Svar: Vokseværk, ører og børnehavestart
27. april 2009
Alder:
2 år, 10 mdr.
Kære Emilies mor :o)
Det bliver så godt for Emilie at starte i børnehave, det bliver så dejligt for hende at møde andre børn, også større børn og få alle de oplevelser der hører med til den verden. Men det er naturligt lidt vemodigt for dig, at hun bliver så stor - sådan vil du sikkert også have det, når hun skal starte i skole, skal begynde i klub, selv begynde at cykle til og fra skole, skal i byen på egen hånd osv. osv.
Det første store spring det kommer nu - start i børnehave. Et stort spring, men også et dejligt spring og du vil opleve at hun bliver mødt på en anden måde - det har hun også brug for, hun har brug for at blive set og hørt som den store pige hun er ved at være og der vil ske rigtig meget med hende de næste par år :o)
Med den alder din datter har, så begynder hun at kunne give udtryk for sine behov, sine ønsker på en anden måde end tidligere. Hun begynder f.eks. at kunne sige "jeg glæder mig til jul" eller "er du sur?", hvis hun oplever dig vred. Hun vil derfor også bedre og bedre kunne sætte ord på de ting som sker i børnehaven, hvad hun har oplevet, hvad der er sket idag osv. og du vil stille og roligt få rigtig mange ting at vide om hvordan hun egentlig har det og hvad hun laver i løbet af dagen.
Det hører også med til at blive større, at man begynder at kunne tale om og dele dagens oplevelser - det er meget givende :o)
Hun vil naturligt blive påvirket af de andre børn, hun vil se hvad de gør og hun vil naturligt gerne være ligesom dem. Derfor vil hun sandsynligvis også meget hurtigt begynde at registrere at nogle af de større børn ikke længere bruger ble og at sutten kun er noget man bruger, når man skal sove ... Det vil altså stille og roligt blive et behov hos hende - at hun også slipper disse ting og du skal naturligvis gribe chancen, når den byder sig.
I forhold til selvhjulpenhed, så er der visse ting hun stille og roligt skal lære at gøre selv og hun vil højst sandsynligt ikke stille spørgsmålstegn ved det - men vil naturligt følge med og gøre som de andre. Hun skal nok klare det og kniber det, så er der naturligvis en pædagog som hjælper hende på vej. Du skal naturligvis gøre det lettere for hende at tage tøj, sko osv. af og på selv. Det kan f.eks. være svært at få åbnet og lukket mange knapper - et par bukser med elastik i taljen gør det lidt lettere. Heldigvis går vi jo den lyse tid i møde, så der er ikke så meget tøj der skal af og på lige nu ...
Sko skal også være lette og praktisk. Køb ikke sko med snørebånd eller spænder, som du på forhånd ved hun ikke selv kan tage af op på. Vælg sko og sandaler med velcrolukning, så hun selv kan hive snippen op og lukke snippen i :o) På den måde kan du hjælpe hende til mere selvhjulpenhed og det er vigtigt at give hende følelsen af at kunne selv.
Med hensyn til indkøring, så synes jeg du skal tale med pædagogerne om hvordan de plejer at gøre. Jeg synes du skal give hende korte dage, de første par dage, men samtidig også give hende oplevelsen af at være der og deltage med de andre.
Den første dag, hvor I skal til ørelæge, - alt efter hvad tid på dagen lægebesøget ligger, kan I overveje hvad der er bedst. Hvis hun skal til lægen om eftermiddagen, så besøg børnehaven om formiddagen og tag evt. med hende. Overvej om du skal blive der den første dag eller om du skal gå. Hvis lægebesøget ligger om formiddagen, så tag med hende i børnehaven om eftermiddagen - her leger nogle af børnene nok på legepladsen og så kan hun lege lidt med imens du venter, I kan kigge på stuen hun skal gå på, hilse på pædagogen, tale om at hun skal begynde der i morgen osv. og dagen efter skal hun så starte rigtigt.
Det vil sandsynligvis være sådan, at dagens program starter omkring kl 9. så hvis du kan aflevere hende før det tidspunkt, vil det være rigtig godt. Aftal med pædagogen at hun tager imod hende, vinker farvel, og herefter tager hende med i dagens aktiviteter. Hvis du på forhånd har aftalt disse ting, så kan du også tale med din datter om at "Pædagogen og børnene leger med hende, så skal de spise og så kommer du igen".
Det er vigtigt at du lader hende spise i børnehaven, så hun oplever en dag der, ligesom hun også meget gerne i løbet af de 4 dages indkøring I har, skal prøve at sove til middag der, blive skifte der, lege på legepladsen osv. hvad der nu hører med til dagens rutiner :o)
Med hensyn til vokseværk, så kan børn sagtens have dette, men de er ofte lidt ældre end din datter. Ofte starter det i 4-5 års alderen og strækker sig så frem til barnet er omkring 10 år. Barnet vågner ofte midt om natten, græder, klager over smerter i benene - det kan gøre ondt i begge ben, diffust, det gør ofte ondt inde i benet omkring knæene, skinnebenene eller anklerne. Barnet falder ofte i søvn igen i løbet af ca 15 minutter og når barnet vågner om morgenen, så løber det rundt og leger som det plejer ...
Vokseværk er helt uskadeligt og det er desværre begrænset, hvad man kan gøre ved det. Nogle gange hjælper det at massere barnet lidt der hvor det gør ondt og nogle gange har barnet glæde af at få et lunt tæppe eller måske en varmepude på benet.
Med hensyn til hendes hørelse, så skriver du at hun hører rigtig dårligt på grund af hendes ører. Er det noget der påvirker hendes sprog? I givet fald, skal du være opmærksom på at pædagogerne sandsynligvis vil tale med dig omkring dette på et tidspunkt. Der vil være koblet en talepædagog til børnehaven som sandsynligvis gerne vil tale med din datter. Det plejer at gå helt af sig selv, men du kan naturligvis altid spørge til talepædagog og hvordan det normalt fungerer hos dem, så din datter kan få den hjælp og støtte hun har behov for :o)
Det er aldrig en skam at gå til talepædagog i børnehaven. Mange børn gør det og man er ofte 'noget særligt' når man hører til dem der får lov til det - det er lidt misundelsesværdigt, så du skal ikke være ked af det, hvis det viser sig nødvendigt hos jer :o)
Jeg håber at ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske