Vokseværk, ører og børnehavestart

27. april 2009

Kategori:
Alder:
2 år, 10 mdr.

Vokseværk, ører og børnehavestart

Hej Helen

Emilie er nu knap 3 år og starter i børnehave 4. maj.

Det er en dejlig tid synes jeg men også en tid, hvor jeg begynder at føle mig presset til at slippe den sidste rest baby - og det synes jeg er svært;-)

Hun bruger stadig ble og ser ingen grund til at ændre på det, hun bruger stadig sut og hun er ikke særligt selvhjulpen mht. til tøj m.v. Det bekymrer mig lidt med hensyn til børnehavestart. Jeg synes det virker som om det er et ret voldsomt spring fra vuggestue til børnehave i form af omsorg, hjælp og støtte til de (store) små.

Jeg tænker at jeg måske presser hende lidt for lidt. Gør ikke så meget ud af det med sutten, presser hende ikke til at sidde på toilettet og lader hende spise med fingrerne hvis gaflen driller (alt imens jeg læser at i den alder kan de også bruge kniv;-)).

Men for at komme tilbage til mine spørgsmål, har du så et par gode råd iforb. med børnehavestart og indkøring. ...

Annonce

... Gør vi i princippet som i vuggestuen? Jeg har fri de første 4 dage i den uge hun starter - 1. dag skal vi dog desværre også til ørelæge, fordi hun hører ekstremt dårligt pga. væske i mellemøret. - Rigtig ærgerlig start synes jeg, men det er der jo altså ikke rigtig noget at gøre ved.

Det andet spørgsmål er; kan børn på knap 3 have vokseværk? Emilie blev meget urolig i aftes efter at have sovet en times tid. Hun klagede over ondt i knæet og var ret ked af det. Hun har ikke slået sig og der er ikke noget at se på knæet, så den eneste forklaring jeg kunne komme i tanker om, var vokseværk.

Hun fik lov at sove på sofaen nede i stuen til jeg selv i seng og sov fint resten af natten. Der var heller ikke noget her til morgen. Bortset fra at hun er lidt ekstra pylret og gnaven for tiden - det tilskriver jeg ørerne. Jeg var selv ørebarn så hun har min fulde sympati og forståelse ;-)

Mange hilsener

Emilies pyldremor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Prævention - efter fødsel

Man kan godt blive gravid kort tid efter en fødsel - også selv om man ammer. Har I lyst til at genoptage jeres sexliv, er det derfor en god idé at finde en brugbar præventionsform.

Så længe du ammer, bør du ikke tage p-piller eller mini-piller, fordi østrogen nedsætter mælkeproduktionen, og fordi man endnu ikke kender langtidsvirkningerne, når medicinen går i modermælken.

I stedet kan det være en god idé at bruge kondom, også fordi det beskytter dig mod infektion....

Læs mere i Babylex

Barnepige

Hvis du har brug for at få dit barn passet, så vælg altid en person som barnet kender og en person du har tillid til.

Det skal være en person, som kan overskue situationen og bevare roen, hvis noget uforudset skulle ske.

Generelt bør man ikke lade sit barn passe af en under 12-13 år - men det afhænger naturligt af vedkommendes modenhed. Nogle piger er meget modne i denne alder, hvor andre er for umodne til at kunne tage det ansvar, det er at passe et lille barn....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tak for en fantastisk hjemmeside. Det er så dejligt at mærke, hvordan du virkelig sætter dig ind i hvert enkelt spørgsmål og du giver nogle rigtigt gode svar!

Tak fra tvillingernes mor