Brev:
Vokseværk, ører og børnehavestart
27. april 2009
Alder:
2 år, 10 mdr.
Vokseværk, ører og børnehavestart
Hej Helen
Emilie er nu knap 3 år og starter i børnehave 4. maj.
Det er en dejlig tid synes jeg men også en tid, hvor jeg begynder at føle mig presset til at slippe den sidste rest baby - og det synes jeg er svært;-)
Hun bruger stadig ble og ser ingen grund til at ændre på det, hun bruger stadig sut og hun er ikke særligt selvhjulpen mht. til tøj m.v. Det bekymrer mig lidt med hensyn til børnehavestart. Jeg synes det virker som om det er et ret voldsomt spring fra vuggestue til børnehave i form af omsorg, hjælp og støtte til de (store) små.
Jeg tænker at jeg måske presser hende lidt for lidt. Gør ikke så meget ud af det med sutten, presser hende ikke til at sidde på toilettet og lader hende spise med fingrerne hvis gaflen driller (alt imens jeg læser at i den alder kan de også bruge kniv;-)).
Men for at komme tilbage til mine spørgsmål, har du så et par gode råd iforb. med børnehavestart og indkøring. Gør vi i princippet som i vuggestuen? Jeg har fri de første 4 dage i den uge hun starter - 1. dag skal vi dog desværre også til ørelæge, fordi hun hører ekstremt dårligt pga. væske i mellemøret. - Rigtig ærgerlig start synes jeg, men det er der jo altså ikke rigtig noget at gøre ved.
Det andet spørgsmål er; kan børn på knap 3 have vokseværk? Emilie blev meget urolig i aftes efter at have sovet en times tid. Hun klagede over ondt i knæet og var ret ked af det. Hun har ikke slået sig og der er ikke noget at se på knæet, så den eneste forklaring jeg kunne komme i tanker om, var vokseværk.
Hun fik lov at sove på sofaen nede i stuen til jeg selv i seng og sov fint resten af natten. Der var heller ikke noget her til morgen. Bortset fra at hun er lidt ekstra pylret og gnaven for tiden - det tilskriver jeg ørerne. Jeg var selv ørebarn så hun har min fulde sympati og forståelse ;-)
Mange hilsener
Emilies pyldremor