Svar: Om at skrige for at få sin vilje
14. januar 2010
Alder:
21 mdr.
Hej
Det er svært at vente, det er det for alle både voksne og børn, især hvis man ikke ved hvad man venter på eller hvis man godt ved det, men tingene bare tager enormt lang tid :)
Sådan er det også for jeres dreng. Når han f.eks. sættes ved bordet, så ved han det er spisetid og så er det helt vildt irriterende, hvis I så ikke kommer med maden. Lige netop i den situation, så må I enten vente med at sætte ham i stolen til I er klar med maden eller give ham et lille stykke agurk eller lignende at starte med og så kommer maden bagefter.
Ellers så handler det meget om at sætte ord på den frustration han føler, når I siger at han må vente lidt. "så er du bare så sulten, mor skynder sig, uha, det skal gå stærkt..." eller hvad I nu kan sige for at vise ham, at I forstår hvad han vil, at det er hårdt at vente, men I gør hvad I kan for at han får det han har behov for.
At han nogle gange får lov og I siger ja og nogle gange får nej fordi I siger nej - ja sådan er det. Det kan I ikke lære ham andet end ved at vise ham det. Voksne har nogle regler og en bestemt måde ting nogle gange er nødt til at være på - om man vil det eller ej - og sådan er det :)
Det lærer han stille og roligt hen af vejen og tiden arbejder også for jer :)
Håber ovenstående hjælper lidt på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske