Brev:
Amning, søvn og skemad
8. januar 2008
Alder:
3 mdr.
Amning, søvn og skemad
Hej Helen
Jeg har fulgt med i dine svar, som har hjulpet mig meget, men nu bliver jeg selv nødt til at stille et par spørgsmål.
Sofus er 3 mrd. og er selvfølgelig en super skøn lille dreng! Han har altid spist (amning 100%) ca hver 2. time om dagen - med ca. en 3 (nogle gange 4) timers lur til middag og alt mellem 2-4 timer om natten, men jeg har desværre ikke været opmærksom på, at han skulle spise sig ordentlig mæt hver gang. Og nu hvor jeg er begyndt på det, kan han sagtens klare 3 timer uden mad i løbet af dagen.
Jeg gør nu selvfølgelig meget ud af at han blir godt mæt. Men det ændrer ikke på nætterne - dvs mad stadig mellem hver 2-3. time!
Jeg føler han er mere sulten for tiden og jeg vil gerne være sikker på at han spiser om dagen og kun det absolut nødvendigste om natten - men skal jeg lægge ham til oftere end hver 2. time i dagtimere? Han giver ikke udtryk for sult, før der er gået ca.3 - 3½ time.. Om natten falder han i søvn under amningen og jeg har ikke lyst til at vække ham for meget, da jeg så kan bruge ½-1 time på at få ham til at sove igen - og jeg får ikke for meget søvn i forvejen!!
Jeg er meget obs på, at han blir mæt om dagen, men lidt bange for at han om natten bare spiser til den værste sult er væk. Men måske skal maven vænne sig til at spises ordentlig mæt?
Jeg har indtil videre ikke haft problemer med ikke at have mælk nok til ham, og han kan godt blive mæt af kun det ene bryst. Men skal han alligevel lægges til det andet? Jeg gør det nogle gange selvom jeg kan se der stadig er mælk tilbage, men han kan nogle gange ligesom få sin anden luft ved et nyt bryst!
Vi er begyndt at svøbe ham om natten og ved aftenputningen. Men er det ok, at han nogle nætter sover hele natten svøbt? Jeg syntes ikke om at svøbe ham i starten, men jeg kan se at han ikke har noget imod det - og det virker, så hvorfor ikke ;o)
Jeg vil også gerne snart (ved 4 mrd.) prøve med noget skemad for at snart at få lidt mere sammenhængende søvn. Hvilke ting er afgørende for hvornår det er en god ide at starte på det?
Jeg er her i holland blevet anbefalet at vente med skemad til ca. 6 mrd., da jeg har lidt allergi og 100% amning skulle give mindre risiko for at han udvikler det. Men jeg vil jo absolut ikke stoppe med amning, bare supplere/introducere lidt skemad. Hvad er dine tanker om dette?
På forhånd tak!
Med venlig hilsen
Rikke