Svar: Stort behov for sut
30. juli 2009
Alder:
2 år, 8 mdr.
Kære M
Det er rigtig godt at I har fået tjekket jeres drengs tandstilling, da det jo er tænderne man er bekymret for, når børn bruger deres sut rigtig meget og rigtig længe. Da han ingen tegn på tandproblemer har, så lyder det umiddelbart som om at I skal lade ham beholde sutten lidt endnu :)
Det er dog en god idé at forsøge at minimere brugen af den og så vidt muligt kun give den, når det er allermest nødvendigt. Nogle gange kan behovet for beroligelse jo godt ske på en anden måde og det vil være godt at forsøge at indføre andre afslappende ritualer. Du kan f.eks. kærtegne ham, hvor han ligger helt stille imens du rører ved ham, masserer ham ganske let. Du kan fortælle ham historier, I kan lytte til noget afslappende musik og du kan lade dine hænder løbe som vand eller dryppe som regn osv. så det passer til musikken I hører. Ved at indføre sådanne beroligende ritualer, så vil han måske begynde at bede om dette og vil kunne undvære sin sut ...
I takt med at han bruger den mindre og mindre, så nærmer vi os jo jul (ja undskyld jeg nævner det, men der er jo ikke så længe til) og så er det måske tiden at forære sutterne til julemanden og alle nissebørnene - eller hvad metode der nu fungerer for jer :)
Suttekluden kan han have ligeså længe det skal være. Den er blød at sutte på og skader derfor ikke tænderne på samme måde som en sut. Det er dog langt at foretrække sutten, fremfor tommelfingeren, hvis han skulle finde på at erstatte med den.
Håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske