Brev:
Om at skrige for at få sin vilje
14. januar 2010
Alder:
21 mdr.
Om at skrige for at få sin vilje
Hej
Vores dreng er nu 21 måneder, og det er et spørgsmål som vi har diskuteret i lang tid uden at finde en løsning.
Når det er noget han vil have som han ikke får så hurtigt som han synes, begynder han at skrige for at få sin vilje. Det ved jeg jo er normalt, men jeg ved også, at det er en dårlig idé at lade ham få hans vilje når han skriger, for så lærer han at skrigeri betaler sig.
Problemet opstår når han begynder at skrige fordi han ikke er tålmodig nok. Det kan for eksempel være når han skal have mad og han ikke synes den kommer hurtigt nok. Så når han at blive hysterisk inden han får maden (der er ikke noget forvarsel, så det er ikke muligt at stoppe ham eller forebygge ved at være ekstra hurtig), og derefter får han maden.
Han skal jo have mad, så hvordan kan han lære, at det ikke betaler sig at blive hysterisk når han får sin vilje ved hysterianfald fordi han bliver sur fordi vi ikke når at give ham det han vil have i tide?
Vi er meget konsekvente og giver ham ikke hans vilje når han bliver sur hvis vi først har sagt nej. Men hvordan lære ham at hysteri ikke betaler når rækkefølge er:
1. "Ja, nu skal du få din vilje."
2. Han forstår ikke, at vi vil opfylde hans ønske og bliver hysterisk.
3. Han får hans vilje fordi det er noget vi har sagt ja til.
Venlig hilsen