham hvorfor han skal sidde der og så gå.
Han sidder på trappen og kan se os gå rundt inde i stuen. Han græder ikke men sidder bare og ser på os. Når vi siger til ham at han godt må komme ned fortsætter han og siger at det vil han ikke og så kan han de næste 5 minutter skifte mellem at ville ned, ikke ville ned alligevel, at jeg skal hente ham, at jeg ikke skal hente ham osv. Det kan drive mig til vanvid og jeg ved ikke hvordan jeg skal undgå at spille efter hans pibe for han er en dygtig manipulator.
Hvordan takler vi de situationer hvor han slår og sparker, siger dumme mor og far osv??
Vi benytter os meget af "jeg tæller til 3 metoden" som ofte virker hvis der er noget han ikke vil. Men den kan vi ikke rigtig benytte os af i denne situation.
Han skal være storebror til december men tror egentlig ikke han forstår det før han "ankommer".
Dog har jeg mine bange anelser for en masse jalousi, men så hører du nok fra mig igen..(-:
Håber du kan hjælpe som du plejer.
Mange hilsner
Trine (Jacobs mor)