Stort behov for sut

30. juli 2009

Kategori:
Alder:
2 år, 8 mdr.

Stort behov for sut

Hej Helen.

Jeg har et spørgsmål angående vores søns brug af sut. Han har altid været MEGET glad for sin sut, og i det hele taget haft et stor suttebehov. Han har også, som jeg har skrevet til dig tidligere, haft et stort behov for at putte ”ting” i munden – mere end andre børn vi kender. Det er han dog holdt op med.

Men sutten er altså stadig hans bedste ven, sammen med dynen (især det ene hjørne) som han bruger som ”sutteklud”, nusser og putter med. Hvis han er træt, så er dyne og sut det bedste han ved!

Men jeg synes jo at tiden nærmer sig for at sutten skal væk – eller skal den?

På det seneste er det som om trangen til at bruge den er eskaleret, og han ville helt sikkert have den i munden konstant hvis han selv fik lov at bestemme. Vi prøver at begrænse brugen til når han skal sove, men nogle gange får han den når han kommer træt hjem fra vuggestue, eller om morgenen i weekenden, hvis vi ser tegnefilm sammen.

Han er en MEGET fysisk aktiv glad dreng, ...

Annonce

... der altid er nysgerrig og med på det hele. Og jo mere træt han bliver, jo sværere har han ved at finde ro i kroppen. Det hjælper sutten ham med.

Han bliver sjældent hysterisk og gal, men hvis han ikke får sin sut, så bliver han virkelig frustreret. Vi er normalt meget konsekvente over for ham, men lige med sutten er jeg nok lidt ubeslutsom, og giver ham den selvom vi egentlig har aftalt, at han kun skal have den når han skal sove. Hvis jeg holder fast i, at han ikke skal have sutten, når vi f.eks. kommer hjem om eftermiddagen, så sutter han tårevædet på trøjen, puden eller dynens hjørne.

Skal vi acceptere at han har et udpræget behov for sutten, og lade ham få den i træthedssituationer, eller er det tid til at tage kampen og kun lade ham få den når han skal sove?

Hilsen M

P.s. da han var til tandlægen for et par måneder siden, spurgte vi til det med sutten, og hun sagde at tandstillingen så fin ud, men at de jo anbefaler at stoppe med sut omkring 3 års alderen.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

Annonce

Viden om børn:

Ultralydsscanning - gravid

Ultralydsscanning giver os muligehed for at se ind i livmoderen til det lille barn. Ved at ultralydsscanne kan man således se, om barnet har det godt, man kan vurdere, om barnet vokser, som det skal, og man kan regne ud, om terminen er rigtig. Man vil også kunne se, om der er mere end et barn.

Når man ultralydsscanner, bevæger man et kegleformet eller rundt apparat rundt på den gravides mave. Der sendes nogle lydbølger gennem maven og på en skærm, vil man kunne se, hvordan...

Læs mere i Babylex

Overtøj til børn

Vindtæt og vandtæt overtøj, som flyverdragt, jakke og overtræksbukser er ideelt, når børn skal lege ude og det er køligt.

Luffer eller vanter sættes fast i ærmet med trykknap eller specielle spænder, som man køber netop til formålet. Snore, halstørklæder og bælter er for farligt. De kan medføre at barnet hænger fast, når det klatrer rundt og bevæger sig i leg, og det kan i værste tilfælde medføre, at barnet hænger fast og bliver kvalt. I stedet for halstørklæde kan man købe en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for en rigtig god brevkasse, hvor vi som førstegangsforældre har fået svar på rigtig mange spørgsmål, bare ved at sidde og surfe lidt rundt i kategorierne. Dine gode svar har virkelig været en stor hjælp hele vejen igennem.

Bedste hilsner
Malene og Maria på 6 uger