Brev:
Stort behov for sut
30. juli 2009
Alder:
2 år, 8 mdr.
Stort behov for sut
Hej Helen.
Jeg har et spørgsmål angående vores søns brug af sut. Han har altid været MEGET glad for sin sut, og i det hele taget haft et stor suttebehov. Han har også, som jeg har skrevet til dig tidligere, haft et stort behov for at putte ”ting” i munden – mere end andre børn vi kender. Det er han dog holdt op med.
Men sutten er altså stadig hans bedste ven, sammen med dynen (især det ene hjørne) som han bruger som ”sutteklud”, nusser og putter med. Hvis han er træt, så er dyne og sut det bedste han ved!
Men jeg synes jo at tiden nærmer sig for at sutten skal væk – eller skal den?
På det seneste er det som om trangen til at bruge den er eskaleret, og han ville helt sikkert have den i munden konstant hvis han selv fik lov at bestemme. Vi prøver at begrænse brugen til når han skal sove, men nogle gange får han den når han kommer træt hjem fra vuggestue, eller om morgenen i weekenden, hvis vi ser tegnefilm sammen.
Han er en MEGET fysisk aktiv glad dreng, der altid er nysgerrig og med på det hele. Og jo mere træt han bliver, jo sværere har han ved at finde ro i kroppen. Det hjælper sutten ham med.
Han bliver sjældent hysterisk og gal, men hvis han ikke får sin sut, så bliver han virkelig frustreret. Vi er normalt meget konsekvente over for ham, men lige med sutten er jeg nok lidt ubeslutsom, og giver ham den selvom vi egentlig har aftalt, at han kun skal have den når han skal sove. Hvis jeg holder fast i, at han ikke skal have sutten, når vi f.eks. kommer hjem om eftermiddagen, så sutter han tårevædet på trøjen, puden eller dynens hjørne.
Skal vi acceptere at han har et udpræget behov for sutten, og lade ham få den i træthedssituationer, eller er det tid til at tage kampen og kun lade ham få den når han skal sove?
Hilsen M
P.s. da han var til tandlægen for et par måneder siden, spurgte vi til det med sutten, og hun sagde at tandstillingen så fin ud, men at de jo anbefaler at stoppe med sut omkring 3 års alderen.