Amning, søvn og skemad

8. januar 2008

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Amning, søvn og skemad

Hej Helen

Jeg har fulgt med i dine svar, som har hjulpet mig meget, men nu bliver jeg selv nødt til at stille et par spørgsmål.

Sofus er 3 mrd. og er selvfølgelig en super skøn lille dreng! Han har altid spist (amning 100%) ca hver 2. time om dagen - med ca. en 3 (nogle gange 4) timers lur til middag og alt mellem 2-4 timer om natten, men jeg har desværre ikke været opmærksom på, at han skulle spise sig ordentlig mæt hver gang. Og nu hvor jeg er begyndt på det, kan han sagtens klare 3 timer uden mad i løbet af dagen.

Jeg gør nu selvfølgelig meget ud af at han blir godt mæt. Men det ændrer ikke på nætterne - dvs mad stadig mellem hver 2-3. time!

Jeg føler han er mere sulten for tiden og jeg vil gerne være sikker på at han spiser om dagen og kun det absolut nødvendigste om natten - men skal jeg lægge ham til oftere end hver 2. time i dagtimere? Han giver ikke udtryk for sult, før der er gået ca.3 - 3½ time.. Om natten falder han i søvn under amningen og jeg har ikke lyst til at vække ham for meget, da jeg så kan bruge ½-1 time på at få ham til at sove igen - og jeg får ikke for meget søvn i forvejen!!

Jeg er meget obs på, at han blir mæt om dagen, men lidt bange ...

Annonce

... for at han om natten bare spiser til den værste sult er væk. Men måske skal maven vænne sig til at spises ordentlig mæt?

Jeg har indtil videre ikke haft problemer med ikke at have mælk nok til ham, og han kan godt blive mæt af kun det ene bryst. Men skal han alligevel lægges til det andet? Jeg gør det nogle gange selvom jeg kan se der stadig er mælk tilbage, men han kan nogle gange ligesom få sin anden luft ved et nyt bryst!

Vi er begyndt at svøbe ham om natten og ved aftenputningen. Men er det ok, at han nogle nætter sover hele natten svøbt? Jeg syntes ikke om at svøbe ham i starten, men jeg kan se at han ikke har noget imod det - og det virker, så hvorfor ikke ;o)

Jeg vil også gerne snart (ved 4 mrd.) prøve med noget skemad for at snart at få lidt mere sammenhængende søvn. Hvilke ting er afgørende for hvornår det er en god ide at starte på det?

Jeg er her i holland blevet anbefalet at vente med skemad til ca. 6 mrd., da jeg har lidt allergi og 100% amning skulle give mindre risiko for at han udvikler det. Men jeg vil jo absolut ikke stoppe med amning, bare supplere/introducere lidt skemad. Hvad er dine tanker om dette?

På forhånd tak!

Med venlig hilsen
Rikke

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

Annonce

Viden om børn:

Brystspænding

Brystspænding forekommer hos mange kvinder i graviditeten. Ofte er netop brystspænding meget tidligt i graviditeten, for mange kvinder, det første tegn på at de er gravide.

Brystspænding forekommer ofte også i forbindelse med at amning etableres. I begyndelsen producerer kroppen lidt ekstra mælk som vil regulere sig ind efter barnets behov, og samtidig kommer der også lidt ekstra væske i brystvævet.

Hvis brystspændingen i forbindelse med amning er meget smertefuld...

Læs mere i Babylex

Calcium

Calcium findes hovedsagligt i mælkeprodukter, herunder modermælk og modermælkserstatninger.

Calcium er vigtigt til opbygning af skelettet og er derfor af stor betydning for børn, der naturligt skal vokse meget. Hvis barnet ikke får calcium nok, vil der frigøres calcium fra skelettet for at opretholde koncentrationen af calcium i blodet.

Børn der ammes eller får flaske får dækket deres behov for calcium derigennem og det anbefales at børn får modermælk eller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil bare sige tusind tak for hjælpen! Det var et wake-up-call at få dit klare svar ... Dejligt at få at vide så entydigt at tingene ikke er i orden.

Alt går meget bedre nu, vi kan nemt aktivere ham, putning går stort set problemfrit nu og aflevering i vuggestue er også meget bedre. Det har været så godt at komme ud af den dårlige vane - jeg har bare ikke tidligere tænkt på at det var vaner der skulle ændres.

Tusind tak for hjælpen - det har betydet utrolig meget for os.

Med venlig hilsen
Rikke, mor til dreng på 21 måneder