Svar: Amning, søvn og skemad

8. januar 2008

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Rikke

Velkommen til:o)

Det er sådan at børn omkring 3 måneders alderen og nogle gange faktisk også omkring 4 måneders alderen er ved at være stå store, at de har behov for at få mælken sat lidt op. Ved at spise hyppigere, så øges mælkemængden og tilpasser sig derfor deres behov og derfor kan det være helt relevant og udviklingsmæssigt nødvendigt at din lille dreng spiser hyppigere hos dig.

Det betyder altså at det giver mere mælk at amme hver 2 time i stedet for hver 4 time, men da du allerede nu ammer hyppigt, så er det jo svært at øge intervallet mere end det allerede er. Betydning kan det dog godt have, at han ofte kun spiser fra et bryst af gangen. Han kan sagtens klare sig med mælk fra en side, men hvis du gerne vil øge din mælkemængde, så vil det være rigtig godt, hvis du kunne tilbyde ham bare toppen fra modsatte side.

Hvis han får fra begge sider, også selvom det kun er lidt fra den ene side, så bliver begge sider stimuleret med kun 2 timers mellemrum, hvorimod hvis han kun ammer fra en side af gangen, så vil der hele tiden gå 4 timer eller mere imellem at det ene bryst stimuleres. Derfor vil det altså være rigtig godt, hvis du kunne forsøge i 1½-2 døgn at tilbyde ham den ene side, lade ham spise godt fra den, sørge for at holde ham igang undervejs og så skifte ham, så han atter vågner op til dåd og derefter tilbyde ham toppen fra modsatte side.

Nogle gange vil han kun tage toppen, andre gange vil han spise lidt mere og atter andre gange så er ham mæt og siger fra og så må det naturligvis være sådan. Men prøv det og se om ikke du vil opleve en forskel i både hans spise og sovemønster.

Med hensyn til om han skal begynde med skemad, så afhænger dette meget af, hvorvidt en øgning af amning vil øge din mælk tilstrækkeligt til at mætte ham. Det afhænger også af, hvordan han modenhedsmæssigt virker parat. Åbner han f.eks. munden for skeen, når du giver ham d-vitamindråber? Holder han hovedet selv, kan han dreje sit hoved bevidst, følger han din mad med øjnene når du spiser osv. Det er altså en vurdering af hvorvidt din mælk ...

Annonce

... mætter ham nok eller om du kan øge din mælkemængde til at mætte nok, samtidig med en vurdering af om han er fysisk parat.

I forhold til allergi og amning, så er det sådan at amning er rigtig godt til at forebygge, men det giver desværre ikke nogen garantier. Det anbefales at amme så længe som muligt, gerne fuldt ud frem til 6 måneders alderen, hvis man kan, og gerne delvist til 12 måneder eller længere. Hvis man starter skemad så bør man tidligt begynde når barnet er 4 måneder og bør ikke starte senere end 6 måneder.

I forhold til allergidisponerede spædbørn, så skriver den danske Sundhedsstyrelse:

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

"Spædbørn, hvis forældre og/eller ældre søskende har/har haft sikker allergisk sygdom (astma, høfeber, børneeksem, fødevareallergi) evt. kombineret med forhøjet navlesnors IgE, har en øget risiko for at udvikle allergisk sygdom. Flere undersøgelser har vist, at man hos børn med særlig risiko for allergiudvikling kan nedsætte, men ikke fjerne, risikoen for udvikling af fødevareallergi, hvis børnene ernæres udelukkende med modermælk og/eller højt hydrolyserede modermælkserstatninger i de første 4 levemåneder. Dette gælder specielt komælksallergi, og børneeksem i de første 5-7 leveår". Citat: Anbefalinger for spædbarnets ernæring, sst. 2005"

Hvorvidt du vil begynde med skemad, afhænger således af hvor parat du oplever din dreng er og hvad du mener er hans vigtigste behov. Man er altid nødt til at vurdere det helt individuelt. Nogle vælger som en blid overgang til grød, i stedet at supplere amningen med en flaske modermælkserstatning eller vælling... det er ikke noget du skal, men en overvejelse du også kan gøre dig.

Med hensyn til at svøbe ham, når han skal sove, så må du naturligvis meget gerne gøre dette. Det kan dog anbefales at løsne svøbet stille og roligt, både for at lære ham at sove uden, men også fordi du derved sikrer dig at han ikke får det for varmt. Overophedning er jo en faktor i forhold til vuggedød, som er meget vigtig at tage hensyn til:o)

Jeg håber mine tanker hjælper dig videre på vej, rigtig meget held og lykke fortsat:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Barselshvile

Førhen i tiden var kvinder som lige havde født indlagt på sygehuset i flere dagen inden de kom hjem. I dag kommer man hjem så snart man har lyst og føler sig parat til det og det sker også at man kommer hjem før man som mor egentlig føler sig helt parat ... Det er mere og mere almindeligt at gå hjem allerede få timer efter fødslen.

Når man går tidligt hjem, så vil det være rigtig godt at den nybagte far har mulighed for at tage nogle dage fri, så den lille nye familie kan lære...

Læs mere i Babylex

Sexliv

Der er meget forskelligt hvornår både kvinden og manden har lyst til at genoptage sexlivet efter en fødsel. For nogle par går der mange måneder før de begge er parate.

Mange tror at det kun er kvinden der skal være parat, fordi det jo er hende der har født, men mænd der har oplevet deres kone føde og har set barnet komme ud af vagina, kan også have svært ved at genoptage sexlivet.

Efter fødslen er kvindes hormonbalance anderledes, end før hun blev gravid, og en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Du har efterhånden reddet mig nogle gange. Jeg er meget taknemmelig for din rådgivning, især nu hvor jeg befinder mig i udlandet og er mor til mit første barn, hvilket betyder, at alt er nyt.

Hilsen
Mor i udlandet